Podstawy teoretyczne tworzenia i walidacji narzędzi ankietowych na przykładzie kwestionariusza LittlEARS


Abstrakt

W pracy przedstawiono podstawy teoretyczne tworzenia i walidacji narzędzi ankietowych. Najważniejsze etapy tego procesu: zdefiniowanie badanego problemu, przygotowanie pozycji testowych, określenie formatu odpowiedzi, standaryzacja, walidacja i normalizacja zostały omówione na przykładzie kwestionariusza LittlEARS.


Słowa kluczowe

kwestionariusze; tworzenie kwestionariuszy; walidacja kwestionariuszy

1. International Test Commission. International guidelines for test use. International Journal of Testing, 2001; 1: 93–114. [Google Scholar]
2. International Test Commission. International Test Commission guidelines for translating and adapting tests. 2016. Pobrane z: http://www.intestcom.org. [Google Scholar]
3. International Test Commission. International guidelines on quality control in scoring, test analysis, and reporting of test scores. 2012. Pobrane z: http://www.intestcom.org. [Google Scholar]
4. American Educational Research Association; American Psychological Assocation; National Council on Measurement in Education. Standards for Educational and Psychological Testing; American Educational Research Association; 2014. [Google Scholar]
5. Bond M, Mealing S, Anderson R, Elston J, Weiner G, Taylor R i wsp. The effectiveness and cost-effectiveness of cochlear implants for severe to profound deafness in children and adults: a systematic review and economic model. Health Technol Assess, 2009; 13: 1–198. [Google Scholar]
6. Loeffler C, Aschendorff A, Burger T, Kroeger S, Laszig R, Arnd S. Quality of life measurements after cochlear implantation. The Open Otorhinolaryngology Journal, 2010; 4: 47–54. [Google Scholar]
7. Swan I, Guy F, Akeroyd M. Health-related quality of life before and after management in adults referred to otolaryngology: a prospective national study. Clin Otolaryngol, 2011; 37: 35–43. [Google Scholar]
8. Obrycka A, Lorens A, Piotrowska A, Skarżyński H. Wykorzystanie kwestionariusza LittlEARS do oceny skuteczności interwencji związanej ze stosowaniem implantu ślimakowego u małych dzieci z głębokim niedosłuchem. Now Audiofonol, 2014; 3: 52–58. [Google Scholar]
9. May-Mederake B. Early intervention and assessment of speech and language development in young children with cochlear implants. Int J Pediatr Otorhinolaryngol, 2012; 76: 939–46. [Google Scholar]
10. Bagatto M, Moodie S, Malandrino A, Richert F, Clench D, Scollie S. The University of Western Ontario Pediatric Audiological Monitoring Protocol (UWO PedAMP). Trends Amplif, 2011; 15: 57–76. [Google Scholar]
11. Obrycka A, Lorens A, Piotrowska A, Skarżyński H. Ocena rozwoju słuchowego dzieci z głębokim niedosłuchem, którym wszczepiono implant ślimakowy we wczesnym dzieciństwie. Now Audiofonol, 2014; 3: 59–65. [Google Scholar]
12. National Institute for Health and Clinical Excellence. Guide to the methods of technology appraisal. NICE, London; 2014. [Google Scholar]
13. Weichbold V, Anderson I, D’Haese P. Validation of three adaptations of the Meaningful Auditory Integration Scale (MAIS) to German, English and Polish. Int J Audiol, 2004; 43: 156–61. [Google Scholar]
14. Obrycka A, Padilla J, Pankowska A, Lorens A, Skarżyński H. Production and evaluation of a Polish version of the LittlEars questionnaire for the assessment of auditory development in infants. Int J Pediatr Otorhinolaryngol, 2009; 73: 1035–42. [Google Scholar]
15. Coninx F, Weichbold V, Tsiakpini L, Autrique E, Bescond G, Tamas L i wsp. Validation of the LittlEARS® Auditory Questionnaire in children with normal hearing. Int J Pediatr Otorhinolaryngol, 2009; 73: 1761–68. [Google Scholar]
16. Obrycka A. Adaptacja i wykorzystanie kwestionariusza LittlEARS. Rozprawa doktorska; 2014. [Google Scholar]
17. García Negro A, Padilla García J, Sainz Quevedo M. Production and evaluation of a Spanish version of the LittlEARS Auditory Questionnaire for the assessment of auditory development in children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol, 2016; 83: 99–103. [Google Scholar]
18. Foddy W. Constructing questions for interviews and questionnaires. Theory and practice in social research. Cambridge: Cambridge University Press; 1993. [Google Scholar]
19. Aranowska E. Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR; 2005. [Google Scholar]
20. Tsiakpini L, Weichbold V, Kühn-Inacker H, Coninx F, D’Haese P, Almadin S. LittlEARS Auditory Questionnaire Manual. Innsbruck: MED-EL; 2004. [Google Scholar]
21. Northern J, Downs M. Hearing in children. Baltimore: Williams & Wilkins; 1991. [Google Scholar]
22. De Casper A, Fifer W. Of human bonding: newborns prefer their mother’s voice. Science, 1980; 208: 1174–76. [Google Scholar]
23. Cooper R, Aslin R. Preference for infant-directed speech in the first month after birth. Child Development, 1990; 61: 584–95. [Google Scholar]
24. Eimas P, Quinn P. Studies on the formation of perceptually based basic-level categories in young infants. Child Development, 1994; 65: 903–17. [Google Scholar]
25. Allum D. Cochlear implant rehabilitation in children and adults. London: Whurr Publishers; 1996. [Google Scholar]
26. Osterlind S. Constructing test items: multiple-choice, constructed-response, performance, and other formats. Boston, Dordrecht, London: Kluwer Academic Publishers; 2001. [Google Scholar]
27. Fronczyk K. Psychometria. Warszawa: Vizja Press & IT; 2009. [Google Scholar]
28. Zumbo B, Chan E. Validity and Validation in Social, Behavioral, and Health Sciences. New York: Springer; 2015. [Google Scholar]
29. Cronbach I. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrica, 1951; 16: 297–334. [Google Scholar]
Pobierz

Opublikowane
2019-12-06


Dział
Praktyka kliniczna i badawcza

Udostępnij

Obrycka, A., & Lorens, A. (2019). Podstawy teoretyczne tworzenia i walidacji narzędzi ankietowych na przykładzie kwestionariusza LittlEARS. Nowa Audiofonologia, 6(1), 69-73. Pobrano z https://ojs.academicon.pl/na/article/view/2686

Anita Obrycka  a.obrycka@ifps.org.pl
Artur Lorens