
Łódzkie Studia Teologiczne
33 (2024) 1

Tomasz Tomaszewski 
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA  
W LATACH 2019–2022  

W ŚWIETLE WYBRANYCH DONIESIEŃ  
Z PORTALI INTERNETOWYCH PRESS.PL  

ORAZ WIRTUALNEMEDIA.PL

Słowa kluczowe: media, polityka, polityzacja mediów, Program Trzeci Polskiego Radia

1. Wprowadzenie. 2. Program Trzeci Polskiego Radia – dzieje stacji. 3. Afery, skandale, 
protesty – ciemne karty z przeszłości Polskiego Radia. 4. Historia rozłamu w radiowej Trójce: 
okres 2016–2019 i exodus 2020 r. 5. Rozłam w Programie Trzecim Polskiego Radia w latach 
2019–2022 – część badawcza. 6. Wyniki analizy. Wnioski

1. WPROWADZENIE

Celem artykułu jest wykazanie – poprzez wydźwięk przekazów portali traktu-
jących o branży medialnej – niechybnego kierunku, w którym podąża radiowa Trój-
ka po nastaniu zmian władzy w Polsce po 2015 r.1. Na sprawę można spojrzeć 
w szerszym kontekście – Trzeci Program Polskiego Radia (PR3) to tylko jedna z kil-
ku instytucji, wchodzących w skład mediów publicznych. Zubożenie warstwy me-
rytorycznej, liczne afery o charakterze politycznym, redakcyjne kumoterstwo, upo-
litycznienie formowanego przekazu na zdecydowaną i niekwestionowaną korzyść 
rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość – to cechy wspólne zarówno dla rozgło-
śni, jak i telewizji publicznej po wyborach z 2015 r.2. Autor nie ukrywa pesymi-
zmu względem przyszłości mediów publicznych, które w ciągu kilku lat przekształ-
ciły się w twór całkowicie zależny od interesu partyjnego, nawiązując tym samym 

1  O. Annusewicz, „Ramowanie «dobrej zmiany». Ramy językowe kampanii wyborczej Pra-
wa i Sprawiedliwości na Twitterze w 2015 roku”. Kwartalnik Naukowy OAP UW „e-Politikon 2016, 
17, 75–96.

2  L. Szot, Między wolnością a upolitycznieniem mediów publicznych, Przegląd Politologiczny 
2020 (2), 157–177.



122                     [2]TOMASZ TOMASZEWSKI

do swoich odpowiedników z Węgier za rządów premiera Viktora Orbána oraz Tur-
cji, w której władzę pełni Recep Tayyip Erdoğan3.

Niniejsza publikacja powstawała w kilku etapach. W pierwszej kolejności au-
tor rozpoczął długi proces zbierania materiału źródłowego do części badawczej, 
zbierając łącznie 183 artykuły z portali wirtualnemedia.pl oraz press.pl, które po-
dejmowały zagadnienie rozłamu w Programie Trzecim Polskiego Radia. Podsta-
wową metodą badawczą była analiza zawartości mediów. Podczas procesu spo-
rządzania bibliografii do poruszanego w pracy zagadnienia, autor posłużył się 
literaturą traktującą o dziejach radiofonii, zwłaszcza w ujęciu Polskiego Radia. 
W tym aspekcie zaskakiwać może stosunkowo niewielka liczba publikacji na te-
mat rodzimej rozgłośni publicznej, szczególnie przy zagadnieniach historycznych. 
Na osobne wyróżnienie zasługuje więc szereg pozycji autorstwa Macieja Józe-
fa Kwiatkowskiego, który jako jedyny podjął się dogłębnej dokumentacji lo-
sów Polskiego Radia od początków istnienia spółki do początku lat 90. XX w. 
W artykule można odnaleźć zarys historyczny Programu Trzeciego, zagadnie-
nia kontrowersyjnych epizodów z dziejów radiofonii publicznej, a także historię 
Trójki po 2016 r., objaśnienie metodologiczne zastosowanej w pracy analizy za-
wartości mediów wraz z graficznym wyszczególnieniem przyjętego klucza kate-
goryzacyjnego, przedstawienie wyników badań oraz wnioski.

2. PROGRAM TRZECI POLSKIEGO RADIA – DZIEJE STACJI

Przypadająca na czasy powojenne popularność radia jako medium w Polsce, 
skłoniła ówczesnego monopolistę, Polskie Radio, do rozszerzenia zakresu działal-
ności. Po powołaniu (w 1926 r.) Programu I oraz (formalnie w 1949 r.) Programu II, 
podjęto próbę utworzenia trzeciej radiostacji, wchodzącej w skład ogólnopolskie-
go programu publicznej rozgłośni.

Stworzenie zamysłu programowego Trójki przypisywane jest Stanisławo-
wi Stampflowi, redaktorowi Polskiego Radia i jednemu ze współautorów słuchowi-
ska „Matysiakowie”4. Program III kreowano na stację, której grupę docelową sta-
nowić miała młodzież, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności studenckiej. 
Opracowaną strategię Stampfl przedstawił do rozpatrzenia I sekretarzowi Komite-
tu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Władysławowi Gomułce, 
oraz przewodniczącemu Komitetu ds. Radia i Telewizji, Włodzimierzowi Sokor-
skiemu. Władze zatwierdziły koncept Programu Trzeciego. Wedle ich założeń, Trój-
ka jako swoisty „wentyl bezpieczeństwa”5 miała za zadanie odciągnąć polską mło-
dzież inteligencką od wpływu mediów zachodnich (w tym tamtejszych radiostacji, 

3  A. Chapman, Pluralism under attack: the assault on press freedom in Poland. Freedom House  
2017, https://freedomhouse.org/sites/default/files/FH_Poland_Report_Final_2017.pdf (dostęp: 5.10.2023).

4  C. Łazarewicz, Trójka mówiła do słuchaczy, jakby Wojciech Mann i Marek Niedźwiecki to  
byli nasi znajomi, https://wyborcza.pl/alehistoria/7,121681,25994959,trojka-mowila-do-sluchaczy-jakby 
-wojciech-mann-i-marek.html (dostęp: 13.12.2022).

5  M. Hopfinger, Radio – platforma audialna, Łódź 2017, 20.



[3] 123ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…

zwłaszcza w ujęciu Radia Wolna Europa, Radia Monte Carlo oraz Radia Luxembo-
urg), podtrzymując jednocześnie możliwość indoktrynacji6. 

Program III rozpoczął próbne nadawanie na falach ultrakrótkich 1 marca 1958 r.  
Z racji niewielkiego zasięgu odbiór stacji możliwy był tylko na terenie Warszawy 
(z której nadawano sygnał), Katowic i Opola7. Stacja nadawała tymczasowy sygnał 
w bloku godzinowym między 2000 a 2100, a pozostały czas antenowy poświęcony był 
na retransmisję Programu II8.

Na pasmo ogólnopolskie Program 3 wszedł 1 kwietnia 1962 r. Tego dnia spi-
ker oraz aktor Teatru Polskiego Radia, Stefan Jan Popoff, zainaugurował działanie 
stacji, wypowiadając niniejsze słowa: „Tu Program Trzeci z Warszawy. Z wrodzoną 
Nam skromnością muszę od razu zaznaczyć, że nasz dzisiejszy program przedsta-
wia się imponująco”9. Pierwszą autorską pozycję, nadaną premierowo przez Pro-
gram Trzeci 10 marca 1962 r., stanowiły „Piosenki, jakich nie było”, współprowa-
dzone przez duet Marek Gaszyński – Witold Pograniczny10.

Pierwszym dyrektorem Trójki mianowano Edwarda Fiszera, a w roli kierow- 
nika pionu muzycznego obsadzono Mateusza Święcickiego11. Redaktor Święcicki  
jest zarazem autorem pierwszej cyklicznej audycji, jaką było dane usłyszeć w Pro-
gramie III, zatytułowanej roboczo „Mój Magnetofon”, która po kilku latach zmieni-
ła swoją nazwę na (obecną z drobnymi przerwami na antenie aż do kwietnia 2021 r.) 
„Muzyczną pocztę UKF”. Początkowo stacja nadawała program przez niespeł-
na dwie godziny dziennie, przeważnie w godzinach wieczornych – od 1930 do 2300 12.

Radiową „Trójkę” od poprzedniczek różniła nie tylko wizja programowa stacji  
(w której publicystykę o wydźwięku propagandowym – bardzo istotną, zwłasz-
cza dla Programu I – traktowano z niższym priorytetem), ale również charaktery-
styka muzyczna. Dotychczas Polskie Radio preferowało na swych antenach mu-
zykę polską, wspartą z rzadka utworami artystów z zaprzyjaźnionego politycznie 
Bloku Wschodniego13. Program III przełamał barierę eteru, rozpoczynając emisję 
zagranicznej muzyki rock’n’rollowej oraz promocję (zainspirowanej ów gatunkiem) 
polskiej sceny big-beatowej. Działania te obecne były nie tylko w sferze radio-
wej. Już rok po przyznaniu Programowi III koncesji ogólnopolskiej, dziennikarze  

6  C. Łazarewicz, E. Winnicka, Zapraszamy do Trójki, Warszawa 2012, 8–10.
7  M.J. Kwiatkowski, 60 lat Polskiego Radia (Próba syntezy), Zeszyty Prasoznawcze nr 1 (107), 

Kraków 1986..
8  Gazeta Kongresy, Telegraficzny skrót historii kultowego Programu Trzeciego https://www.gaze-

takongresy.pl/telegraficzny-skrot-historii-kultowego-programu-trzeciego/ (dostęp: 14.12.2022).
9  C. Łazarewicz, E. Winnicka, dz.cyt., 5.
10  Interia, 1 kwietnia 1962 r. Program III Polskiego Radia rozpoczyna nadawanie jako program ogól-

nopolski https://historia.interia.pl/kartka-z-kalendarza/news-1-kwietnia-1962-r-program-iii-polskiego- 
radia-rozpoczyna-nad,nId,1401472 (dostęp: 18.12.2022).

11  Trójka Polskie Radio, Tak rodziła się radiowa Trójka. Historia Programu 3 Polskiego Radia  
https://trojka.polskieradio.pl/artykul/2931544,Tak-rodzi%C5%82a-si%C4%99-radiowa-Tr%C3%B3 
jka-Historia-Programu-3-Polskiego-Radia (dostęp: 19.12.2022).

12  Godziny nadawania Programu Trzeciego w latach 60., http://trojkofan.pl/historia-godziny-
-nadawania.html (dostęp: 01.09.2022).

13  Polskie Radio, Tak rodziła się radiowa „Trójka”, https://www.polskieradio.pl/39/156/Artyku-
l/1411355,Tak-rodzila-sie-radiowa-Trojka (dostęp: 26.11.2022).



TOMASZ TOMASZEWSKI124                     [4]

stacji: Edward Fiszer, Marek Gaszyński, Jerzy Grygolunas, Witold Pograniczny 
oraz Mateusz Święcicki zorganizowali (we współpracy z burmistrzem miasta Opole 
– Karolem Musiołem) pierwszą edycję Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej14. 

„Trójka” była prowadzona w sposób odmienny także pod kątem czysto prezen-
terskim15. Prowadzący audycję – pomimo obowiązku posiadania kart mikrofono-
wych, tj. zezwolenia, upoważniającego do występowania na antenie i tworzenia au-
dycji w duchu najwyższej poprawności językowej – otrzymali zgodę na prowadzenie 
programów w mniej zobowiązującej i oficjalnej formie. Cechą charakterystyczną 
Programu III stała się dominacja w ramówce audycji autorskich. Ich szczególnym 
orędownikiem był Andrzej Korman, mianowany w 1967 r. na dyrektora muzyczne-
go stacji. To za sprawą jego działań powstały audycje, takie jak „Trzy kwadranse 
Jazzu” (do chwili obecnej niezmiennie prowadzone przez Jana Ptaszyna Wróblew-
skiego16) czy „Klub grającego krążka”, którego był współprowadzącym17. Korman  
wprowadził również do stacji późniejsze ikony Polskiego Radia – w 1967 r. po raz  
pierwszy za mikrofonem Programu III zasiadł Wojciech Mann, a w lipcu 1968 r., 
z inicjatywy Kormana, do roli prezenterów audycji MiniMax zostali wybrani Ta-
deusz Sznuk oraz Piotr Kaczkowski, ten drugi prowadził program nieprzerwanie 
do 2020 r. 

Wraz z nastaniem lat 70. Trójka nadawała program już przez 19 godzin dziennie 
(od 5 do północy). Stacja zaczęła emitować zagraniczną muzykę rockową, co po-
zwoliło na jeszcze szerszą niż dotychczas skalę wypromować Program Trzeci wśród 
młodego audytorium. Nowość w ramówce stanowiły seriale radiowe oraz słuchowi-
ska rozrywkowe. Najsłynniejsze z nich – „Rodzina Poszepszyńskich” na podstawie 
scenariusza Jacka Janczarskiego i Macieja Zembatego, było parodią obecnego w Pro-
gramie Pierwszym (i promującego wartości socjalistyczne) słuchowiska „Matysia-
kowie”18. W 1974 r. do ramówki została włączona audycja „Zapraszamy do Trójki”, 
która później stała się jedną ze sztandarowych pozycji stacji, a w pierwotnym zamy-
śle była programem muzycznym z krótkimi wstawkami informacyjnymi19. 

Rosnące niepokoje na scenie politycznej i problemy natury cenzorskiej w dru-
giej połowie lat 70. zahamowały rozwój niektórych audycji Programu Trzecie-
go. Z tegoż powodu w 1976 r. zawieszono nadawanie „Ilustrowanego Magazynu  
Autorów”, znanego wcześniej pod nazwą „Ilustrowany Tygodnik Rozrywkowy”20.  

14  Trójka Polskie Radio, Jak narodził się KFPP w Opolu? „Zaczęło się od Trójki”, https://trojka.
polskieradio.pl/artykul/2799702 (dostęp: 27.11.2022)

15  K. Kaszewski, Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyj-
nych prasy, radia i telewizji, Warszawa 2018, 292.

16  Polskie Radio, Jan Ptaszyn Wróblewski o początkach jazzowania, https://www.polskieradio.
pl/8/402/Artykul/399938,Jan-Ptaszyn-Wroblewski-o-poczatkach-jazzowania (dostęp: 15.12.2022)

17  Wykaz historycznych audycji Programu Trzeciego w archiwalnej bazie serwisu Trójkofan, 
https://web.archive.org/web/20200128125720/http://www.trojkofan.trojka.info/Wykaz_audycji.ods 
(dostęp: 10.09.2022).

18  G. Łęcicki, Censorship in People’s Poland, Žurnalistikos tyrimai, 2017, nr 10, 164-165.
19  I. Mirecka, Trójka zmusza do myślenia, https://www.tygodnikprzeglad.pl/trojka-zmusza-do-

-myslenia/ (dostęp: 15.12.2022).
20  Polskie Radio, „Ilustrowany Tygodnik Rozrywkowy” – tego słuchała cała Polska, https://www.



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[5] 125

Wydarzenia polityczne w kraju doprowadziły również do kilkumiesięcznego zawie-
szenia funkcjonowania rozgłośni, co nastąpiło wraz z ustanowieniem stanu wojen-
nego w Polsce. Po powrocie stacji do nadawania w kwietniu 1982 r. z ramówki znik-
nęło wiele luźniejszych tematycznie pozycji, na czele z utrzymywanym w klimacie 
satyrycznego komentarza wydarzeń krajowych magazynu „60 minut na godzinę”. 
Audycja „Zapraszamy do Trójki” przeszła zmianę formatu, odrzucając formułę 
sprzed uchwalenia stanu wojennego, przechodząc z pasma audycyjnego (kilku mini- 
audycji w ciągu dnia) na magazyn informacyjny nadawany „na żywo”, z udziałem 
(łączących się telefonicznie) słuchaczy21. W tym samym roku na antenie radiowej 
Trójki debiuty radiowe zaliczyli: Marek Niedźwiecki – jeden z najsłynniejszych pre-
zenterów w historii Polskiego Radia i autor sztandarowego programu rozgłośni („Li-
sty przebojów Programu Trzeciego”, której premierowa emisja nastąpiła 24 kwiet-
nia 1982 r.22) oraz Tomasz Beksiński, charyzmatyczny znawca kultury anglojęzycznej 
i prowadzący audycję „Nowa Płyta”23. W 1983 r. pieczę nad Programem Trzecim 
w roli dyrektora programowego objął Wiktor Legowicz, który piastował niniejszą 
funkcję aż do 1991 r, przeprowadzając stację przez okres transformacji systemowej 
w Polsce. Tego samego [1983] roku odbywa się tzw. „zerowa” edycja Topu Wszech 
Czasów, który stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych programów w histo-
rii Polskiego Radia24.

Trójka lat 90. to punkt zwrotny w dziejach stacji. Ta – pozostając w ramach 
rozgłośni o profilu głównie muzyczno-rozrywkowym, zintensyfikowała rozwój 
sekcji publicystyczno-informacyjnej. Z inicjatywy następcy Legowicza, Grzego-
rza Miecugowa, Program Trzeci otrzymał swój osobny newsroom, który od tej pory 
stał się głównym źródłem pozyskiwanych wiadomości do serwisów informacyj-
nych, zresztą również usprawnionych względem dotychczasowego stanu – nada-
wane były w dwóch blokach: porannym (od 600 do 900) oraz popołudniowym (od 
1600 do 1900). Główną pozycją publicystyczną stacji została audycja „Puls Trójki”, 
traktująca o aktualnościach z kraju i ze świata. Od 1995 r. Trójka zaczęła nadawać 
program całodobowy, a rok później uruchomiła platformę, umożliwiającą odsłuch 
Programu Trzeciego za pośrednictwem Internetu25. 

