Biblia w stylu rokoko. Malarstwo religijne w dobie kryzysu sztuki francuskiej



Abstrakt

Przedmiotem niniejszego tekstu jest francuskie malarstwo religijne wystawiane na Salonie Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby w Paryżu w latach 1747-1748. W latach czterdziestych, określanych często jako czas kryzysu sztuki francuskiej i wewnętrznego kryzysu Akademii daje się zaobserwować specyficzna mutacja tej gałęzi sztuki. Na przykładzie strategii produkcji Jeana Restout, Noëla Hallé’a, czy François Bouchera, a więc malarzy wystawiających na Salonie w latach 1747-1748 obrazy religijne, zaprezentowana zostaje rola, którą odgrywał w ówczesnej kulturze artystycznej rokokowy kostium, bądź przypisana tematyce biblijnej maniera grand goût.

Słowa kluczowe

sztuka francuska; malarstwo religijne; rokoko; salon; krytyka artystyczna; XVIII wiek

Crow T., Painters and Public Life in Eightteen-Century Paris, London 1983
François Boucher, red. P. Rosenberg, P. de Montebello, A. Laing, P. Marandel, katalog wystawy, Metropolitan Museum, Detroit Institute of Art, Grand Palais, Paris, 1986
Gordon A. R., Le mécénat artistique de la marquise de Pompadour et du marquis de Marigny, w: La volupté du goût : La peinture française au temps de madame de Pompadour, red. Philippe Le Leyzour, Penelope Hunter-Stiebel, Paris 2008, s. 39-57.
Gouzi Ch. Jean Restout. Peintre d’histoire a Paris, Paris 2000
Grimm F. M., Correspondance litterare, w: Corespondance litteraire, philosophique et critique par Grimm, Diderot, Raynal, Meister etc., red. M. Tourneux, Paris 1968, vol. 2
Guiffrey J., Collection des livrets des anciennes expositions depuis 1673 jusqu’en 1800, Paris 1868-1871.
Hayde M., Making up the Roccoco. François Boucher and his Critics, Los Angeles 2006
Heinich N., Być artystą : rzecz o przekształceniach statusu malarzy i rzeźbiarzy; przeł. L Mazur, Warszawa 2007
Heinich N., Du peintre à l’artiste. Artisans et académiciens à l’âge classique. Paris 1993.
La Font de Saint-Yenne É., Réflexions sur quelques causes de l’état présent de la peinture en France. Avec un examen des principaux Ouvrages exposés au Louvre le mois d’Août 1746, à La Haye, chez Jean Neaulme, [Paris] 1747
Le Blanc J. B., Lettre sur l’exposition des ouvrages de peinture et sculpture de l’année 1747 et en général sur l’utilité de ces sortes d’expositions, [Paris] 1747
Michel Ch., L’Académie royale de peinture et de sculpture (1648–1793). La naissance de l’École française, Genève 2012
NN, Lettre sur la cessation du Sallon de peinture, Cologne. 1749,
NN, Lettre sur la peinture, la sculpture, et l’architecture. Avec un examen des principaux Ouvrages exposés au Louvre au mois d’août 1748, seconde édition, revue et augmentée de nouvelles notes, Amsterdam 1749
Olivier Ch., Le May des orfèvres. Contribution à l’histoire de la genèse du sentiment esthétique, „Actes de la recherche en sciences sociales“, vol. 105, nr 1, 1994, s. 5-90,
Schieder M., Au-delà des Lumières La peinture religieuse à la fin de l’Ancien Régime, tłum. Evelyne Nerlich Sinnassamy, Paris 2014
Thuillier J., Le problème des «grands formats»., „Revue de l’Art“, nr 102, 1993, s. 5-10.
Voltaire, Le siècle de Louis XIV, Paris 1751,
Williams H., Académie Royale. A History in Portraits, Routledge 2015.
Willk-Brocard N., Une Dynastie. Les Hallé. Daniel (1614-1675), Claude- Guy (1652-1736) Noël (1711-1781), Paris 1995
Pobierz

Opublikowane : 2018-05-11


Niemira, K. (2018). Biblia w stylu rokoko. Malarstwo religijne w dobie kryzysu sztuki francuskiej. Zeszyty Naukowe KUL, 61(1), 445-460. Pobrano z https://ojs.academicon.pl/index.php/znkul/article/view/1762

Konrad Niemira  koniemira@gmail.com


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Przesyłając artykuł do publikacji, autor oświadcza, że posiada pełnię autorskich praw majątkowych oraz osobistych do utworu, a jego opublikowanie nie naruszy praw osób trzecich.

Przesłanie przez autora artykułu do publikacji w czasopiśmie „Zeszyty Naukowe KUL”  traktowane będzie jako udzielenie licencji do eksploatacji praw autorskich do przesłanego utworu na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)