Open Journal Systems

Biblia w stylu rokoko. Malarstwo religijne w dobie kryzysu sztuki francuskiej

Konrad Niemira

Abstrakt


Przedmiotem niniejszego tekstu jest francuskie malarstwo religijne wystawiane na Salonie Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby w Paryżu w latach 1747-1748. W latach czterdziestych, określanych często jako czas kryzysu sztuki francuskiej i wewnętrznego kryzysu Akademii daje się zaobserwować specyficzna mutacja tej gałęzi sztuki. Na przykładzie strategii produkcji Jeana Restout, Noëla Hallé’a, czy François Bouchera, a więc malarzy wystawiających na Salonie w latach 1747-1748 obrazy religijne, zaprezentowana zostaje rola, którą odgrywał w ówczesnej kulturze artystycznej rokokowy kostium, bądź przypisana tematyce biblijnej maniera grand goût.

Słowa kluczowe


sztuka francuska, malarstwo religijne, rokoko, salon, krytyka artystyczna, XVIII wiek

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Crow T., Painters and Public Life in Eightteen-Century Paris, London 1983

François Boucher, red. P. Rosenberg, P. de Montebello, A. Laing, P. Marandel, katalog wystawy, Metropolitan Museum, Detroit Institute of Art, Grand Palais, Paris, 1986

Gordon A. R., Le mécénat artistique de la marquise de Pompadour et du marquis de Marigny, w: La volupté du goût : La peinture française au temps de madame de Pompadour, red. Philippe Le Leyzour, Penelope Hunter-Stiebel, Paris 2008, s. 39-57.

Gouzi Ch. Jean Restout. Peintre d’histoire a Paris, Paris 2000

Grimm F. M., Correspondance litterare, w: Corespondance litteraire, philosophique et critique par Grimm, Diderot, Raynal, Meister etc., red. M. Tourneux, Paris 1968, vol. 2

Guiffrey J., Collection des livrets des anciennes expositions depuis 1673 jusqu’en 1800, Paris 1868-1871.

Hayde M., Making up the Roccoco. François Boucher and his Critics, Los Angeles 2006

Heinich N., Być artystą : rzecz o przekształceniach statusu malarzy i rzeźbiarzy; przeł. L Mazur, Warszawa 2007

Heinich N., Du peintre à l’artiste. Artisans et académiciens à l’âge classique. Paris 1993.

La Font de Saint-Yenne É., Réflexions sur quelques causes de l’état présent de la peinture en France. Avec un examen des principaux Ouvrages exposés au Louvre le mois d’Août 1746, à La Haye, chez Jean Neaulme, [Paris] 1747

Le Blanc J. B., Lettre sur l’exposition des ouvrages de peinture et sculpture de l’année 1747 et en général sur l’utilité de ces sortes d’expositions, [Paris] 1747

Michel Ch., L’Académie royale de peinture et de sculpture (1648–1793). La naissance de l’École française, Genève 2012

NN, Lettre sur la cessation du Sallon de peinture, Cologne. 1749,

NN, Lettre sur la peinture, la sculpture, et l’architecture. Avec un examen des principaux Ouvrages exposés au Louvre au mois d’août 1748, seconde édition, revue et augmentée de nouvelles notes, Amsterdam 1749

Olivier Ch., Le May des orfèvres. Contribution à l’histoire de la genèse du sentiment esthétique, „Actes de la recherche en sciences sociales“, vol. 105, nr 1, 1994, s. 5-90,

Schieder M., Au-delà des Lumières La peinture religieuse à la fin de l’Ancien Régime, tłum. Evelyne Nerlich Sinnassamy, Paris 2014

Thuillier J., Le problème des «grands formats»., „Revue de l’Art“, nr 102, 1993, s. 5-10.

Voltaire, Le siècle de Louis XIV, Paris 1751,

Williams H., Académie Royale. A History in Portraits, Routledge 2015.

Willk-Brocard N., Une Dynastie. Les Hallé. Daniel (1614-1675), Claude- Guy (1652-1736) Noël (1711-1781), Paris 1995


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Redakcja Zeszytów Naukowych KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II