W XXI w. Program Trzeci wstąpił jako czwarta stacja radiowa o najwięk-
szym udziale w rynku z wynikiem 6% 26, ustępując jedynie: komercyjnym stacjom 

polskieradio.pl/39/156/Artykul/1332857,Ilustrowany-Tygodnik-Rozrywkowy-tego-sluchala-cala-
Polska (dostęp: 30.11.2022).

21  C. Łazarewicz, E. Winnicka, dz.cyt., 84–87.
22  Notowanie nr 1 „Listy Przebojów Programu Trzeciego”, https://lp3.polskieradio.pl/lp3/1 (do-

stęp: 14.12.2022).
23  Trójka Polskie Radio, Ważne słowa i piękna muzyka. Ostatnia audycja Tomasza Beksińskiego, 

https://trojka.polskieradio.pl/artykul/1673176 (dostęp: 18.12.2022).
24  J. Kowalski, Niedźwiecki, Stelmach i Łukawski poprowadzą 1 stycznia „Top Wszech Czasów” 

w Radiu 357, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-357-top-wszech-czasow-emisja-1-stycznia-
prowadzacy-marek-niedzwiecki-piotr-stelmach-marcin-lukawski-opinie-trojka (dostęp: 20.12.2022)

25  A. Trudzik, Z eteru do cyberprzestrzeni. Radiowa Trójka w Internecie, Media – kultura popu-
larna – polityka: Wzajemne oddziaływania i nowe zjawiska, Kraków 2014, 86.

26  M. Trochimiuk, Przemiany w zwyczajach słuchania radia w latach 2001–2010, Warszawa  
2012, 2.



TOMASZ TOMASZEWSKI126                     [6]

RMF FM oraz Radio Zet (obydwie rozgłośnie uzyskały wynik 20%) oraz Progra-
mowi Pierwszemu (18%)27. Stacja, wykorzystując swoją markę, zaangażowała się 
w liczne akcje społeczne. Jedną z nich, praktykowaną corocznie w latach 2000–2019 
była akcja „Przyjaciele Karpia”, z której dochód trafiał na fundacje współpracujące 
z Agencją Muzyczną Polskiego Radia28. W 2005 r. stacja przeszła zmianę wizerun-
kową, otrzymując (wraz z Programem Pierwszym, Programem Drugim, Radiem Bis 
oraz Radiem Parlament) nową oprawę graficzną, obecną do dziś. 

3. AFERY, SKANDALE, PROTESTY – CIEMNE KARTY  
Z PRZESZŁOŚCI POLSKIEGO RADIA

Kontrowersje towarzyszyły działalności Polskiego Radia już od samych począt-
ków nadawania. Polskie Radio, sprawujące od 1935 r. miano ‘nadawcy publicznego’ 
jako rozgłośnia figurowała aż do 1990 r. bez realnej konkurencji rynkowej, działa-
jąc w sposób wyraźnie zależny od władz. Ta bliska zależność była przyczynkiem 
wielu podważanych kart w jego historii – od audycji o wydźwięku wyraźnie propa-
gandowym, przez kwestionowaną (pod kątem dziennikarskim) działalność w struk-
turach Polskiego Radia osób spoufalonych z ówcześnie panującymi władzami, po – 
niezrozumiałą dla słuchaczy – politykę programową stacji. Na tym etapie analizy 
autor dokonuje próby odpowiedzi na fundamentalne pytania: „Jak kształtowała się 
historia Polskiego Radia, ze szczególnym uwzględnieniem kontrowersyjnych okre-
sów jego działalności?”.

Kiedy w październiku 1924 r. Polskie Towarzystwo Radiotechniczne (PTR) 
wyemitowało pierwszy próbny sygnał radiowy, inicjatywa ta została odebrana przy-
chylnie przez społeczność. Radio, wówczas wynalazek początkujący swój byt 
na terytorium Rzeczpospolitej, było dotychczas domeną wojska29. Jednakże, dzię-
ki zaangażowaniu PTR, został on przydzielony również do użytku publicznego, 
co doprowadziło do jego popularyzacji na terytorium kraju i kreowania się grup 
radiofonicznych między entuzjastami nowej technologii. 

Mimo pozycji prekursora radiofonii publicznej w Polsce oraz lepszego zaplecza  
technicznego, Polskie Towarzystwo Radiotechniczne nie otrzymało nominacji w kon-
kursie „na eksploatację ogólnopolskiej sieci radiofonicznej”, którego finałowy etap 
datuje się na 18 sierpnia 1925 r.30. Spośród dziesięciu przedsiębiorstw (zarówno o ka-
pitale polskim, jak i zagranicznym) zwyciężyła kandydatura nowo powstałego pod-
miotu „Polskie Radio Spółka z.o.o.” (pod kierownictwem Zygmunta Jaxa-Chamca  

27  Dane wykorzystane w tym opracowaniu pochodzą z badań radiowego audytorium „Radio Track” 
firmy Millward Brown SMG/KRC. Wielkość próby (liczba respondentów) dla 2001 r. wynosi 84403.

28  Wirtualnemedia.pl, Polskie Radio zastrzegło nazwę „Przyjaciele Karpia”, https://www.wir-
tualnemedia.pl/artykul/polskie-radio-przyjaciele-karpia-nazwa-zastrzezona-urzad-patentowy (dostęp: 
20.12.2022).

29  A. Kułak, Narodziny radiotechniki w Polsce, 1918–1939, https://web.archive.org/web/2010 
1116104420/http://radiopasja.pl/pdf/Artykul001.pdf (dostęp: 2.01.2023).

30  Polskie Radio, Koncesja dla Polskiego Radia w 1925 roku, https://www.polskieradio.pl/39/156/
Artykul/1489926,Koncesja-dla-Polskiego-Radia-w-1925-roku (dostęp: 2.01.2023)



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[7] 127

oraz inż. Tadeusza Sułowskiego), które to otrzymało koncesję na nadawanie progra-
mu na 20 lat o charakterze wyłącznym, monopolizując tym samym rynek radiowy 
w Polsce31. Decyzja komisji konkursowej była niemałym zaskoczeniem, które potę-
gował brak uzasadnienia werdyktu.

Dyskusyjna porażka w konkursie koncesyjnym sprawiła rozpad w szeregach 
Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego, którego znaczna część załogi przenio-
sła się do Polskiego Radia. PTR wobec utraty personelu oraz problemów z zacho-
waniem stabilności finansowej zostało zmuszone do zakończenia nadawania próbnej 
radiostacji w marcu 1926 r. Od 1928 r. – po przemianowaniu Towarzystwa w Pol-
skie Zakłady Marconi S.A podmiot sprawował wyłącznie działalność w sektorze 
radiotechnicznym jako dystrybutor oraz serwis odbiorników radiowych. Wybuch 
II wojny światowej zakończył funkcjonowanie przedsiębiorstwa, które zapoczątko-
wało nadawanie radia w Polsce. 

30 września 1939 r. Polskie Radio przeszło do konspiracji. Na fale eteru powró-
ciło w lutym 1945 r. Władze komunistyczne, świadome potencjału propagandowe-
go radia, próbowały zawiązać inicjatywę za jego pośrednictwem32. Zanim to nastą-
piło, w tymże roku utworzyły one organ, zwany Biurem Studiów, niedługo później 
(dokładniej w 1947 r.) przemianowanym na Biuro Studiów i Propagandy33. W pier-
wotnej fazie Biuro Studiów stanowiło łącznik między stanowiskiem władz a słu-
chaczami – jego pracownicy zajmowali się odpowiadaniem na kontakty listowne 
oraz bezpośrednie, dotyczące spraw bieżących34.

Za istotny w kontekście propagandowej działalności Polskiego Radia należy 
uznać 1949 r. Wówczas powołano Centralny Urząd Radiofonii, którego naczelnym 
zadaniem była kontrola nad funkcjonowaniem Polskiego Radia, a Polska zawiąza-
ła ze Związkiem Radzieckim umowę, na mocy której obydwie strony zobowiązały 
się do wymiany materiałów dźwiękowych.35 Kwestię czasu stanowiło powstanie pro-
gramu radiowego ukierunkowanego na promocję wartości socjalistycznych oraz sta-
linowskiej propagandy za pośrednictwem anten Polskiego Radia. Szczególnym orę-
downikiem takiej wizji był Jerzy Baumritter – były oficer Wojska Polskiego, który 
już w czasie posługi wojskowej trudnił się przygotowywaniem materiałów o wy-
dźwięku propagandowym dla radzieckiej gazety „Na Zachód”, jak i rozgłośni pań-
stwowej tego kraju. Baumritter wychodził z założenia, iż Polskie Radio „musi być 
organem partyjnym oraz instrumentem mobilizującym […] do budowy nowe-
go ustroju w Polsce”36. Ideę audycji, która miała spełniać założone postanowienia, 
wystosował płk Witold Grosz – doświadczony propagandzista, od 1934 r. działacz  

31  M. Zawada, Radjo Poznańskie 1927–1933. Geneza i charakter, Poznań 2021, 75.
32  S. Ligarski, G. Majchrzak, Agenci na fali. Listy współpracowników Urzędu Bezpieczeń-

stwa do „Fali 49”, Dzieje Najnowsze 2016 nr 2, Warszawa 2016, 149–161.
33  Zob. D. Grzelewska, Recepcja wybranych audycji radiowych w pierwszych latach PRL,  

Warszawa 2005.
34  Tamże.
35  P. Szulc, „Instrument wychowania człowieka socjalizmu”. Polskie Radio Szczecin w latach 

1949–1955, w: „Wokół zjazdu szczecińskiego 1949 r.”, Szczecin 2011, 116.
36  M.J. Kwiatkowski, Mikrofon i polityka. Z dziejów radiofonii polskiej 1944–1960, Warszawa  

1990, 141.



TOMASZ TOMASZEWSKI128                     [8]

Komunistycznej Partii Polski, twórca radiowego formatu „Naszym zdaniem”. Pro-
gram miał pełnić dwie zasadnicze funkcje: przekazywać słuchaczom materiały o cha-
rakterze propagandowym, sławiące działania panującego ustroju oraz – opierając się 
na formule odpowiedzi na pytania słuchaczy – stanowić wytyczną dla elit komuni-
stycznych, dotyczącą panujących w kraju nastrojów społecznych. Drugi z zastoso-
wanych zabiegów miał zarazem stanowić funkcję zapobiegawczą. Władze wyraża-
ły nadzieję, że taka formuła programu pozwoli obywatelom nawiązać pozytywne 
stosunki z obozem władz, który nie stroniłby od kontaktu z ludem, odpowiadając 
na nurtujące pytania. To było działanie z góry nakreślone pod efekt – miało ono od-
ciągnąć słuchaczy od prób pozyskiwania informacji z niepożądanych wówczas źró-
deł, do których zaliczały się m.in. BBC Radio, Głos Ameryki czy (rozpoczynające 
swoją działalność pod koniec lat 40. XX w.) Radio Wolna Europa37.

„Tu Fala 49, tu Fala 49. Włączamy się.” – takim wprowadzeniem rozpoczynał 
się każdy epizod audycji „Fala 49”38. Za jej prowadzenie odpowiadał duet: Wan-
da Odolska oraz Stefan Martyka, którzy zarazem pełnili rolę komentatorów wyda-
rzeń społeczno-politycznych, a całością zarządzał Leon Rawski. Prowadzący nie 
byli postaciami przypadkowymi. Odolska, znana w kraju propagandzistka, pisała fe-
lietony pochwalające ustrój komunistyczny w „Trybunie Ludu”. Martyka – z wy-
kształcenia aktor – nie był darzony przesadną estymą w środowisku artystycznym, 
co chociażby dokumentowała opinia współpracującego z nim Marka Hłaski, który 
określał go jako „trzeciorzędnego aktorzynę”39. Wszak był on wielkim zwolenni-
kiem ustroju komunistycznego i uzewnętrzniał to w audycjach, w których z wyrazi-
stą manierą wyrażał się na temat działalności władz, a zarazem wyrażał stanowczą 
dezaprobatę względem działań państw imperialistycznych. Podważał sens działań 
Powstańców Warszawskich40 czy jawnie dyskredytował żołnierzy wyklętych41.

Pomimo iż audycja nie była regularna (emitowana była z częstotliwością jed-
nego/dwóch epizodów tygodniowo), to stanowiła istotny punkt w ramówce Pol-
skiego Radia. Wkrótce jednak musiało dojść do jej gruntownej zmiany, do cze-
go przyczyniła się sytuacja z 9 września 1951 r. Tegoż dnia Stefan Martyka, 
kontrowersyjny współprowadzący „Fali”, został zamordowany przez żołnierzy 
podziemia komunistycznego, działających w ramach organizacji „Kraj”42. Moty-
wem zbrodni na przedstawicielu Polskiego Radia miała być właśnie jego dysku-
syjna postawa w audycji.

37  Zob. P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa 1950–1989, 
Warszawa 2007.

38  G. Raszkowska, Zamach na celebrytę, https://www.rp.pl/historia/art13089421-zamach-na-ce-
lebryte (dostęp: 3.01.2023).

39  Polskie Radio, Stefan Martyka – śmierć propagandzisty, https://polskieradio24.pl/39/156/
artykul/1500899,stefan-martyka-%E2%80%93-smierc-propagandzisty (dostęp: 4.01.2023).

40  G. Majchrzak, Armia Krajowa na „Fali” w czasach „odwilży” (1954–1956), Biuletyn Instytu-
tu Pamięci Narodowej 2002, nr 8–9, Warszawa 2002, 85.

41  T. Wolsza, Wojenne losy Polaków w Związku Sowieckim w świetle listów do „Fali 49” 
i „Fali 56” (sprawa zbrodni katyńskiej), Warszawa 2013, 299.

42  Polskie Radio, Stefan Martyka – śmierć propagandzisty, https://polskieradio24.pl/39/156/arty 
kul/1500899,stefan-martyka-%E2%80%93-smierc-propagandzisty (dostęp: 4.01.2023).



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[9] 129

Po śmierci Martyki program funkcjonował jako „Fala 49 odpowiada”, ogra-
niczając czas antenowy dla odważnych w swej formule felietonów, kosztem – jak 
sama nazwa sugeruje – sekcji „pytań i odpowiedzi” na listy słuchaczy. Audycja sta-
nowiła namiastkę wolności słowa i służyła za swoisty „wentyl bezpieczeństwa” 
dla władz43. Nie przetrwała jednak przesadnie długo w złagodzonej formule, znika-
jąc z ramówki Polskiego Radia wraz z objęciem w październiku 1956 r. przez Wła-
dysława Gomułkę funkcji I sekretarza Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej44. 

Jedną z pierwszych decyzji Gomułki była nominacja Włodzimierza Sokorskie-
go na stanowisko przewodniczącego Radiokomitetu. Jednakże kolejna z kontrower-
syjnych kart w historii Polskiego Radia wiąże się z następcą Sokorskiego – Macie-
jem Szczepańskim, który objął stanowisko w październiku 1972 r.45. 

Szczepański postępował na stanowisku w sposób despotyczny – zwalniał dzien-
nikarzy Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej na niespotykaną dotychczas skalę 
za najdrobniejsze niesubordynacje. Szacuje się że w latach 70. z jego dyrektywy 
zatrudnienie straciło blisko 450 osób46. Praktyka ta doprowadziła do tytułowa-
nia Szczepańskiego w środowisku mianem „Krwawego Maćka”47. Ofiarami czystek 
w mediach publicznych stawali się nawet dziennikarze o okazałym dorobku. Wi-
told Zadrowski, reżyser dokumentów radiowych (m.in. nagrodzonego nagrodą Prix 
Italia dokumentu Śmierć słonia48) oraz prowadzącego satyryczną audycję „Parna-
sik”, podczas tegoż programu niespostrzeżenie wyemitował materiał dźwiękowy, 
w którego krótkim fragmencie zawarł fragment przemówienia Józefa Piłsudskiego, 
persony szczególnie nielubianej przez Szczepańskiego49. Kilkusekundowa omył-
ka kosztowała Zadrowskiego ostracyzmem z mediów publicznych – reżyser kon-
tynuował swoją karierę we Francji, do której wyemigrował50. Kazimierz Korda, 
dyrektor Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji, został po-
zbawiony pracy za bliżej nieuzasadnione „niepodporządkowywanie się poleceniom 
szefostwa”51, co miało być oficjalną wersją nieoficjalnego braku sympatii Szcze-

43  G. Majchrzak, dz.cyt., 85.
44  Powołanej niedługo później „Fali 56” nie należy utożsamiać z wyżej wymienioną audycją, 

mimo zbliżonych nazw – „Fala 56” pełniła ona rolę audycji interwencyjnej. Ogrom koresponden-
cji przyczynił się do założenia Biura Listów przy Polskim Radiu. W latach 1971–1983 prowadzone 
były jeszcze „Fale” z dopiskiem roku emisji (np. „Fala 79” w 1979 r.), jednak ich założenie było po-
dobne do programu z 1956 r.

45  P. Donefner, Włodzimierz Sokorski jako prezes Radiokomitetu w latach 1956–1972. Pozycja po-
lityczna w elicie władzy, Warszawa 2020, 78.

46  A. Krajewski, Krwawy Maciek z telewizji. Kim był Maciej Szczepański? https://www.newswe-
ek.pl/historia/krwawy-maciek-z-telewizji-kim-byl-maciej-szczepanski/2z48clm (dostęp: 4.01.2023).

47  Tamże.
48  Programmi Vincitori 1960–1969 (zestawienie zwycięzców Prix Italia w latach 1960–1969) 

https://web.archive.org/web/20140221154155/http://www.prixitalia.rai.it/pastedition/nuovo/old_2_2.
html (dostęp: 5.01.2023).

49  P. Słowiński, Mroczny PRL. Wielkie Afery, Warszawa 2017, 238.
50  Biogram Witolda Zadrowskiego, https://nowynapis.eu/autor/witold-zadrowski (dostęp: 5.01.2023).
51  A. Krajewski, Cenzura w czasach PRL: „Krwawy Maciej”, czystki i Radiokomitet, https://kul-

tura.gazetaprawna.pl/artykuly/1478739,cenzura-komuna-prl-radiokomitet-maciej-szczepanski.html 
(dostęp: 5.01.2023).



TOMASZ TOMASZEWSKI130                   [10]

pańskiego do Kordy. Bliski zwolnienia z Polskiego Radia był również obecny nestor 
dziennikarstwa sportowego, Dariusz Szpakowski.  Sprawozdawca, podczas prowa-
dzenia audycji Studio S-13 na antenie radiowej Jedynki, posłużył się stwierdzeniem 
„0:0, do przerwy 0:0”. Niewielki błąd logiczny, wypowiedziany na antenie poskutko-
wał dla Szpakowskiego blisko dwumiesięcznym zawieszeniem52, co było najniższym 
wymiarem kary w świetle standardów stosowanych przez „Krwawego Maćka”. 

Za przewodnictwa Szczepańskiego w Radiokomitecie w ramówce Progra-
mu I pojawiła się szczególnie nieprzychylnie odbierana audycja w historii stacji  
o nazwie „Tu Jedynka”, która w ramówce wyparła „Popołudnie z młodością”53. 
Był to program słowno-muzyczny, który – w stylu porównywalnym z „Falą 49” – 
prezentował treści agitujące za „propagandą sukcesu”, charakterystyczną dla okre-
su rządów Edwarda Gierka54. Materiały, emitowane na antenie w ramach rzeczonej 
audycji, charakteryzowała wątpliwa jakość merytoryczna55. Szczegółowej kryty-
ki „Tu Jedynka” w okresie jej nadawania podjęli się dziennikarze „Polityki” – 
Adam Krzemiński oraz Michał Radgowski, wskazując na m.in. monotonię prze-
kazu oraz wątpliwy warsztat prezenterów. W artykule, piętnującym jej dyskusyjny 
poziom, żurnaliści przedstawiali swój ogląd: „Wygląda na to, że [Tu Jedynka] 
powstała w intencji wzmożonej ofensywy ideologicznej przeciw kapitalizmowi, 
jego obyczajowości i kulturze. Zapewne także dla zwiększenia wiedzy o stosun-
kach międzynarodowych. Są to motywy zrozumiałe i do zaakceptowania. Ale go-
rzej już z samą robotą”56. Tadeusz Sznuk, wówczas pracownik Polskiego Radia, 
określał program po latach jako „paskudną, prorządową audycję”57. „Tu Jedyn-
ka”, obecna na antenie Programu Pierwszego od 1978 r. została zdjęta z ramów-
ki w sierpniu 1980. 

Publiczne media, nadzorowane przez Szczepańskiego, charakteryzował impo- 
nujący – jak na ówczesne realia – poziom technologiczny. Przed pierwszą piel-
grzymką Jana Pawła II do ojczyzny w czerwcu 1979 r. media publiczne otrzyma-
ły z budżetu państwa kwotę blisko 100 milionów złotych58. Jednak jak się później 
okazało – pod pretekstem wielkich inwestycji w media publiczne kryły się mal-
wersacje finansowe, którymi przewodził właśnie przewodniczący Radiokomitetu. 
Niedługo po zwolnieniu z piastowanej funkcji, w sierpniu 1980 r. Szczepański zo-

52  S. Koper, Życie prywatne elit władzy PRL, Warszawa 2015, 24.
53  I. Bobrowski, O pewnym nieoczekiwanym transferze leksykalnym z zasobów propagandy PRL 

do tzw. dyskursu obozu patriotycznego, Kraków 2019, 115.
54  Money.pl, Czabański: Więcej misji i dobrego obyczaju w Polskim Radiu, https://www.money.

pl/archiwum/wiadomosci_agencyjne/pap/artykul/czabanski;wiecej;misji;i;dobrego;obyczaju;w;polski
m;radiu,193,0,181697.html (dostęp: 05.01.2023).

55  A. Krajewski, „Prawd jest bardzo wiele”. Manipulacja w mediach ma bogate tradycje, https://
kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/1490647,manipulacja-propaganda-prl-urban-krajewski.html (dostęp: 
5.01.2023).

56  Tamże. 
57  P. Piotrowicz, Tadeusz Sznuk: nie lubię być zdalnie sterowany – wywiad, https://facet.onet.pl/

warto-wiedziec/tadeusz-sznuk-nie-lubie-byc-zdalnie-sterowany-wywiad/jt1zklk (dostęp: 5.01.2023).
58  A. Krajewski, Krwawy Maciek z telewizji. Kim był Maciej Szczepański? https://www.newswe-

ek.pl/historia/krwawy-maciek-z-telewizji-kim-byl-maciej-szczepanski/2z48clm (dostęp: 4.01.2023).



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[11] 131

stał oskarżony przez sąd o zabór mienia Radiokomitetu na kwotę około 3,5 mln zł 
oraz przyjmowanie korzyści majątkowych rzędu 1,5 mln zł59. Po trwającym ponad 
dwa lata procesie Maciej Szczepański został skazany na karę ośmiu lat pozbawie-
nia wolności, złagodzoną na mocy rewizji do lat sześciu60. Po odbyciu czterech lat wy-
roku, ze względu na zły stan zdrowia został zwolniony z więzienia61. Szczepański już 
nigdy później nie wrócił do dziennikarstwa. Zmarł w grudniu 2015 r.62 w wieku 87 lat.

Okres po przemianie ustrojowej Polskie Radio przebyło z mniejszymi i więk-
szymi perturbacjami, lecz – co najistotniejsze – utrzymywało stałe grono słuchaczy. 
W okolicach 2009 r. nadawca publiczny borykał się wszak z problemami finansowy-
mi, które wynikały z niewymiernego finansowania mediów publicznych na korzyść 
Telewizji Polskiej w świetle nowelizowanej ustawy medialnej63. Taki stan rzeczy stał 
się przyczyną – pierwszego w historii stacji64 – protestu antenowego, do którego do-
szło 8 lipca 2009 r. na antenie Programu II. Tegoż dnia radiowa Dwójka, mimo wy-
nikającej ze swojego charakteru neutralności, na 24 godziny zaprzestała prezenta-
cji programu, w zamian emitując jedynie śpiew ptaków, „Warszawiankę” (jej dawny 
motywy muzyczny) oraz treść komunikatu z protestem65. Organizatorem akcji był 
redaktor naczelny Programu Drugiego, Paweł Milcarek. Podjętą inicjatywę uzasad-
niał następująco: „[Protest] jest wywołany tym, co działo się w ostatnim czasie wo-
kół mediów publicznych. Toczyła się dyskusja tylko o TVP i to w kontekście roszad 
personalnych. Temat radia – drugiego ważnego medium – został zignorowany66„. 
Manifest doprowadził do spotkania rzecznika praw obywatelskich, Janusza Kocha-
nowskiego z redakcją Programu II67. Przyniósł on oczekiwane założenia i zwrócił 
uwagę na trudne położenie radiowej Dwójki, która otrzymała oczekiwane wsparcie. 
Stacja funkcjonuje do chwili obecnej.

W tym miejscu należy nadmienić, iż motyw akcji protestacyjnych po wyda-
rzeniach z lipca 2009 r. powtórzył się kilka lat później, tym razem na antenie Pro-
gramu Pierwszego. W ramach sprzeciwu wobec nowelizacji Ustawy o radiofo-
nii i telewizji, traktującej m.in. o zmianie składów zarządów oraz rad nadzorczych 
mediów publicznych68, serwisy informacyjne „Jedynki” były od 1 stycznia 2016 r. po-
przedzone instrumentalnymi wersjami Mazurka Dąbrowskiego oraz Ody do radości.  

59  A. Szarłat, Prezenterki Tele PRL, 2015, 114–115.
60  P. Ambroziewicz, Krwawy Maciej przed sądem https://web.archive.org/web/20200207055806/

http://e-reporter.pl/2017/01/13/krwawy-maciej-przed-sadem/ (dostęp: 6.01.2023).
61  A. Szarłat, dz.cyt., 116. 
62  A. Krajewski, dz.cyt. 
63  PolskieRadio24, Powiedzieli w Polskim Radiu: Paweł Milcarek, https://polskieradio24.

pl/5/104/Artykul/173646,Pawel-Milcarek (dostęp: 6.01.2023).
64  P. Milcarek, Publiczne radio skazane na milczenie, https://archiwum.rp.pl/artykul/877142-Pu-

bliczne-radio-skazane-na-milczenie.html (dostęp: 6.01.2023).
65  Interia, Protest dziennikarzy radiowej Dwójki, https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-protest-

-dziennikarzy-radiowej-dwojki,nId,863189 (dostęp: 6.01.2023).
66  Tamże.
67  E. Rutkowska, RPO powoła zespół ds. mediów publicznych, https://www.press.pl/tresc/18038,r-

po-powola-zespol-ds_-mediow-publicznych (dostęp: 7.01.2023).
68  Wirtualnemedia.pl, Sejm głosami PiS-u przyjął nowelizację ustawy medialnej, https://www.wir-

tualnemedia.pl/artykul/sejm-glosami-pis-u-przyjal-nowelizacje-ustawy-medialnej (dostęp: 7.01.2023).



TOMASZ TOMASZEWSKI132                   [12]

Zalecenie takie wydał dyrektor Programu I – Kamil Dąbrowa69. Podjętą decyzję uzasad-
nił w komunikacie do mediów: „Emitując o pełnych godzinach Hymn Polski i Hymn 
Europy zamierzamy zwrócić uwagę naszych słuchaczy oraz opinii publicznej na za-
grożenie pluralizmu i wolności słowa w mediach publicznych, które wprowadza wcho-
dząca w życie nowelizacja”70. Akcja wywołała mieszane reakcje w redakcji Polskie-
go Radia. Zdaniem Marka Mądrzejewskiego, motywy protestu nie zostały wyjaśnione 
załodze publicznej rozgłośni i były osobistym działaniem redaktora Dąbrowy71. Paweł 
Kwieciński, dyrektor biura programowego Polskiego Radia, uważał z kolei wyko-
rzystanie hymnu w antenowym manifeście za „naruszenie dobra, jakim jest symbol 
państwowy”72. Akcja protestacyjna zakończyła się 8 stycznia, wraz ze zwolnieniem 
Kamila Dąbrowy z piastowanego od października 2011 r. stanowiska73. Tego same-
go dnia została przyjęta wspomniana nowelizacja ustawy, która była zarzewiem afery.

4. HISTORIA ROZŁAMU W RADIOWEJ TRÓJCE  
2016–2019 I EXODUS 2020 R.

Wydawałoby się, iż Program Trzeci, jawiący się jako medium skupione głównie 
na muzycznych filarach, wyłamie się ze schematu stacji podległej działaniu władz. 
Jednakże również i w radiowej „Trójce” pojawiły się incydenty, które naruszały 
jej nieskazitelny wizerunek. Za szczególny moment należy tu uznać następującą 
po 2015 r. (i zwycięstwie Prawa i Sprawiedliwości w wyborach parlamentarnych 
w Polsce) zmianę w sposobie prowadzenia stacji. Program III, który przez wiele lat 
był wzorcem medium dystansującego się od wpływów politycznych, nagle stał się 
organizmem w pełni zależnym od linii partii rządzącej.

W drugą dekadę XXI w. radiowa Trójka wstępowała z pozycji jednej z najczę-
ściej słuchanych rozgłośni w kraju, plasując się na 4. miejscu zestawienia Radio Track 
za 2010 r. ze wskaźnikiem udziału na poziomie 7,49%74. Stacja ustępowała jedynie: 

69  Wirtualnemedia.pl, Jedynka hymnami protestuje przeciw zmianie ustawy medialnej, https://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/jedynka-hymnami-protestuje-przeciw-zmianie-ustawy-medialnej (do-
stęp: 7.01.2023).

70  Press.pl, Radiowa Jedynka protestuje na antenie przeciwko nowelizacji ustawy medialnej, 
https://www.press.pl/tresc/42317,radiowa-jedynka-protestuje-na-antenie-przeciwko-nowelizacji-usta
wy-medialnej (dostęp: 7.01.2023).

71  Wirtualnemedia.pl, Część dziennikarzy Jedynki dystansuje się od grania hymnów w prote-
ście. „To hucpa dyrektora, a nie akcja całego radia”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/czesc-
dziennikarzy-jedynki-dystansuje-sie-od-grania-hymnow-w-protescie-to-hucpa-dyrektora-a-nie-akcja-
calego-radia (dostęp: 7.01.2023).

72  Wirtualnemedia.pl, Biuro programowe Polskiego Radia: hymny jako protest grane bez szacunku.  
Dyrektor Jedynki: informowałem o tym zarząd, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/biuro-programo 
we-polskiego-radia-hymny-jako-protest-grane-bez-szacunku-dyrektor-jedynki-informowalem-o-tym-
zarzad (dostęp: 8.01.2023).

73  Wirtualnemedia.pl, Kamil Dąbrowa odwołany z funkcji dyrektora radiowej Jedynki, koniec ak-
cji z hymnami, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kamil-dabrowa-odwolany-z-funkcji-dyrektora-
radiowej-jedynki-koniec-akcji-z-hymnami (dostęp: 8.01.2023)

74  Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, udział w czasie słuchania, cała Polska, 15–75 lat,  
n = 84168, https://badaniaradiowe.pl/sluchalnosc-rozglosni-w-2010-roku/ (dostęp: 11.01.2023).



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[13] 133

komercyjnym rozgłośniom RMF FM i Radio Zet, a także Programowi Pierwsze-
mu Polskiego Radia. W szczytowym momencie, przypadającym na pierwszą połowę 
2012 r., Program Trzeci notował blisko 8,9% udziału w rynku radiowym75. Trój-
ka utrzymywała się na stałym pułapie udziałów, sięgającym 7–8%. Rozgłośnia ostat-
ni trymestr 2015 r. zakończyła z wynikiem 8,6%76. Stacja, której wyznacznikiem był 
wysoki poziom dziennikarstwa, wydawała się we właściwym położeniu do dalsze-
go rozwoju. Trójka miała stałą bazę słuchaczy oraz wykwalifikowaną, doświadczo-
ną kadrę, mogła więc wchodzić w swoje drugie półwiecze z przeświadczeniem, żeby 
stać się w dalszych latach następczynią radiowej Jedynki na pozycji rozgłośni Pol-
skiego Radia o najwyższym wskaźniku słuchalności. Program III charakteryzowało – 
niezmienne od lat – poczucie niezależności w formowanym przekazie77. Wydawa-
ło się ono nienaruszalne i wręcz tożsame dla Trójki, zwłaszcza w ujęciu historycznym. 
Wątpliwości co do takiego stanu rzeczy nastąpiły po wygraniu przez Prawo i Spra-
wiedliwość wyborów parlamentarnych w 2015 r.78. Szczególne obiekcje formowano  
wobec – proponowanej przez nowe rządy – nowelizacji ustawy medialnej, która kwe-
stię powołań i odwołań członków zarządu mediów publicznych powierzała ministro-
wi Skarbu Państwa79. W praktyce – w związku ze zmianą w hierarchii politycznej 
– było to równoznaczne z wymianą kadr w zarządach Polskiego Radia oraz Tele-
wizji Polskiej. Medialnym echem rozeszło się zamieszanie w Programie I, który 
w ramach sprzeciwu wobec proponowanych zmian rozpoczął akcję protestacyjną 
na własnej antenie. Takich działań nie podjęto w radiowej Trójce, lecz to w nim wyda-
rzyła się istotna zmiana w działaniu stacji. Decyzją zarządu Polskiego Radia 8 stycz-
nia 2016 r. z funkcji dyrektora Programu Trzeciego została odwołana Magdalena Je-
thon80, obecna na tym stanowisku nieprzerwanie od listopada 2010 r.81. Dla Jethon 
pozbawienie stanowiska było zarazem równoznaczne z zakończeniem pracy przy 
Myśliwieckiej 3/5/7, gdzie jako dziennikarka pracowała (z drobną przerwą 2006–
2009) od 1977 r.

Doszło do dwóch przetasowań o istotnym znaczeniu dla funkcjonowania  
Programu Trzeciego. Funkcji prezesa zarządu Polskiego Radia został pozbawiony  

75  Trójka Polskie Radio, Rekord słuchalności Trójki! https://trojka.polskieradio.pl/artykul/623750 
(dostęp: 11.01.2023).

76  Radio Track, Millward Brown, udział w czasie słuchania, cała Polska, 15-75 lat, n = 21045, 
https://web.archive.org/web/20160304075619/http://www.badaniaradiowe.pl/wyniki/index.html (do-
stęp: 11.01.2023).

77  J. Chwastyk-Kowalczyk, Oblicze wybranych mediów „dobrej zmiany”, http://towarzystwo-
dziennikarskie.pl/2018/11/19/oblicze-wybranych-mediow-dobrej-zmiany/ (dostęp 12.01.2023).

78  D. Guzek, A. Grzesiok-Horosz, Political will and media law: A Poland case analysis, East 
European Politics and Societies 2022, 36(4), 1245–1262.

79  Ustawa z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji https://isap.sejm.gov.
pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160000025/T/D20160025L.pdf (dostęp: 11.01.2023).

80   Trójka Polskie Radio, Magda Jethon nie jest już dyrektorem Trójki, https://trojka.polskieradio.
pl/artykul/1567628 (dostęp: 11.01.2023).

81  Należy tu podkreślić ‘nieprzerwanie’, gdyż M. Jethon pełniła obowiązki dyrektora również od 
lutego do grudnia 2009 r., kiedy to została w kontrowersyjnych okolicznościach pozbawiona stanowi-
ska. W ramach solidarności z odwołaną dyrektor, redakcja Programu Trzeciego podjęła kilkumiesięcz-
ny protest, który poskutkował przywróceniem M. Jethon na stanowisko w listopadzie 2010.



TOMASZ TOMASZEWSKI134                   [14]

Andrzej Siezieniewski, pełniący urząd od sierpnia 2011 r. Nominację na zwolnio-
ne stanowisko otrzymała Barbara Stanisławczyk82 – reportażystka, bez doświad-
czenia pracy w radiu. Problematycznym dla nowego zarządu Polskiego Radia oka-
zało się natomiast obsadzenie posady redaktora naczelnego Programu Trzeciego. 
W ciągu czterech miesięcy: od stycznia do kwietnia 2016 r. urząd ten sprawowały 
trzy osoby: Anna Krakowska (od 8 do 26 stycznia), Szymon Sławiński (od 26 stycz-
nia do 4 lutego), Paulina Stolarek-Marat (od 4 lutego do 10 marca) oraz – ponownie 
–Sławiński (od 10 marca do 1 kwietnia). Niespotykana wręcz – jak na skalę publicz-
nej rozgłośni – rotacja zakończyła się wraz z objęciem naczelnego stanowiska w ra-
diowej Trójce przez Adama Hlebowicza, który obowiązki pełnił od kwietnia 2016 
do maja 2017 r. 

Posługa Barbary Stanisławczyk na stanowisku prezes Polskiego Radia prze-
biegała w atmosferze dalekiej od optymalnej. Szczególnie kwestionowane było za-
chowanie Stanisławczyk względem pracowników rozgłośni oraz ingerencja w funk-
cjonowanie – wydawałoby się – autorskich formatów. Nowa prezes publicznej 
rozgłośni miała wyraźnie naciskać na udział w audycjach Polskiego Radia polity-
ków partii rządzącej – Prawa i Sprawiedliwości83. Stanisławczyk niesubordynację wo-
bec zaleceń ganiła krzykiem, a w stosunku do pracowników Polskiego Radia była nad 
wyraz impulsywna84. Za kadencji Stanisławczyk nastąpiło wiele kontrowersyjnych 
ruchów kadrowych. Jerzy Sosnowski, wieloletni redaktor oraz szef Redakcji Pu-
blicystyki radiowej Trójki, otrzymał w marcu 2016 r. jednostronne wypowiedzenie 
umowy o pracę, czego powodem miała być polemika względem działań przeło-
żonych. Sprawa trafiła na wokandę – zdaniem sądu zwolnienie Sosnowskiego od-
było się z pogwałceniem zasad prawa, a sam dziennikarz miał prawo do krytyki  
warunków pracy85. Marcin Zaborski, obecny przy Myśliwieckiej 3/5/7 od 2000 r., 
został zaś odsunięty od pracy przy swoim flagowym formacie – „Salonie Poli-
tycznym Trójki”, który prowadził na zmianę z Beatą Michniewicz. Do takiego ru-
chu władz Polskiego Radia miały się przyczynić: „nudne wywiady” oraz małe do-
świadczenie radiowe redaktora Zaborskiego86. Jednakże są to zarzuty o wątpliwej 
podstawie, biorąc pod uwagę, iż Zaborski prowadził wywiady w „Salonie…” od 7 lat, 
a doświadczenia radiowego nie sposób odmówić dziennikarzowi, pracującemu w Pol-
skim Radiu od przełomu XX i XXI w. Kuriozum sytuacji potęguje decyzja o za-
stąpieniu Zaborskiego w roli prowadzącego „Salonu Politycznego Trójki” Pawłem 
Lisickim – miejsce redaktora o „małym doświadczeniu radiowym” zajął dzienni-
karz bez jakiegokolwiek doświadczenia pracy w eterze, a do tego niespełniający  

82  Polskie Radio, Barbara Stanisławczyk nową prezes Polskiego Radia, https://www.polskieradio.
pl/10/4489/Artykul/1567426,Barbara-Stanislawczyk-nowa-prezes-Polskiego-Radia (dostęp: 11.01.2023).

83  J. Chwastyk-Kowalczyk, dz.cyt.
84  G. Rzeczkowski, „Zwykły słuchacz radia”, Polityka, 26.01.2016, 30.
85  B. Świderski, Był pierwszym zwolnionym z radiowej Trójki przez „dobrą zmianę”. Dziś wiado- 

mo, że zrobiono to nielegalnie, https://natemat.pl/237815,jerzy-sosnowski-zwolniony-z-trojki-nielegal 
nie-prawomocny-wyrok-sadu (dostęp: 11.01.2023).

86  M. Jethon, A. Krakowska, K. Łuszczewski, Polskie Radio: powolny upadek, Raport „Media  
Publiczne 2015–2019: Studium upadku. I co dalej?”, Warszawa 2019, 27.



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[15] 135

podstawowych wymogów Karty Mikrofonowej w obszarze dykcji i artykulacji87. 
Kilka miesięcy po feralnym odsunięciu, Zaborski zdecydował się na odejście z pu-
blicznej rozgłośni88. Sprawa przybrała również wymiaru wykraczającego poza gra-
nice Radia, kiedy to dziennikarze Programu Trzeciego rozpoczęli na platformie 
Twitter oraz Facebook akcję, sygnowaną hasłem „#kogoniesłychać”, w ramach któ-
rej domagali się wyjaśnień od władz Polskiego Radia w sprawie kolejnych odejść 
z redakcji, które nastały od czasu zmiany władz – zarówno radiowych, jak i politycz-
nych89. Bezpośrednią przyczyną manifestu stało się odsunięcie od prowadzenia ser-
wisów informacyjnych dziennikarek, które odmówiły postępowania według zmie-
nionych po 2016 r. wytycznych – Anny Zaleśnej oraz Małgorzaty Spór. Wstawienie 
się za współpracowniczkami doprowadziło do dyscyplinarnego zwolnienia przewod-
niczącego Związku Zawodowego Dziennikarzy Trójki i Dwójki – Pawła Sołtysa90. 
Dziennikarze uczestniczący w akcji (wśród nich m.in. Paweł Sołtys, Tomasz Ław-
nicki oraz Damian Kwiek) wstawiali czarno-białe zdjęcia, na których przysłaniają 
usta dłonią, całość kwitując treścią hasła protestu91. Redakcja wystosowała również 
list zbiorowy, w którym sprzeciwiła się działaniom Polskiego Radia. Apel, podpisa-
ny przez 120 sygnatariuszy, został wysłany do władz rozgłośni oraz kilku instytu-
cji zewnętrznych, w tym do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Rady Etyki Me-
diów czy Rzecznika Praw Obywatelskich92. W sprawie pożegnanych dziennikarzy 
interweniował właśnie rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar, który wystoso-
wał notę do władz publicznej rozgłośni. Nawoływał w niej do przestrzegania standar-
dów misji publicznej oraz poszanowania wolności poglądów pracowników Trójki, 
sugerując zarazem, że zaistniałe działania kadrowe godzą w pluralistyczny charakter 
stacji i są prowadzone w nietransparentny sposób93.

Sytuacji nie poprawiła zmiana na stanowisku kierowniczym w Polskim Radiu, 
gdy Stanisławczyk zastąpił Jacek Sobala94. Jednym z pierwszych działań Sobali  

87  M. Jethon, A. Krakowska, K. Łuszczewski, dz.cyt., 33.
88  Wirtualnemedia.pl, Marcin Zaborski zrezygnował z pracy w radiowej Trójce, https://www.wir-

tualnemedia.pl/artykul/marcin-zaborski-zrezygnowal-z-pracy-w-radiowej-trojce (dostęp: 11.01.2023).
89  M. Kozielski, Komentarze #kogoniesłychać zalewają profil Trójki na Facebooku, https://www.

press.pl/tresc/46155,komentarze- (dostęp: 11.01.2023).
90  Wirtualnemedia.pl, Paweł Sołtys dyscyplinarnie zwolniony z Polskiego Radia, związek pracow-

ników Trójki i Dwójki oburzony, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pawel-soltys-dyscyplinarnie-z-
wolniony-z-polskiego-radia-zwiazek-pracownikow-trojki-i-dwojki-oburzony (dostęp: 12.01.2023).

91  Wirtualnemedia.pl, „Kogo nie słychać” - pracownicy Trójki przeciw odsunięciu Spór i Zaleśnej 
od serwisów informacyjnych, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kogo-nie-slychac-pracownicy-t-
rojki-przeciw-odsunieciu-spor-i-zalesnej-od-serwisow-informacyjnych (dostęp: 12.01.2023).

92  Wirtualnemedia.pl, Pracownicy Trójki sprzeciwiają się zwolnieniom i odwołaniom dziennika-
rzy - pismo do RPO, KRRiT i REM, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pracownicy-trojki-sprz-
eciwiaja-sie-zwolnieniom-i-odwolaniom-dziennikarzy-pismo-do-rpo-krrit-i-rem (dostęp: 12.01.2023).

93  Wirtualnemedia.pl, RPO zaniepokojony sytuacją w Trójce, pisze do prezes Polskiego Radia o bra-
ku transparentności i cenzurze, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rpo-zaniepokojony-sytuacja-
w-trojce-pisze-do-prezes-polskiego-radia-o-braku-transparentnosci-i-cenzurze (dostęp: 12.01.2023).

94  Polska Agencja Prasowa, Jacek Sobala nowym prezesem Polskiego Radia, https://www.pap.pl/
aktualnosci/news%2C834279%2Cjacek-sobala-nowym-prezesem-polskiego-radia-.html (dostęp: 
12.01.2023).



TOMASZ TOMASZEWSKI136                   [16]

w nowej roli była kompletna zmiana dyrekcji Programu Trzeciego. Dyrektorem 
stacji został Wiktor Świetlik (dziennikarz bez żadnego doświadczenia radiowego), 
a jego zastępcami mianowano Tomasza Kowalczewskiego oraz Wojciecha Surma-
cza95. „Jest coraz gorzej. To kierownictwo wskazuje, kogo możemy, a kogo nie mo-
żemy zapraszać do programów na żywo, kogo reporterzy mogą nagrywać, a kogo nie 
w swoich materiałach” – sugerowali (anonimowo) dziennikarze radiowej Trójki  
w rozmowie z „Gazetą Wyborczą”96. Ze stacją definitywnie pożegnał się Paweł Sołtys  
(przywrócony do pracy w Trójce po fali zwolnień z końcówki 2016 r.). Sołtys uza-
sadnił swoją decyzję skrajnym oddziaływaniem wpływów politycznych partii rzą-
dzącej na funkcjonowanie Trójki, a działania Rady Mediów Narodowych (do której 
kompetencji należy selekcja władz Polskiego Radia) określił jako przyczyniające się 
do transformacji Programu Trzeciego w tubę propagandową97. Przykładem rzeczo-
nej ‘tuby’ stał się popołudniowy format stacji „Puls Trójki”. Dziennikarzy współ-
tworzących audycję obowiązywała nadrzędna zasada – w programie musi wziąć 
udział przedstawiciel, wskazany przez kierownictwo stacji. Najczęściej wywodzi-
li się oni ze środowiska prawicowego, reprezentując frakcję rządzącą lub medium 
o takim charakterze – „Gazetę Polską”98. 

Sytuacja zaistniała w Programie Trzecim została uwzględniona w manifeście 
Piotra Szczęsnego, przedsiębiorcy i szkoleniowca, który 29 października 2017 r. do-
konał aktu samospalenia w proteście przeciwko łamaniu przez władze wolności oby-
watelskich. W pożegnalnym piśmie Szczęsnego, opublikowanym przez oko.press, 
można przeczytać w punkcie dwunastym: „Protestuję przeciwko całkowitemu ubez-
własnowolnieniu telewizji publicznej i niemal całego radia i zrobieniu z nich tub 
propagandowych władzy. Szczególnie boli mnie niszczenie (na szczęście jeszcze nie 
całkowite), Trójki – radia, którego słucham od czasów młodości”99. 

Zamieszanie wokół funkcjonowania Programu Trzeciego miało również 
swój bezpośredni oddźwięk na jego malejący udział w rynku radiowym. W opu-
blikowanych przez Kantar Polska badaniach Radio Track za trzeci kwartał 2019 r. 
Trójka zanotowała jedynie 4,6% udziałów słuchalności, co było najgorszym wy-
nikiem stacji od 2002 r.100. W obliczu tak miernych rezultatów doszło do zmiany 

95  Dziennik Gazeta Prawna, Adam Hlebowicz odwołany, nowym dyrektorem radiowej Trójki - Wik-
tor Świetlik, https://serwisy.gazetaprawna.pl/media/artykuly/1043661,nowym-dyrektorem-radiowej-
trojki-wiktor-swietlik.html (dostęp: 13.01.2023).

96  A. Kublik, Trójka pod butem cenzury, https://wyborcza.pl/7,75398,23000703,trojka-pod-bu-
tem-cenzury.html (dostęp: 13.01.2023).

97  Wirtualnemedia.pl, Paweł Sołtys odszedł z radiowej Trójki. „Media publiczne przekształcają 
się w propagandowe”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pawel-soltys-odszedl-z-radiowej-trojki-
media-publiczne-przeksztalcily-sie-w-propagandowe (dostęp: 13.01.2023).

98  A. Kublik, dz.cyt. 
99  P. Pacewicz, Pracę nad swym wezwaniem do obrony polskiej wolności Piotr S. zaczął pół 

roku przed samospaleniem, https://oko.press/niedokonczona-rozmowa-przerwala-ja-wiadomosc-o-
smierci-piotra (dostęp: 14.01.2023).

100  M. Kurdupski, Rekordowa słuchalność RMF FM w III kwartale. Trójka z 4,6 proc. - najgorszy 
wynik od 2002 roku,

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-wyniki-sluchalnosci-iii-kwartal-2019-rmf-fm-
jedynka-trojka-rekordowy-spadek (dostęp: 14.01.2023).



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[17] 137

na najwyższym szczeblu radiowej Trójki, co nastąpiło wraz ze złożeniem rezygna-
cji przez Wiktora Świetlika, dotychczasowego dyrektora stacji101. Jego obowiąz-
ki przejął Tomasz Kowalczewski102.

Rok 2020 był przełomowym rokiem w historii Programu Trzeciego jak i całej 
radiofonii publicznej. W pierwszych dniach stycznia władze Trójki odmówiły prze-
dłużenia (wygasającej wraz z końcem miesiąca) umowy z Dariuszem Rosiakiem, 
autorem niezwykle cenionego „Raportu o stanie świata”, który prowadził na antenie 
Programu III od 2006 r.103. Tego samego miesiąca prezesem Polskiego Radia zosta-
ła Agnieszka Kamińska (wcześniej dyrektor Programu I)104. Za kandydaturą Kamińskiej 
zagłosowało trzech z czterech obecnych na głosowaniu105 członków Rady Mediów Na-
rodowych: Elżbieta Kruk, Joanna Lichocka oraz Krzysztof Czabański – wszyscy wy-
mienieni przynależeli do Rady z rekomendacji partii Prawo i Sprawiedliwość.

Pierwszy trymestr 2020 r. Program Trzeci Polskiego Radia wieńczył z wynikiem 
5,6% udziałów106. Osiągnięty rezultat był znaczną poprawą względem poprzedniego – 
skądinąd „historycznego”. Wydawałoby się, iż wyniki słuchalności rozgłośni będą 
wzrastać w dobie wzmożonych restrykcji w przemieszczaniu się, podjętymi w związ-
ku z wybuchem pandemii koronawirusa w Polsce. 

Początek marca był zarazem początkiem późniejszego exodusu w Programie 
Trzecim. Z inicjatywy prezes Kamińskiej w trybie natychmiastowym zwolniona zo-
stała Anna Gacek, wieloletnia dziennikarka muzyczna stacji107. Władze rozgłośni nie 
zdecydowały się podać do wiadomości publicznej powodów takiego ruchu, argu-
mentując to (nieprzesadnie transparentnymi) „ogólnie przyjętymi standardami kor-
poracyjnymi”108. Kilka dni po zwolnieniu Gacek z pracy w radiowej Trójce zrezy-

101  Wirtualnemedia.pl, Wiktor Świetlik rezygnuje z funkcji szefa radiowej Trójki, https://www.wirtual-
nemedia.pl/artykul/trojka-polskie-radio-wiktor-swietlik-rezygnuje-z-funkcji-szefa (dostęp: 14.01.2023).

102  N. Bochyńska, Tomasz Kowalczewski za Wiktora Świetlika dyrektorem Trójki, https://www.wir-
tualnemedia.pl/artykul/tomasz-kowalczewski-dyrektor-trojki-za-wiktora-swietlika (dostęp: 14.01.2023).

103  N. Bochyńska, Dariusz Rosiak odchodzi z Polskiego Radia. „Nie przedłużono umowy”, https://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/dariusz-rosiak-odchodzi-z-trojki-nieprzedluzenie-umowy-raport-o-sta
nie-swiata-dlaczego-opinie-kariera (dostęp: 14.01.2023).

104  M. Kozielski, Kolejne zmiany „dobrej zmiany” w Polskim Radiu, https://www.press.pl/tre-
sc/60153,czwarta-prezes-_dobrej-zmiany_-w-polskim-radiu (dostęp: 15.01.2023).

105  Rada Mediów Narodowych liczy pięciu przedstawicieli, wówczas byli to: Elżbieta Kruk (PiS), 
Joanna Lichocka (PiS), Krzysztof Czabański (PiS), Grzegorz Podżorny (Kukiz’15) oraz Juliusz Braun 
(PO). Braun nie był obecny na posiedzeniu, jednak nie miało to znaczenia dla losów głosowania, po-
nieważ do ustanowienia nowego prezesa Polskiego Radia potrzeba było trzech głosów „za”, które 
wpłynęły od przedstawicieli z rekomendacji Prawa i Sprawiedliwości.

106  Radio Track, Kantar Polska S.A., udział w czasie słuchania, wszyscy: 15-75 lat, n = 30 009 997, 
https://web.archive.org/web/20200926042847/https://badaniaradiowe.pl/wyniki-sluchalnosci/sieci-2/ 
(dostęp: 16.01.2023).

107  D. Dudko, Dlaczego Anna Gacek została zwolniona z radiowej Trójki? https://kultura.onet.
pl/wiadomosci/dlaczego-anna-gacek-zostala-zwolniona-z-polskiego-radia-oswiadczenie/8qb36dj (do-
stęp: 16.01.2023).

108  Onet, Adam Bodnar pisze do władz Polskiego Radia w sprawie Anny Gacek. „To groźne”, 
https://kultura.onet.pl/wiadomosci/adam-bodnar-pisze-list-w-sprawie-zwolnienia-anny-gacek-jaki-
byl-powod-odejscia/8x39f8f (dostęp: 16.01.2023).



TOMASZ TOMASZEWSKI138                   [18]

gnował nestor Polskiego Radia, Wojciech Mann109. Redaktor, związany z publiczną 
rozgłośnią od przeszło 55 lat, był mentorem Gacek i współprowadził z nią wtorkowe 
audycje „W tonacji Trójki”. 

Maj 2020 r. to miesiąc, który stanowił moment kulminacyjny kontrowersyj-
nych wydarzeń, które nastąpiły w Programie Trzecim. Wiążą się one bezpośred-
nio z postacią Kazika Staszewskiego, który po 11 latach przerwy wznowił karie-
rę solową. Powrót inaugurowała piosenka Twój ból jest lepszy niż mój. Pretekstem 
do powstania piosenki była sytuacja z 10 kwietnia 2020 r., kiedy to prezes Pra-
wa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński, zdecydował się na wizytę na symbolicz-
nym grobie swojego brata (zmarłego 10 kwietnia 2010 r. w katastrofie smoleńskiej) 
oraz matki na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie, co nastąpiło pomimo bez-
warunkowego zamknięcia obiektu na skutek obostrzeń przeciwepidemicznych, obo-
wiązujących na terenie całej Polski. Tekst utworu wypomina postawę przedstawi-
ciela partii rządzącej. Ukazuje ją jako przejaw hipokryzji i bycia „ponad prawem” 
względem obywateli kraju, zmuszonych w tym czasie do pozostania w domach. 
O incydencie z 10 kwietnia 2020 r. bezpośrednio traktują słowa drugiej zwrotki:

Otwiera się brama – ja nie wierzę oczom
Czy jednak się rzeczy inaczej potoczą?
Podbiegam – Twoje karki krzyczą „stój!”.
Bo Twój ból jest lepszy niż mój.

W podobnym tonie wyraża się następujący po nim refren:
Ból ukoić możesz Ty jeden
Wszyscy inni wpadli w biedę
Limuzyny dwie, jedna – cały cmentarz Twój
Większy niż mój.

Piosenka Twój ból jest lepszy niż mój zwyciężyła notowanie nr 1998 Listy Prze-
bojów Programu Trzeciego w pierwszym tygodniu od pojawienia się w zestawie 
do głosowania. O zajęciu przez utwór najwyższego miejsca poinformował prowa-
dzący Listę Przebojów, Marek Niedźwiecki. Jednakże – już po zamknięciu notowa-
nia – strona internetowa programu została wyłączona, uniemożliwiając sprawdzenie 
publikowanych na niej rezultatów głosowania. Awaria witryny była zastanawiającym 
zbiegiem okoliczności, który mógł sugerować, iż było to działanie zaplanowane. 
Wrażenie to potęguje opublikowane następnego dnia oświadczenie co do zaistniałej 
sprawy, które wydał dyrektor Trójki, Tomasz Kowalczewski. W jego opinii do audy-
cji na skutek naruszenia regulaminu został wprowadzony utwór spoza zestawienia, 
a ponadto liczenie głosów miało odbyć się sposób zmanipulowany, co miało rzu-
tować na finałowy przebieg notowania. Tym samym Kowalczewski ogłosił unie-
ważnienie wyników z 15 maja 2020 r. Notka, opublikowana przez Kowalczew-
skiego jest jednak pełna licznych niedomówień i informacji sprzecznych ze stanem 
faktycznym – Lista Przebojów Programu Trzeciego nigdy nie miała sporządzonego  

109  Wirtualnemedia.pl, Wojciech Mann odchodzi z radiowej Trójki po 55 latach współpracy, 
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wojciech-mann-odchodzi-z-trojki-po-55-latach-wspolpracy 
(dostęp: 16.01.2023).



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[19] 139

regulaminu, jak i nie doprecyzowano kwestii „utworu”, który miał być włączony 
na Listę poza kolejnością. Oskarżenia o manipulację wynikami głosowania – nawet 
jeśli o wątpliwych podstawach – doprowadziły do definitywnego odejścia z rozgło-
śni Marka Niedźwieckiego, prowadzącego Listę od 1982 r. W medialnym oświad-
czeniu redaktor komentuje sprawę następująco: „W związku z sytuacją, która za-
istniała wokół piątkowego notowania LP3 oraz posądzeniem mnie o nieuczciwość 
w przygotowywaniu audycji, którą prowadzę od 35 lat, kończę współpracę z Progra-
mem III Polskiego Radia”. Kilka godzin później decyzję Niedźwieckiego poświad-
czył jego przyjaciel Zbigniew Preisner.

Władze stacji rozpoczęły działania, których celem była dyskredytacja dobrego  
imienia redaktora Niedźwieckiego. Na oficjalnej stronie Polskiego Radia 24 oraz TVP 
Info ukazały się serie artykułów, które oskarżały Niedźwieckiego o przyjmowanie 
korzyści majątkowych za umieszczanie określonych piosenek na wysokich pozy-
cjach Listy, powołując się na opinię anonimowego użytkownika serwisu Facebook, 
figurującego pod pseudonimem „Tomaldo Banjo”. Ofensywę mediów publicznych 
na byłego redaktora Trójki skrytykowało w oficjalnym oświadczeniu Stowarzy-
szenie Dziennikarzy i Twórców Radia Publicznego. Ostatecznie konto okazało się 
nieprawdziwe i nie przedstawiało żadnej prawdziwej jednostki, a post z oskarże-
niami o łapówkarstwo usunięty, a co z tym równoznaczne – zarzuty wobec Niedź-
wieckiego były w całości sfabrykowane i bezzasadne. Polskie Radio 24 oznaczyło  
problematyczne artykuły jako „niewidoczne”, a TVP Info usunęło fałszywe treści ze 
swoich stron internetowych. Obydwa media nie wystosowały przeprosin wobec 
Niedźwieckiego. Redaktor wystąpił na drogę sądową.

Po odejściu prowadzącego Listę władze Polskiego Radia podjęły zmasowane 
kroki, prowadzące do wykazania manipulacji przy notowaniu Listy nr 1998. Osoby 
pracujące przy audycji, w tym jej wydawca – Bartosz Gil – otrzymały dokument, 
zgodnie z którego treścią przyznawały się do możliwego zmanipulowania wyni-
ków głosowania. Redaktor Gil oraz reszta redakcji odmówili podpisania oświadcze-
nia, przez co zostali ze skutkiem natychmiastowym zawieszeni. Polskie Radio utrzy-
mywało wersję, iż – zgodnie z „danymi informatycznymi” – piosenka Kazika nie 
wygrała notowania, a zajęła jedynie czwartą pozycję. Stanowisko publicznej roz-
głośni podważył redaktor Gil, wskazując w korespondencji do dyrektora Progra-
mu Trzeciego, że piosenka Kazika wygrała zestawienie w pełni uczciwie, po odrzu-
ceniu wszystkich nieautoryzowanych prób głosowania (np. podjętych przez użycie 
oprogramowania zewnętrznego, które „nabijałoby” głosy wybranemu utworowi). 
Odezwa do dyrektora Kowalczewskiego poruszyła również mimochodem temat 
wiadomości, jaką rzekomo ten miał wysłać do Piotra Metza, dyrektora muzycz-
nego Trójki. Następnego dnia Piotr Metz złożył rezygnację z pracy w Programie 
Trzecim, a w rozmowie z Moniką Olejnik ujawnił zawartość SMS-a od Kowal-
czewskiego o treści: „Piotrze, dopilnuj, aby piosenka, o której rozmawialiśmy, nie 
była na Antenie”. „Piosenką”, stanowiącą główny temat prośby Kowalczewskie-
go był Twój ból jest lepszy niż mój Kazika. 

W związku z zaistniałą sytuacją rezygnację z pracy w Trójce złożyli wielolet-
ni pracownicy radia, m.in. Michał Olszański, Marcin Kydryński (obecny w Polskim 



TOMASZ TOMASZEWSKI140                   [20]

Radiu od 31 lat) oraz druhowie zastępowi „Listy” – Piotr Stelmach oraz Marcin 
Łukawski. Nestor Programu Trzeciego, Piotr Kaczkowski, pracujący przy Myśli-
wieckiej 3/5/7 od 1963 r., tuż po zakończonym sugestywnymi werblami jednej z pio-
senek zespołu Maanam (co było aluzją do cenzury piosenek w okresie PRL) wyda-
niu audycji MiniMax, ogłosił odejście z rozgłośni.

Pomimo że 22 maja 2020 r. przypadało notowanie nr 1999 Listy Przebojów Pro-
gramu Trzeciego, to nie zostało ono wyemitowane na antenie. Piotr Baron, współ-
prowadzący program z Markiem Niedźwieckim, w geście solidarności odmówił 
kontynuacji audycji, a następnie udał się na kilkumiesięczny urlop. W porze 
emisji 1999. notowania na antenie Trójki wybrzmiał jedynie pozbawiony udzia-
łu prezentera blok, zatytułowany „Audycja muzyczna”, rozpoczynający się od in-
strumentalnej wersji utworu ABC The Look of Love – motywu charakterystyczne-
go dla wstępów notowań Listy Przebojów Programu Trzeciego. Na najwyższym 
miejscu nieemitowanego zestawienia numer 1999 znalazł się singiel Mój ból jest 
lepszy niż Twój. Lista Przebojów Programu Trzeciego nigdy nie powróciła do ra-
mówki stacji, zatrzymując swoją historię na 1998 wyemitowanych notowaniach. 
Audycja była obecna na antenie Trójki nieprzerwanie od 24 kwietnia 1982 r.

Afera wokół 1998 notowania Listy Przebojów Programu Trzeciego stała się 
obiektem zainteresowania mediów zagranicznych. BBC News pisało o „cenzurze” 
antyrządowej piosenki. Zdaniem AP News sytuacja związana z unieważnieniem 
wyników zestawienia wywoływała „obawy co do wolności mediów w Polsce”, 
a partii rządzącej portal zarzucał wykorzystywanie mediów publicznych jako na-
rzędzia  propagandy. „Financial Times” informował o sprawie w kontekście wpły-
wu władz w kraju na funkcjonowanie mediów, godzące w poczucie wolności. 
Berliński dziennik „Der Tagesspiegel” przyrównał sytuację z ocenzurowaniem pio-
senki Staszewskiego do realiów ustroju komunistycznego drugiej połowy XX w., 
gdzie niepoprawna politycznie muzyka była strofowana przez ówczesne władze. 
„Süddeutsche Zeitung” określił zaś spór wobec Listy… jako konsekwencję pod-
porządkowania Polskiego Radia przez Prawo i Sprawiedliwość zgodnie z dyrekty-
wą partii. Oświadczenie w sprawie wydała Helsińska Fundacja Praw Człowieka. 
Organizacja stanęła w obronie dziennikarzy radiowej Trójki, którzy opuścili sta-
cję na skutek wydarzeń związanych z 1998 notowaniem Listy Przebojów Progra-
mu Trzeciego. Instytucja określiła zajście jako „bezprecedensowy akt cenzury”, za-
razem wzywając Polskie Radio do realizacji misji publicznej w duchu pluralizmu.

Wskutek zamieszania w redakcji Programu Trzeciego, związanego z aferą 
wokół Listy Przebojów Programu Trzeciego pod znakiem zapytania stanęła przy-
szłość jednego z głównych punktów ramówki – pasma Zapraszamy do Trójki, 
prowadzonego przez wielu redaktorów, którzy opuścili stację po aferze z Listą. 
Audycja przez kilka dni nie ukazywała się na antenie Trójki (zarówno w paśmie 
porannym, jak i popołudniowym) wobec braku personelu, który mógłby ją popro- 
wadzić, co było sytuacją dotychczas niespotykaną w jej przeszło 46-letniej hi-
storii110. Impas trwał do 25 maja 2020 r., kiedy to rezygnację z funkcji dyrektora  

110  Press.pl, Nikt nie poprowadził „Zapraszamy do Trójki”, https://www.press.pl/tresc/61770,nikt-
nie-poprowadzil----zapraszamy-do-trojki--- (dostęp: 21.01.2023).



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[21] 141

radiowej Trójki złożył Tomasz Kowalczewski, a jego miejsce zajął Jakub Strzycz-
kowski111. Zmiana na kierowniczym stanowisku uchodziła za „gaszenie pożaru”112, 
z racji na wieloletnie doświadczenie oraz wysoką etykę pracy Strzyczkowskiego. 
Do pracy powrócili m.in. Marcin Łukawski, Piotr Stelmach, Michał Olszański, Patry-
cjusz Wyżga czy Piotr Metz. Jedną z pierwszych decyzji Strzyczkowskiego było imien- 
ne przeproszenie na antenie zespołu Listy…, oskarżonego parę dni wcześniej przez  
władze radia o dokonanie manipulacji, ze szczególnym uwzględnieniem Marka  
Niedźwieckiego, Bartosza Gila oraz Haliny Wachowicz113. Posługa Strzyczkowskie-
go na stanowisku dyrektora została nagle zakończona pod koniec sierpnia 2020 r. 
Władze Polskiego Radia argumentowały podjętą decyzję w komunikacie medialnym  
„naruszeniami regulaminu i procedur wewnętrznych Spółki” i „przekraczaniem kom-
petencji i pełnomocnictw”, bez wyjaśnień, w jakich obszarach Strzyczkowski miał się 
ich kiedykolwiek dopuszczać. Funkcję dotychczas sprawowaną przez red. Strzycz-
kowskiego przejął Michał Narkiewicz-Jodko114. Wraz ze zmianą dyrektora Progra-
mu Trzeciego ponownie odeszła grupa dziennikarzy, która powróciła za namową 
Strzyczkowskiego, a ci, którzy pozostali, byli degradowani w ramówce lub przeno-
szeni do pozaantenowych jednostek Polskiego Radia115. Sam redaktor pozostał w roz-
głośni do początku października, kiedy to złożył rezygnację z pracy w Trójce116. Z ra-
mówki stacji zniknęło pasmo „Zapraszamy do Trójki”, obecne w niej od 1974 r.117.

W 2020 r. istne nastąpiło „trzęsienie ziemi” w Trójce. W jego trakcie stację opuś- 
ciło wielu doświadczonych redaktorów, prowadzących audycje o okazałym statu-
sie w historii Polskiego Radia, wśród których należy wymienić przede wszystkim:  
Piotra Kaczkowskiego (prowadzącego MiniMax, w PR3 od 1963 r.), Marka Niedź-
wiedzkiego (odpowiedzialnego za sukces Listy Przebojów, w rozgłośni od 1982 r.) 
oraz Wojciecha Manna (prezentera m.in. takich audycji jak „W tonacji Trójki”, 
w rozgłośni od 1966 r.). Na 1998 wyemitowanych wydaniach została zakończona hi-
storia Listy Przebojów Programu Trzeciego – flagowego formatu radia publicznego. 
Sam wizerunek radiofonii publicznej w Polsce uległ pogorszeniu również w wymiarze  

111  Wirtualnemedia.pl, Kuba Strzyczkowski nowym dyrektorem Trójki, Tomasz Kowalczewski zrezy-
gnował, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kuba-strzyczkowski-trojka-polskie-radio-nowym-dyre 
ktorem-za-tomasz-kowalczewski-odwolany (dostęp: 21.01.2023).

112  M. Kozielski, W Trójce trwa gaszenie pożaru, https://www.press.pl/tresc/61862,w-trojce-trwa-
gaszenie-pozaru_-kluczowy-bylby-powrot-marka-niedzwieckiego (dostęp: 21.01.2023).

113  M. Kozielski, Strzyczkowski przeprosił Niedźwieckiego na antenie Trójki, https://www.press.
pl/tresc/61877,strzyczkowski-przeprosil-niedzwieckiego-na-antenie-trojki (dostęp: 21.01.2023).

114  Wirtualnemedia.pl, Kuba Strzyczkowski odwołany, Michał Narkiewicz-Jodko nowym szefem 
radiowej Trójki, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/michal-narkiewicz-jodko-dyrektor-program-
iii-polskiego-radia-zwolniony-kuba-strzyczkowski (dostęp: 21.01.2023).

115  Trójkofan – dział aktualności, https://web.archive.org/web/20210401100741/http://www.troj-
kofan.trojka.info/aktualnosci.html (dostęp: 21.01.2023).

116  Wirtualnemedia.pl, Kuba Strzyczkowski odchodzi z radiowej Trójki. „Pozostaną piękne wspomnie-
nia”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kuba-strzyczkowski-odchodzi-z-trojka-polskie-radio-poz 
ostana-piekne-wspomnienia (dostęp: 21.01.2023).

117  J. Kowalski, W Trójce ma być mniej publicystyki, odwołano „Zapraszamy do Trójki”. Zozuń 
nie zgadza się na przejście do IAR, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/trojka-polskie-radio-zaprasza-
my-do-trojki-ma-byc-mniej-publicystyki-zozun-nie-zgadza-sie-na-przejscie-do-iar (dostęp: 21.01.2023).



TOMASZ TOMASZEWSKI142                   [22]

międzynarodowym: media zagraniczne pisały o niej m.in. w kontekście tworu kon-
trolowanego przez wpływy partii rządzącej. Jeśli przyjmować, iż fundamentem ra-
dia są jego słuchacze, to wynik udziałów w czasie słuchania radia od grudnia 2020 
do lutego 2021 r. jest niezwykle bolesnym wskaźnikiem nastrojów społecznych – 
udział Trójki w czasie słuchania wszystkich ogólnopolskich stacji oscylował w tym 
okresie w okolicach zaledwie 1,9%118. Znaczna część słuchaczy „dawnej” Trójki po-
została przy redaktorach, którzy opuścili stację na skutek zaistniałych wydarzeń. 
Z inicjatywy ex-dziennikarzy Programu Trzeciego wyklarowały się dwie rozgłośnie, 
funkcjonujące jako radia internetowe – mowa tu o Radiu Nowy Świat oraz (nadające-
mu od stycznia 2021 r.) Radiu 357, nawiązującym nazwą do adresu radiowej Trójki. 

Po niespełna dwóch latach od zakończenia nadawania „Listy Przebojów Progra-
mu Trzeciego” władze Polskiego Radia podjęły próbę reaktywacji plebiscytu muzycz-
nego na antenie stacji. „Niespodzianką” dla słuchaczy na 60-lecie Trójki okazało się 
ogłoszenie o włączeniu do ramówki audycji o zbliżonej do pierwowzoru nazwie „Li-
sta Przebojów Trójki”119. Wydanie „zerowe” audycji odbyło się 9 kwietnia 2023 r., 
a poprowadzili je Tomasz Miara oraz Łukasz Ciechański120.

5. ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA  
W LATACH 2019–2022 – CZĘŚĆ BADAWCZA

Przedział między 2019 a 2022 r. był okresem szczególnie intensywny w histo-
rii Polskiego Radia. Publiczna rozgłośnia, niedługo po objęciu pieczy (nazywanej 
w społeczności internetowej ironicznym mianem „dobrej zmiany”121) przez spra-
wującą władzę w kraju partię Prawo i Sprawiedliwość, zaczęła przekształcać się 
w medium sprzyjające opcji rządzącej. Przemian nie uniknął również Program Trze-
ci Polskiego Radia. Stacja, która w okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej ucho-
dziła za „wyrodne dziecko” mediów publicznych i którą charakteryzował dystans 
wobec politycznych układów, w ciągu kilku lat przeszła transformację w rozgłośnię 
blisko powiązaną z obozem władzy. 

Rezultatem przemian w funkcjonowaniu Programu Trzeciego była – niespoty-
kana dotychczas na tak wyraźną skalę – fala odejść, zwolnień (niekiedy przybierają-
cych wymiar „dyscyplinarnych”, kiedy to redaktorzy stacji odmawiali wykonywania  
przykazów wedle dyrektyw władz Polskiego Radia) oraz afer. Wielu niezwykle za-

118  Radio Track, Kantar Polska S.A., udział w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat, n = 30 009 997, 
https://web.archive.org/web/20210415071832/https://badaniaradiowe.pl/wyniki-sluchalnosci/sieci-2/ 
(dostęp: 21.01.2023).

119  Wirtualnemedia.pl, Trójka wznawia listę przebojów, gospodarzami Ciechański i Miara, https://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/trojka-polskie-radio-lista-przebojow-lukasz-ciechanski-tomasz-
miara-prowadzacy-kto-to-jest (dostęp: 10.01.2023).

120  Trójka Polskie Radio, Pierwsze notowanie „Listy Przebojów Trójki”. Sprawdź wyniki, https:// 
trojka.polskieradio.pl/artykul/2936214,Pierwsze-notowanie-Listy-Przebojow-Trojki-Sprawdz-
wyniki (dostęp: 11.01.2023).

121  A. Zawistowska, M. Skowrońska, Dobra zmiana czy Polska w ruinie?, Przegląd Socjologii  
Jakościowej, t. 13, nr 2, Białystok 2017, 120.



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[23] 143

służonych dla radiowej Trójki redaktorów zostało zmuszonych zakończyć wielo-
letnią posługę antenową. Ich miejsce na antenie powierzono m.in. dziennikarzom, 
związanymi z mediami o profilu prawicowym, w licznych przypadkach bez do-
świadczenia pracy w radiu. Z ramówki stacji zniknęły audycje o statusie niemalże 
ikonicznym, które wychowywały kolejne pokolenia słuchaczy przed radioodbiorni-
kami. Wraz z roszadami kadrowymi oraz burzliwą atmosferą wokół Myśliwieckiej 
3/5/7 nastąpił również odpływ słuchaczy Programu Trzeciego, a wyniki słuchalno-
ści rozgłośni osiągnęły najniższe pułapy w ponad dwudziestoletniej historii pomia-
rów tego wskaźnika.

Sytuacja zaistniała w radiowej Trójce spotkała się ze zdecydowaną reakcją me-
diów, również tych z sektora prywatnego. Portale branżowe, traktujące o sektorze 
radiowym, stale informowały o kolejnych etapach powolnego rozłamu w szeregach 
stacji, traktując proceder z najwyższym priorytetem. 

Nadrzędną składową niniejszego rozdziału artykułu stanowi część badawcza, 
poprzedzona wprowadzeniem metodologicznym. Autor w prowadzonych badaniach 
posłużył się analizą zawartości mediów. Traktują one o specyfice przekazu z porta-
li wirtualnemedia.pl oraz press.pl w kwestii rozłamu w radiowej Trójce. Tym samym 
poniższa część publikacji zawiera odpowiedź na pytanie: Jak odbierać przekazy 
medialne poprzez analizę zawartości mediów? Na podstawie badań oraz wynikają-
cych z nich wniosków kształtuje się także odpowiedź na główne pytanie pracy, tj. 
W jaki sposób portale wirtualnemedia.pl oraz press.pl formowały przekazy medialne 
dotyczące rozłamu w Programie Trzecim Polskiego Radia?

Metodę niewątpliwie wyróżnia jej przystępność. Analizę zawartości tre-
ści amatorsko może przeprowadzić każdy odbiorca przekazów medialnych. Nie 
jest to czynność wymagająca: do jej wykonania należy zestawić ze sobą – na przy-
kład – dwa programy informacyjne różnych stacji telewizyjnych czy radiowych. 
Zjawiskiem zauważalnym winna być rozbieżność między dwiema porównywa-
nymi formatami – chociażby w obszarach sposobu przedstawiania komunikatów, 
rozlokowania poszczególnych materiałów w ramach czasowych, doboru ekspertów, 
czy nawet treści nagłówków, zapowiadających materiały wideo. Oczywiście trze-
ba mieć na uwadze, iż taka mniej zobowiązująca forma analizy niesie za sobą drobne 
ustępstwa, wśród których można by wskazać m.in. niecykliczność badania122.

Analiza zawartości mediów, prowadzona w sposób bardziej sformalizo-
wany, rozgranicza etapy, których konsekwentna realizacja prowadzi do uchwy-
cenia istoty badań. Pierwszy, o wymiarze przygotowawczym, sprowadza się 
do określenia ich tematyki. W przypadku studiów dziennikarskich sugeruje się, żeby 
oscylowała ona wokół zjawisk problematycznych, skłaniających do przemyśleń, 
kształtujących różne stanowiska, a nawet – w skrajnych przypadkach – polaryzu-
jące opinię publiczną. Tematy kontrowersyjne, niejednoznaczne w ocenie, dotyczą-
ce spraw bieżących, to sól współczesnego dziennikarstwa. Następny krok stanowi  
wytyczenie granic badawczych, na które składa się: wybór medium – źródła, na któ-

122  R. Klepka, J. Idzik, O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata, w: R. Klep-
ka & J. Idzik (Eds.), Medialne obrazy świata. Tom 2. Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych 
(11–31). Wydawnictwo Naukowe UP.



TOMASZ TOMASZEWSKI144                   [24]

rego zawartości ma bazować badanie, oraz okres badań. Przedział czasowy winien 
być pozbawiony przypadkowości, tj. w jego obrębie powinny następować wydarze-
nia (a co za tym idzie – treści o nich traktujące) o istotnym wydźwięku dla tematy-
ki pracy. Niezwykle istotnym punktem jest wyklarowanie klucza kategoryzacyjnego, 
który umożliwia selekcję materiałów ze względu na ich wydźwięk i treść przewod-
nią123. Po wykonaniu tychże wytycznych należy przejść bezpośrednio do badań, na-
stępnie zestawiając i opisując ich wyniki, a także wyciągając wnioski.

Autor poza podstawową metodą badawczą w postaci ilościowej analizy zawar-
tości – w spornych przypadkach – pomocniczo skorzystał z analizy kontekstu dys-
kursu prasowego, odnosząc ją do doniesień medialnych.

Zakres czasowy analizy objął okres od stycznia 2019 do grudnia 2022 r. 
Uwzględniony period był niezwykle istotny w dziejach Programu Trzeciego Pol-
skiego Radia. W tymże czasie nastąpiły m.in. liczne odejścia z redakcji dziennikarzy 
o uznanej marce na rynku radiowym (jak i zasłużonych dla historii mediów pu-
blicznych), zmiana na stanowisku prezesa Polskiego Radia – urząd objęła Agniesz-
ka Kamińska, niespotykana dotychczas destabilizacja ramówki stacji czy – nie-
zwykle żywa w dyskursie medialnym – afera, związana z 1998 notowaniem Listy 
Przebojów Programu Trzeciego, której rezultatem okazało się zakończenie funkcjo-
nowania flagowego formatu radiowej Trójki. Całości „dopełnił” (nader ironicznie) 
diametralny spadek udziałów w rynku radiowym w ujęciu badań słuchalności radia – 
publikowane rezultaty pomiarów wielokrotnie wiązały się z ustanowieniem kolej-
nych antyrekordów Programu Trzeciego. Stacja, która wchodziła w drugą dekadę 
XXI w. z pozycji jednej z czołowych rozgłośni w kraju, zanotowała pokaźny spadek 
w zestawieniach. Autor przyjął założenie, iż okres od stycznia 2019 do grudnia 2022 
r. stanowi wystarczającą próbę reprezentatywną, pozwalającą odpowiedzieć na py-
tanie badawcze, W jaki sposób portale wirtualnemedia.pl oraz press.pl formowały 
przekazy medialne dotyczące rozłamu w Programie Trzecim Polskiego Radia?

Do próby badawczej zostały włączone te teksty, które podjęły zagadnienie roz-
łamu w szeregach Programu Trzeciego Polskiego Radia. Uwzględniono również te 
publikacje, które traktowały o wynikach sondażowych słuchalności stacji radiowych 
„Radio Track” – zdaniem autora rezultaty pomiaru stanowiły praktyczny wyraz wy-
raźnego odwrotu odbiorców rozgłośni, swoistego sprzeciwu wobec podejmowanych 
przez jej władze praktyk. Kryteria spełniły 183 publikacje, zamieszczone w porta-
lach, traktujących o branży medialnej w Polsce – wirtualnemedia.pl oraz press.pl. 

W badaniu autor posłużył się specjalnie przygotowanym kluczem katego-
ryzacyjnym, którego składowe stanowią następujące cechy badawcze: „Wyni-
ki sondażowe Programu III Polskiego Radia: lata 2019–2022”; „Ruchy kadro-
we wokół Programu III Polskiego Radia”; „Wydarzenia wewnątrzredakcyjne  
Programu III Polskiego Radia”; „Komentarze oraz działania zewnętrzne dotyczą-

123  R. Leśniczak, Wizerunek prezydenta elekta Andrzeja Dudy w polskich tygodnikach katolic-
kich „Gość Niedzielny” i „Niedziela”. Politeja – Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Pol-
itycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego 2017, 14(48), 300–303, tenże, News coverage of Christian 
churches and other religious bodies dealing with the Covid-19 pandemic: An analysis of newspapers in 
German and English. Church, Communication and Culture 2022, 7(1), 180.



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[25] 145

ce Programu III Polskiego Radia”, „Rozgłośnie post-trójkówe: Radio Nowy Świat 
oraz Radio 357” oraz „Zależność działań władz Programu III Polskiego Radia od 
opcji rządzącej”. Cechy badawcze charakteryzuje rozłączność – a co z tym równo-
znaczne – każda publikacja, która została przyjęta w badaniu, może zostać przydzie-
lona wyłącznie w obręb jednej z powyższych kategorii.

Tabela 1. Klucz kategoryzacyjny wraz z cechami i kategoriami

Badana cecha i jej definicja Kategorie i definicje w ramach badanej cechy

1 2
WYNIKI SONDAŻOWE  
PROGRAMU III POLSKIEGO 
RADIA: LATA 2019–2022

(sposób przedstawienia przez porta-
le: wirtualnemedia.pl oraz press.pl 
wyników sondażowych słuchalności 
stacji radiowych „Radio Track” dla 
Programu III PR)

1) pozytywna – autorzy publikacji przedstawiają wyniki 
sondażowe słuchalności stacji radiowych „Radio Track” dla 
Programu III Polskiego Radia w pozytywnym świetle, pod-
kreślając status radiowej Trójki na rynku radiowym w Polsce

2) negatywna – autorzy publikacji przedstawiają wyniki 
sondażowe słuchalności stacji radiowych „Radio Track” dla 
Programu III Polskiego Radia w negatywnym świetle, uwy-
puklając malejącą pozycję radiowej Trójki na rynku radio-
wym w Polsce

3) ambiwalentna – autorzy publikacji przedstawiają wyniki son-
dażowe słuchalności stacji radiowych „Radio Track” dla Pro-
gramu III Polskiego Radia w niejednoznacznym świetle, tzn. 
bez wyraźnego wskazania stosunku do osiągniętego rezultatu

RUCHY KADROWE WOKÓŁ  
PROGRAMU III POLSKIEGO  
RADIA

(sposób prezentacji przez portale: 
wirtualnemedia.pl oraz press.pl ru-
chów kadrowych w obrębie Progra-
mu III Polskiego Radia)

1) aprobata – autorzy publikacji przedstawiają doniesienia 
dotyczące ruchów kadrowych w obrębie redakcji Programu 
III Polskiego Radia z aprobatą, np. poprzez niedoszukiwa-
nie się w działaniach władz Polskiego Radia niewłaściwego 
postępowania względem (ex-)pracowników, uznawanie ru-
chów kadrowych za dobrowolną, niewymuszoną kwestiami 
zewnętrznymi decyzję

2) dezaprobata – autorzy publikacji przedstawiają doniesie-
nia dotyczące ruchów kadrowych w obrębie redakcji Pro-
gramu III Polskiego Radia z dezaprobatą wobec zaistniałej 
sytuacji, np. podkreślając wpływ władz politycznych na 
działania władz Polskiego Radia, klasyfikując ruchy kadro-
we jako kontrowersyjne

3) neutralność – autorzy publikacji przedstawiają doniesienia 
dotyczące ruchów kadrowych w obrębie redakcji Programu 
III Polskiego Radia w ujęciu neutralnym, tzn. bez jedno-
znacznego wskazania stosunku do zaistniałych przetasowań



TOMASZ TOMASZEWSKI146                   [26]

WYDARZENIA  
WEWNĄTRZREDAKCYJNE  
PROGRAMU III POLSKIEGO 
RADIA 

(sposób prezentacji przez portale: 
wirtualnemedia.pl oraz press.pl do-
niesień dotyczących wydarzeń we-
wnątrzredakcyjnych dotyczących 
Programu III Polskiego Radia)

1) pozytywna – autorzy publikacji przedstawiają doniesienia 
dotyczące wydarzeń wewnątrzredakcyjnych w Programie III 
Polskiego Radia, stawiając stację w korzystnym dla niej po-
łożeniu

2) negatywna – autorzy publikacji przedstawiają doniesienia 
dotyczące wydarzeń wewnątrzredakcyjnych w Programie III 
Polskiego Radia, stawiając stację w nieprzychylnym dla niej 
położeniu, np. poprzez wskazywanie na napiętą atmosferę 
pracy czy problemy z organizacją ramówki rozgłośni

3) ambiwalentna – autorzy publikacji przedstawiają donie-
sienia dotyczące wydarzeń wewnątrzredakcyjnych w Pro-
gramie III Polskiego Radia w niejednoznacznym świetle, tzn. 
bez wyraźnego wskazania stosunku do zaistniałych sytuacji

KOMENTARZE ORAZ  
DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE  
DOTYCZĄCE PROGRAMU III 
POLSKIEGO RADIA

(sposób prezentacji przez portale: 
wirtualnemedia.pl oraz press.pl ko-
mentarzy oraz działań zewnętrznych 
dotyczących Programu III Polskiego 
Radia)

1) pozytywna – autorzy publikacji przedstawiają komentarze 
oraz doniesienia dotyczące działań zewnętrznych (np. reak-
cji słuchaczy, apeli artystów) wokół Programu III Polskiego 
Radia, stawiając stację w dobrym świetle

2) negatywna – autorzy publikacji przedstawiają komentarze 
oraz doniesienia dotyczące działań zewnętrznych (np. pro-
testów słuchaczy, apeli czy oficjalnych stanowisk artystów) 
wokół Programu III Polskiego Radia w negatywnym świetle

3) ambiwalentna – autorzy publikacji przedstawiają ko-
mentarze oraz doniesienia dotyczące działań zewnętrznych 
wokół Programu III Polskiego Radia bez określenia jedno-
znacznego stanowiska wobec zaistniałej sytuacji

ROZGŁOŚNIE POST-TRÓJKÓWE: 
RADIO NOWY ŚWIAT  
ORAZ RADIO 357

(sposób prezentacji przez portale: 
wirtualnemedia.pl oraz press.pl lo-
sów inicjatyw radiowych ex-dzien-
nikarzy Programu Trzeciego – Radia 
Nowy Świat oraz Radia 357)

1) pozytywna – autorzy publikacji przedstawiają losy inicja-
tyw radiowych byłych dziennikarzy Programu Trzeciego – 
Radia Nowy Świat oraz Radia 357, stawiając nowe stacje w 
pozytywnym dla nich świetle, także w porównaniu do Trójki 

2) negatywna – autorzy publikacji przedstawiają losy inicja-
tyw radiowych byłych dziennikarzy Programu Trzeciego – 
Radia Nowy Świat oraz Radia 357, stawiając nowe stacje w 
negatywnym dla nich świetle, zwłaszcza w nawiązaniu do 
Trójki

3) ambiwalentna – autorzy publikacji przedstawiają losy ini-
cjatyw radiowych byłych dziennikarzy Programu Trzeciego 
– Radia Nowy Świat oraz Radia 357 bez określenia jedno-
znacznego stanowiska wobec ich poczynań



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[27] 147

ZALEŻNOŚĆ DZIAŁAŃ WŁADZ 
PROGRAMU III POLSKIEGO  
RADIA OD OPCJI RZĄDZĄCEJ

(sposób prezentacji przez porta-
le: wirtualnemedia.pl oraz press.pl 
ewentualnych zależności pomiędzy 
Programem III Polskiego Radia, a 
opcją rządzącą w latach 2019–2022, 
tj. partią Prawo i Sprawiedliwość)

1) aprobata – autorzy publikacji ukazują relację pomiędzy 
opcją rządzącą a funkcjonowaniem Programu III Polskiego 
Radia z aprobatą dla takich działań

2) dezaprobata – autorzy publikacji ukazują relację między 
opcją rządzącą a funkcjonowaniem Programu III Polskiego 
Radia z dezaprobatą, wskazując na oddziaływanie polityki 
na funkcjonowanie stacji

3) neutralność – autorzy publikacji ukazują relację między 
opcją rządzącą a funkcjonowaniem Programu III Polskiego 
Radia bez zajęcia jednoznacznego stanowiska co do takich 
działań

Źródło: Opracowanie własne.

Tabele od 2 do 7 przedstawiają liczbę publikacji z portali wirtualnemedia.pl  
oraz press.pl, przyporządkowanych do poszczególnych kategorii badawczych na  
podstawie badanych cech.

Tabela 2. Wyniki sondażowe programu III Polskiego Radia: lata 2019–2022 
– liczba publikacji przypisanych do danej kategorii

Tytuły prasowe / kategoria Pozytywna Negatywna Ambiwalentna

Wirtualnemedia.pl oraz Press.pl 3 29 1

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 3. Ruchy kadrowe wokół programu III Polskiego Radia  
– liczba publikacji przypisanych do danej kategorii

Tytuły prasowe / kategoria Aprobata Dezaprobata Neutralność

Wirtualnemedia.pl oraz Press.pl 0 55 6

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 4. Wydarzenia wewnątrzredakcyjne programu III Polskiego Radia  
– liczba publikacji przypisanych do danej kategorii

Tytuły prasowe / kategoria Pozytywna Negatywna Ambiwalentna

Wirtualnemedia.pl oraz Press.pl 0 11 2

Źródło: Opracowanie własne.



TOMASZ TOMASZEWSKI148                   [28]

Tabela 5. Komentarze oraz działania zewnętrzne dotyczące programu III Polskiego Radia  
– liczba publikacji przypisanych do danej kategorii

Tytuły prasowe / kategoria Pozytywna Negatywna Ambiwalentna

Wirtualnemedia.pl oraz Press.pl 0 17 2

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 6. Rozgłośnie post-Trójkówe: Radio Nowy Świat oraz Radio 357  
– liczba publikacji przypisanych do danej kategorii

Tytuły prasowe / kategoria Pozytywna Negatywna Ambiwalentna

Wirtualnemedia.pl oraz Press.pl 36 3 4

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 7. Zależność działań władz Programu III Polskiego Radia od opcji rządzącej  
– liczba publikacji przypisanych do danej kategorii:

Tytuły prasowe / kategoria Aprobata Dezaprobata Neutralność

Wirtualnemedia.pl oraz Press.pl 0 15 0

Źródło: Opracowanie własne.

6. WYNIKI ANALIZY. WNIOSKI

Liczba publikacji przyporządkowanych do wyszczególnionych kategorii w ra-
mach badanych cech dowodzi jednokierunkowości przekazu i wyraźnej dezaproba-
ty portali wirtualnemedia.pl oraz press.pl wobec działań Polskiego Radia w latach 
2019–2022. W badanej cesze Wyniki sondażowe Programu III Polskiego Radia: 
lata 2019–2022 wykazano 28 publikacji przyporządkowanych do kategorii „nega-
tywnej”, wobec ledwie trzech zaliczonych w kategorii „pozytywnej” oraz jednej 
„ambiwalentnej”. Diametralną dominację przekazu odnotowano w kategorii „Ruchy 
kadrowe wokół Programu III Polskiego Radia”, gdzie do kategorii „dezaprobaty” 
zaklasyfikowano aż 55 pozycji, 6 przyporządkowano jako „neutralne”, natomiast 
żadna publikacja nie nosiła znamion „aprobaty”. Zbliżoną tendencję rezultatów na-
leży odnotować w przypadku kategorii „Wydarzenia wewnątrzredakcyjne Progra-
mu III Polskiego Radia” oraz „Komentarze oraz działania zewnętrzne dotyczące 
Programu III Polskiego Radia” – odnotowano wyraźną dominację „negatywnych” 
treści. Zdecydowaną przewagę na korzyść wartości „pozytywnej” zaobserwowa-
no jedynie w sekcji, poświęconej rozgłośniom post-trójkowym: Radio Nowy Świat 
oraz Radio 357. Analiza ilościowa wykazuje jednoznacznie występowanie zależności  



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[29] 149

w działaniach władz Polskiego Radia od opcji rządzącej – w podjętej kategorii  
„Zależność działań władz Programu III Polskiego Radia od opcji rządzącej” wszyst-
kie publikacje (w liczbie piętnastu) zostały zaklasyfikowane jako „negatywne”, 
co dobitnie podkreśla korelację polityczną następującą w medium publicznym, ja-
kim jest Program Trzeci.

W toku prowadzonych badań i już po ich zakończeniu autor wysnuwa następu-
jące wnioski:

a.   Wyniki sondażowe Programu Trzeciego na przestrzeni lat 2019–2022  
dowodzą malejącemu udziałowi Trójki w rynku radiowym w Polsce

Kiedy w badaniu za trzeci kwartał 2019 r. PR3 „osiągał” najniższy wynik 
w swojej historii (nawiązując do rezultatu z 2002 r.), wydawało się, iż jest to moment 
graniczny dla stacji – że ta niżej już nie spadnie i nie pogłębi tym samym male-
jącej pozycji na rynku radiowym. Regularny zabieg, stosowany przez wirtualne-
media.pl oraz press.pl stanowiła stosowna, powtarzalna adnotacja o spadkach słu-
chalności Trójki, o których to pierwsze wzmianki najczęściej pojawiały się już 
na początkach nagłówków. Z czasem, gdy następne pomiary słuchalności dla Trój-
ki prezentowały coraz niższe wartości, a tendencja nie ulegała zmianie, „spadki” 
zastępowano bardziej pejoratywnymi określeniami, takimi jak chociażby zwrot 
„ostro w dół”. Kolejne sondażowe antyrekordy stawały się już na tyle istotnym 
dla autorów publikacji zjawiskiem, iż w licznych przypadkach „gwarantowały” one 
Programowi Trzeciemu wyłączną obecność w nagłówkach doniesień dotyczących 
badań słuchalności stacji radiowych, co – biorąc pod uwagę negatywny wydźwięk 
przekazu – było niespecjalnie przychylnym wyróżnieniem. 

b.   Program III Polskiego Radia zaczął być również regularnie porównywany 
z konkurencyjnymi rozgłośniami – nie były to jednak zestawienia,  
ukazujące Trójkę w pozytywnym świetle

Z dokonywanych paraleli wyjawia się obraz PR3 jako stacji w wyraźnym kry-
zysie, która przed laty walczyła o prym z rozgłośniami komercyjnymi pokroju RMF 
FM czy Radia Zet, a obecnie znajduje się na pozycji zbliżonej do Radia Maryja – 
rozgłośni o zdecydowanie niższym udziale w rodzimym rynku radiowym, kojarzo-
nej ze sterylną (urastającą wręcz do rangi stereotypu) grupą słuchaczy. Uwypuklony 
został aspekt porażki Programu Trzeciego z Radiem Maryja w paśmie wieczornym – 
przez lata szczególnie doborowo obsadzonym w ramówce medium z Myśliwieckiej 
3/5/7. Okres od 2019 do 2022 r. to nieustanne pasmo spadków. Załamaniem tenden-
cji można uznać najświeższe doniesienia, dotyczące badań „Radio Track” za koń-
cowy kwartał 2022 r., w których – co Programowi Trzeciemu się ostatnimi czasy 
nie zdarzało – rezultat okazał się wyższy od poprzedniego. Możliwości interpreta-
cyjne tego wyniku są dwojakie, co autor dostrzega, obserwując sekcję komentarzy 
pod jednym z artykułów na portalu wirtualnemedia.pl. Pierwsza grupa komentu-
jących staje w propozycji, upatrując we wzroście wskaźnika słuchalności symp-
tomu odratowywania Trójki po wieloletniej katastrofie. Opozycja zaś przyjmuje  



TOMASZ TOMASZEWSKI150                   [30]

ironiczne stanowisko, sugerując że poprzedni rezultat był minimalnym pułapem, czy 
wręcz sondażowym „dnem”, od którego nie da się niżej upaść.  Podsumowując: ze-
brane artykuły składają się na negatywny obraz Trójki – stacji znajdującej się w kry-
zysie słuchalności, zatracającej swą pozycję na polskiej mapie eteru.

c.   Kategoryczny sprzeciw wobec redakcyjnego efektu domina: tak można by 
podsumować przekaz, kształtowany przez wirtualnemedia.pl oraz press.pl 
względem ruchów kadrowych, które nastąpiły w Programie Trzecim

Fala odejść, rezygnacji oraz zwolnień jaka nastąpiła w latach 2019–2022, 
to sytuacja bezprecedensowa w przeszło 60-letniej historii radiowej Trójki. Apo-
geum tego zjawiska to 2020 r. i można podzielić je na trzy transze. Pierwsza z nich 
przypadała na początkowe miesiące wspomnianego roku, kiedy to szeregi redak-
cji z Myśliwieckiej 3/5/7 opuszczali m.in. Dariusz Rosiak czy Anna Gacek. Doniesie-
nia z portali wirtualnemedia.pl oraz press.pl wyraźnie intonują, iż nie były to osobiste 
wybory zasłużonych dla publicznej rozgłośni redaktorów, a odgórne decyzje podję-
te przez nową prezes Polskiego Radia – Agnieszkę Kamińską. Wraz z dziennika-
rzami odeszło kilku ich współpracowników z pasma antenowego, m.in. Wojciech 
Mann, Piotr Bukartyk czy Jan Chojnacki. Fala numer dwa, najsilniejsza w stratach 
personalnych, powiązana była z aferą przy 1998 notowaniu Listy Przebojów Progra-
mu Trzeciego i głośnej [medialnie] rezygnacji Marka Niedźwieckiego z pracy w pu-
blicznym radiu. Po potwierdzeniu deklaracji Niedźwieckiego nastąpiła spektakular-
na lawina publikacji, traktujących o kolejnych odejściach z „Trójkowej” redakcji. 
Większość redaktorów zdecydowała się wystosowywać oświadczenia, tłumaczące 
przyczyny zakończenia współpracy z PR3, nierzadko korzystając przy tym z wy-
raźnie nacechowanego emocjonalnie słownictwa i podkreślając swoją personalną 
relację z Programem Trzecim. Ostatnia z serii odejść, związana była z pozbawie-
niem (po raz kolejny z inicjatywy Agnieszki Kamińskiej) Jakuba Strzyczkowskie-
go funkcji dyrektora Programu Trzeciego. Każda z rezygnacji, która doczekała się 
stosownej publikacji na portalu wirtualnemedia.pl – poza treścią samego komuni-
katu – zawierała również akapity, rozjaśniające kontekst spornej atmosfery wokół 
Trójki. Ogólny obraz – jak wykazało badanie – jest niemal jednoznaczną dezaproba-
tą wobec działań władz Programu Trzeciego.

d.   Autorzy publikacji przedstawiają doniesienia dotyczące wydarzeń  
wewnątrzredakcyjnych w Programie III Polskiego Radia,  
stawiając stację w nieprzychylnym dla niej położeniu

Chaos, dezorganizacja, organizacja uzależniona od despotycznych decyzji pre-
zes Polskiego Radia – tak można zarysować wizerunek stacji z Myśliwieckiej 3/5/7. 
Zarówno wirtualnemedia.pl, jak i press.pl regularnie powiadamiały o licznych incy-
dentach, które następowały w „Trójkowej” redakcji, podkreślając przy tym wyraźnie 
napiętą atmosferę pracy. Szczególnie zapalnym okresem okazał się – tak jak w przy-
padku dwóch poprzednich kategorii – spór o 1998 notowanie Listy Przebojów  



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[31] 151

Programu Trzeciego, po którym nastąpiło znaczące osłabienie relacji, zwłasz-
cza na linii prezes Polskiego Radia – redakcja PR3. Dziennikarze nie godzili się 
na sposób, w jaki potraktowany został zespół przygotowujący feralne notowanie 
numer 1998 i dawali ku temu wyraźne przesłanki. Zarówno wirtualnemedia.pl, jak 
i press.pl zwracały w tym czasie uwagę na wydarzenia dotychczas niespotykane 
w radiowych realiach: po fali rezygnacji (w geście solidarności z redaktorami Niedź-
wieckim, Gilem oraz Wachowicz) doszło do sytuacji, w której nikt nie był w stanie 
poprowadzić jednej z głównych audycji Programu Trzeciego – Zapraszamy do Trój-
ki. Próby „ratowania” sytuacji przez władze Polskiego Radia ukazywano w sposób 
obrazujący nieporadność szefostwa stacji – z jednej strony chciało ono kontynu-
acji Listy, z drugiej – konsekwentnie odmawiało złożenia przeprosin zespołowi re-
dakcyjnemu, który został przez nie [władze Polskiego Radia] oskarżony o dokonanie 
manipulacji przy ogłaszaniu wyników głosowania. Decyzję o kontynuacji emisji au-
dycji (która przecież była o raptem dwa epizody od jubileuszowego wydania numer 
2000) dodatkowo utrudniła publiczna deklaracja Piotra Barona, druha zastępowe-
go Listy, traktująca o odmowie dalszego prowadzenia programu. Braki personalne 
doprowadziły również do wstrzymania przez Program Trzeci rozwoju oferty pod-
castowej, choć – jak wskazują wirtualnemedia.pl – liczyła ona zaledwie pięć pozy-
cji. A to nie jedyna trudność, która zahamowała rozwój tej formy multimedialnej: 
na przeszkodzie stanęły również kwestie licencji muzycznych – wydawałoby się 
formalności dla profesjonalnie prowadzonej rozgłośni. 

Przy założeniu, że słuchacze stanowią fundament radia, ów fundament uległ 
wyraźnemu skruszeniu w przypadku Programu Trzeciego. Od 2019 do 2022 r. stacja  
zanotowała znaczny odpływ słuchaczy, ale na tym nie koniec nie najlepszych re-
lacji na linii radio – słuchacze. Jak informowały wirtualnemedia.pl, Program Trze-
ci w trakcie prowadzenia corocznej świątecznej licytacji, podjął decyzję o rezygna-
cji z telefonicznego udziału słuchaczy. Była to decyzja o tyle zaskakująca, iż od 
samego początku praktykowania tradycji (ponad dwudziestoletniej) telefoniczne 
licytacje, w których rolę przyjmującego oferty sprawował Jakub Strzyczkowski, sta-
ły się nieodzownym symbolem tego formatu. Tym razem – z racji na odejście red. 
Strzyczkowskiego ze stacji – rolę aukcjonerów przejął duet Witold Lazar oraz Piotr 
Łodej. Były prowadzący, zapytany przez wirtualnemedia.pl o swój komentarz do  
zaistniałej sytuacji, wyraził głębokie rozczarowanie praktyką władz Programu Trze-
ciego. Podkreślono przy tym, że przeczy ona idei programu, którego charaktery- 
styczną cechę stanowiło wręcz masowe zajmowanie linii telefonicznych radia przez  
słuchaczy-interesantów, chcących wziąć udział w aukcji. Publikacja treściwie skwi-
towała również finał licytacji, zestawiając ze sobą łączną sumę kwot uzbieranych 
na szczytny cel: kiedy w 2019 r. zebrano blisko 1,1 miliona złotych, rok później 
kwota ta wyniosła zaledwie 26 tysięcy złotych. Niewykluczone, że fiasko akcji cha-
rytatywnej stało się zalążkiem do prób odbudowania więzi z sympatykami Trójki. 
Administratorzy profilów stacji w mediach społecznościowych zaprzestali prakty-
ki automatycznego kasowania nieprzychylnych komentarzy, w zamian przyjmując 
strategię konfrontacji z owymi komentarzami. Niemal każdy wpis spotykał się z re-
akcją administratora. Interakcje charakteryzowała – wręcz przesadna – uprzejmość 



TOMASZ TOMASZEWSKI152                   [32]

oraz dołączony do wiadomości emotikon ‘uśmiechniętej buźki’. Zmiana w podej-
ściu nie przyczyniła się do poprawy relacji, a wręcz przeciwnie – stała się ona zarzewiem 
dalszej fali wirtualnej krytyki wobec funkcjonowania Programu Trzeciego. Zdaniem 
prof. Dariusza Tworzydły, eksperta do spraw wizerunku i PR, inicjatywa osób od-
powiedzialnych za „trójkowe” media społecznościowe była „działaniem prowo-
kującym”, którego obrazowym przedstawieniem było porównanie do „płachty 
na byka”124. Przedstawione publikacje podkreślają więc nieprzesadnie dobre stosun-
ki na linii słuchacze – radio.

e.  Wirtualnemedia.pl oraz press.pl w pozytywnych kategoriach traktują  
o inicjatywach post-trójkowych, a szczególnie – o dwóch największych  
pod względem popularności – Radiu Nowy Świat oraz Radiu 357

Szczególną estymą cieszyło się podejście do drugiej – młodszej – stacji, której 
styl i charakter zdaniem „Wirtualnych Mediów” przywrócił ducha „dawnej Trójki” 
– wraz z licznymi przedstawicielami dawnej redakcji z Myśliwieckiej 3/5/7 oraz for-
matów, które pomimo zmienionych z przyczyn prawnych nazw – kontynuowały 
dziedzictwo „trójkowych” poprzedników. Obydwie rozgłośnie wykreowały wokół 
siebie wierną społeczność sympatyków, którzy regularnie uczestniczyli w akcjach 
integracyjnych czy wspomagali finansowo rozwój projektów, opartych na crowdfun-
dingu. Podczas gdy Trójka notowała sukcesywne spadki w wynikach słuchalności, 
Radio 357 oraz Nowy Świat stały się potentatami w kategorii rozgłośni interneto-
wych, konkurując o prym z komercyjnym RMF FM.

f.   Zależność działań władz Programu III Polskiego Radia od opcji rządzącej 
to zjawisko, które – pomimo iż formalnie nigdy nie zostało (i prawdopodobnie 
nie zostanie) potwierdzone przez żadną ze stron – należy wyszczególnić  
w przekazie formowanym przez wirtualnemedia.pl oraz press.pl

Zdaniem tychże mediów wpływy układu politycznego mocno oddziałują na  
funkcjonowanie Trójki. Autor sugeruje, ażeby na zagadnienie spojrzeć chociażby 
przez pryzmat wyboru Agnieszki Kamińskiej na stanowisko prezesa Polskiego  
Radia. Była to decyzja podjęta przez Radę Mediów Narodowych przez głosowanie 
większościowe, w którym za kandydaturą opowiedziało się trzech członków rady 
względem dwóch głosów sprzeciwu. Głosy ‘za’ pochodziły od Krzysztofa Cza-
bańskiego, Joanny Lichockiej oraz Elżbiety Kruk – osób powołanych do gremium 
z ramienia partii Prawo i Sprawiedliwość, a ‘przeciw’ głosowali Juliusz Braun 
oraz Robert Kwiatkowski – przedstawiciele opozycji. Aktualny kształt Rady Me-
diów Narodowych rzutował na niemal każdy wybór w kontekście Programu Trzecie-
go: przedstawiciele z obozu partii rządzącej w latach 2019–2022 głosowali w sposób 
zgodny ze wskazaniem korzystnym własnej opcji politycznej, a jako że stanowili  

124  M. Radkowski, Trójka rozmawia ze słuchaczami na Facebooku. Pyta i wstawia uśmiechnięte  
buźki, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/trojka-rozmawia-ze-sluchaczami-na-facebooku-pyta-i-w 
stawia-usmiechniete-buzki (dostęp: 25.03.2023).



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[33] 153

oni „większość” (jednoosobową, ale jednak) to każde głosowanie kończyło się re-
zultatem 3 do 2 (czasami 3 do 1, kiedy jeden z członków opozycji nie mógł stawić 
się na obradach) na korzyść przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości. Głosowa-
nia Rady Mediów Narodowych stanowiły bardziej formalną rutynę niż jakikolwiek 
bliższy obiektywizmowi proces obradowania nad problematycznymi zagadnienia-
mi. Wybrana w taki sposób Agnieszka Kamińska mogła w zasadzie samodzielnie de-
cydować o losach wszystkich gałęzi Polskiego Radia, bez ryzyka zgłoszenia sprzeci-
wu lub upomnienia od Rady Mediów Narodowych za kontrowersyjne ruchy (wśród 
nich można wskazać m.in. wątpliwe merytorycznie zwolnienie Jakuba Strzyczkow-
skiego z funkcji dyrektora Programu Trzeciego). Do miana wzorca cenzury poli-
tycznej urosła sytuacja wokół 1998 notowania Listy Przebojów Programu Trze-
ciego, w którym zwyciężyła piosenka Kazika Staszewskiego Mój ból jest lepszy 
niż Twój, otwarcie krytykująca postawę prezesa Prawa i Sprawiedliwości, Jarosła-
wa Kaczyńskiego, 10 kwietnia 2020 r., kiedy to Kaczyński złożył wizytę na grobie 
swojego brata oraz matki, pomimo panujących w kraju restrykcji pandemicznych. 
Singiel o wyraźnym nawiązaniu politycznym z miejsca zdobył popularność słucha-
czy Programu Trzeciego i ich głosami osiągnął pierwsze miejsce Listy w pierwszym 
tygodniu od pojawienia się w zestawie. Władze Programu Trzeciego błyskawicznie 
przeprowadziły zmasowane działania, których celem była rewizja wyników głoso-
wania i wykazanie manipulacji ostatecznych rezultatów. Takowa manipulacja ni-
gdy nie wystąpiła i była tylko osłoną przed próbą ocenzurowania utworu Kazika ze 
względu na jego wydźwięk, stawiający przedstawicieli opcji rządzącej jako oso-
by ‘ponad władzą’. Zarówno wirtualnemedia.pl, jak i press.pl prowadziły w tym 
szczególnym dla historii Programu III momencie intensywną kampanię informa-
cyjną, przekazującą nowe doniesienia w sprawie ewentualnej cenzury politycz-
nej. Obydwa media przekazywały dalej dowody, świadczące o umyślnym działa-
niu władz Programu Trzeciego na rzecz usunięcia piosenki z czołowej pozycji Listy. 
Za szczególny ślad wskazywano wiadomość SMS od dyrektora Programu Trzecie-
go Tomasza Kowalczewskiego, której treść ujawnił jej adresat – dyrektor muzyczny 
Trójki, Piotr Metz. Prośba o „zrobienie czegoś z piosenką” była wyraźnym sygnałem 
ku próbie dokonania cenzury. Pomimo upływu miesięcy czy lat od tej afery, dalej 
aktualne jest twierdzenie o sile relacji między wpływami politycznymi a działaniem 
radiowej Trójki. Nadgorliwość władz rozgłośni, wiernych zasadzie „o PiS tylko do-
brze”125, została ukazana jako jedna z głównych przyczyn spadku pozycji Progra-
mu Trzeciego wśród słuchaczy. Przy aktualnym stanie wizje obiektywnego medium 
publicznego stanowić mogą jedynie życzeniową mrzonkę. Trójka, z jaką przez kolej-
ne dziesięciolecia utożsamiali się słuchacze, a która to doświadczyła rozłamu po na-
staniu politycznej „lepszej zmiany” stanowi już tylko relikt przeszłości i piękną – 
choć jedynie archiwalną – kartę w historii polskiej radiofonii. To radio, którego już 
nie ma.

125  Wirtualnemedia.pl, „Wiadomości” najbardziej stronnicze w kampanii wyborczej, zastrzeże- 
nia do Polskiego Radia. „O PiS tylko dobrze”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiadomosci- 
najbardziej-stronnicze-podczas-kampanii-wyborczej-o-kampanii-wiecej-niz-w-faktach-i-wyda 
rzeniach-o-pis-tylko-dobrze (dostęp: 25.03.2023).



TOMASZ TOMASZEWSKI154                   [34]

BIBLIOGRAFIA

Annusewicz A., „Ramowanie» dobrej zmiany «. Ramy językowe kampanii wyborczej Prawa i Sprawie-
dliwości na Twitterze w 2015 r.”. Kwartalnik Naukowy OAP UW „e-Politikon 2016, 17, 75–96.

Berelson B., Analiza treści, Teoria i Metodologia badań nad prasą za granicą (przekłady) – 3. Anali-
za zawartości, Kraków 1970.

Chapman A., Pluralism under attack: the assault on press freedom in Poland. Freedom House 2017. https://
freedomhouse.org/sites/default/files/FH_Poland_Report_Final_2017.pdf (dostęp: 5.10.2023).

Czarnek P., Pozaantenowe formy rozrywki jako dopełnienie przekazów stacji radiowych w Polsce, 
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2014, 23(1), 91–105.

Donefner P., Włodzimierz Sokorski jako prezes Radiokomitetu w latach 1956–1972. Pozycja politycz-
na w elicie władzy, Warszawa 2020.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek radiowy w Polsce w latach 2001–2011, Zeszyty Prasoznawcze 2012, 
nr 4 (212), 30–53.

Grzelewska D., Recepcja wybranych audycji radiowych w pierwszych latach PRL, Warszawa 2005.
Guzek D., Grzesiok-Horosz A., Political will and media law: A Poland case analysis, East European 

Politics and Societies 2022, 36(4), 1245–1262.
Hopfinger M., Radio – platforma audialna, Łódź 2017.
Janiszewski B., Moja Trójka, Warszawa 2013.
Jeziński M., Autorska audycja radiowa jako forma rytuału, Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne 

53/2017, Toruń 2017.
Jeziński M., Muzyka popularna jako forma pamięci kulturowej, Kultura Współczesna, Warszawa 2017.
Kaszewski K., Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, 

radia i telewizji, Warszawa 2018.
Kaszuba E., Polityka programowa Polskiego Radia w latach 1925–1929. Założenia i praktyka, Łódź 

2013.
Klepka R., Idzik J., O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata, w: Medialne obrazy 

świata. Tom 2. Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych, R. Klepka & J. Idzik (Eds.),  
(s. 11–31). Wydawnictwo Naukowe UP.

Krippendorff K., Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (Fourth Edition), Los Angeles 
2018.

Kurdupski M., Rekordowa słuchalność RMF FM w III kwartale. Trójka z 4,6 proc. – najgorszy wy-
nik od 2002 roku, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-wyniki-sluchalnosci-iii-kwartal-
2019-rmf-fm-jedynka-trojka-rekordowy-spadek (dostęp: 14.01.2023).

Kwiatkowski M.J., 60 lat Polskiego Radia (Próba syntezy), Zeszyty Prasoznawcze nr 1 (107),  
Kraków 1986.

Kwiatkowski M. J., Mikrofon i polityka. Z dziejów radiofonii polskiej 1944–1960, Warszawa 1990.
Kwiatkowski M.J., Narodziny Polskiego Radia. Radiofonia w Polsce w latach 1918–1929, Warsza-

wa 1972.
Kwiatkowski M.J., Ojciec Polskiego Radia, Kwartalnik Historii Prasy Polskiej wyd. 26 cz. 2., Kra-

ków 1987.
Lakomy M., Rynek radiowy w Polsce, Kraków 2012.
Leśniczak R., Czy tygodnik katolicki „Niedziela” poparł Prawo i Sprawiedliwość w kampanii parla-

mentarnej w 2019 r? Studium medioznawcze, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne 2020, 2, 
171–190.

Leśniczak R., News coverage of Christian churches and other religious bodies dealing with the Co-
vid-19 pandemic: An analysis of newspapers in German and English. Church, Communication 
and Culture 2022, 7(1), 175–195.

Leśniczak R., Wizerunek prezydenta elekta Andrzeja Dudy w polskich tygodnikach katolickich „Gość 
Niedzielny” i „Niedziela”, Politeja – Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycz-
nych Uniwersytetu Jagiellońskiego 2017, 14(48), 299–318.



ROZŁAM W PROGRAMIE TRZECIM POLSKIEGO RADIA W LATACH 2019–2022…[35] 155

Ligarski S., Majchrzak G., Agenci na fali. Listy współpracowników Urzędu Bezpieczeństwa do „Fali 49”, 
Dzieje Najnowsze 2016, nr 2, Warszawa 2016.

Lisowka-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.
Łazarewicz C., Winnicka E., Zapraszamy do Trójki, Warszawa 2012.
Łęcicki G., Censorship in People’s Poland, Žurnalistikos tyrimai 2016, nr 10, 147–175.
Łęcicki G., Media katolickie w III Rzeczypospolitej (1989–2009), Kultura – Media – Teologia 2(2), 

Warszawa 2010.
Machcewicz P., „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa 1950–1989, Warszawa 2007.
Majchrzak G., Armia Krajowa na „Fali” w czasach „odwilży” (1954–1956), Biuletyn Instytutu Pamię-

ci Narodowej 2002 nr 8–9, Warszawa 2002.
Mamczur P., „Jest nas już trzysta tysięcy”, Poetyki i performanse songów, Poznań 2022.
Michalczyk S., Uwagi o analizie zawartości mediów, Rocznik Prasoznawczy 3, Sosnowiec 2009. 
Niedźwiecki M., Nie wierzę w życie pozaradiowe, Warszawa 2011.
Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
Pogracka-Michalak I., Andrzej Turski (1943–2013), Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Po-

lonica 23 (1), Łódź 2014.
Pszenicki K., Tu mówi Londyn. Historia Sekcji Polskiej BBC, Warszawa 2009.
Radej M., „Mira sane ope Marconiana”. Pierwsze radiowe transmisje mszy świętych, Kultura – Me-

dia – Teologia, nr 4, Warszawa 2020.
Skowrońska M., Zawistowska A., Dobra zmiana czy Polska w ruinie?, Przegląd Socjologii Jakościowej,  

t. 13, nr 2, Białystok 2017.
Słowiński P., Mroczny PRL. Wielkie Afery, Warszawa 2017.
Stachyra G., The Notion of ‘Mission’ in Radio Broadcasting in Poland, Acta Universitatis Lodziensis. 

Folia Litteraria Polonica, Łódź 2015.
Szarłat A., Prezenterki Tele PRL, 2015.
Szczepaniak K., Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodolo-

giczne, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica 2012, 42, 83–112.
Szot L., Między wolnością a upolitycznieniem mediów publicznych. Przegląd Politologiczny 2020, 

(2), 157–177.
Tetelowska I., Analiza i ocena treści dzienników, Zeszyty Prasoznawcze nr 1, Kraków 1960.
Trochimiuk M., Przemiany w zwyczajach słuchania radia w latach 2001–2010, Warszawa 2012.
Ustawa z dnia 27 maja 1919 r. o państwowej wyłączności poczty, telegrafu i telefonu, Dziennik 

Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 58.
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 7
Ustawa z dnia 3 czerwca 1924 o poczcie, telegrafie i telefonie.
Ustawa z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, https://isap.sejm.gov.pl/ 

isap.nsf/download.xsp/WDU20160000025/T/D20160025L.pdf (dostęp: 11.01.2023)
Walewska J., „Dzisiejszy Sputnik lub Łajka – to szczeniaczki w porównaniu z pojawieniem się radio-

odbiornika…”: zachwyceni oraz zdziwieni mówią o pierwszym zetknięciu z radiem, Kultura Po-
pularna 2015, nr 4 (46), 4–41.

Wersig G., Inhaltsanalyse: Einführung in ihre Systematik und Literatur, Berlin 1968.
Wielopolska-Szymura M., Rozgłośnie BBC World Service, Radio France Internationale i Voice of Ame-

rica w komunikowaniu międzynarodowym. Od propagandy do dyplomacji publicznej, Katowice 
2019.

Wiernicka P., Lista Przebojów Trójki. Wpływy, fani, przeobrażenia., „GŁOWA MÓWI…” Polski rock 
lat 80., Toruń 2018.

Willey M. M., The Country Newspaper: A Study of Socialization and Newspaper Content, University 
of North Carolina Press, 1926.

Zdrojewska K., Rynek radiowy w Polsce po 1989 roku. Od pierwszych stacji komercyjnych do sieci  
sformatowanych. Polski system medialny 1989–2011, Kraków 2013.



TOMASZ TOMASZEWSKI156                   [36]

A SPLIT IN THE 3RD POLISH RADIO PROGRAM IN 2019–2022  
IN THE LIGHT OF SELECTED REPORTS FROM THE PRESS.PL AND 

WIRTUALNEMEDIA.PL WEBSITES

Symmary

The article is a study of the split that took place in the editorial office of the Third Program of Pol-
ish Radio, showing the direction taken by the Three after the United Right government came to power 
in 2015. The publication presents a historical outline of Program Three, controversial episodes in the 
history of public radio, as well as the history of Trójka after 2016. The author uses the content analysis 
method. The article increases the cognitive value in the area of radio research and in the area of me-
dia politicization.

Key words: media, politics, media politicization, Program 3 of Polish Radio

Nota o Autorze

Tomasz  TOMASZEWSKI – student studiów II stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunika-
cja społeczna Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Jego obszar zaintereso-
wań obejmuje: radio, medioznawstwo, propagandę i polityzację w mediach.
Kontakt e-mail: t-tomas27@wp.pl


