Kwartalnik naukowy „Edukacja” (ISSN: 0239-6858, e-ISSN: 2449-8998) ukazuje się nieprzerwanie od 1983 roku. Jego wydawcą jest Instytut Badań Edukacyjnych. Na łamach pisma omawiane są zagadnienia szeroko rozumianej edukacji w ujęciu różnych dyscyplin nauki, w szczególności pedagogiki, socjologii, psychologii, ekonomii, filozofii oraz prawa.
Redakcja stawia sobie za cel ożywianie dyskusji na temat stanu edukacji w Polsce. Chcemy nawiązać dialog ze środowiskami naukowymi, ośrodkami badawczymi i instytucjami oświatowymi, publikując artykuły i doniesienia teoretyków oraz praktyków z Polski i zagranicy.
Wydawca czasopisma
Kwartalnik „Edukacja” jest wydawany przez Instytut Badań Edukacyjnych (zob. www.ibe.edu.pl).
Zakres tematyczny i cel czasopisma
Periodyk jest poświęcony studiom z zakresu szeroko rozumianej edukacji, ujmowanej przez takie dyscypliny jak:
- filozofia;
- nauki o rodzinie;
- nauki o komunikacji społecznej i mediach;
- nauki o zarządzaniu i jakości;
- nauki prawne;
- nauki socjologiczne;
- pedagogika;
- psychologia;
- nauki teologiczne.
Oprócz artykułów publikowane są również recenzje, sprawozdania, komunikaty z badań oraz głosy polemiczne.
Punktacja
EDUKACJA znajduje się w wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych w Komunikacie Ministra Nauki z dnia 05 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych– ma przypisane 40 punktów.
Indeksowanie w bazach danych i wyszukiwarkach
Kwartalnik „Edukacja” jest indeksowany w następujących bazach i wyszukiwarkach:
- ERIH Plus,
- EBSCO,
- DOAJ,
- Central and Eastern European Online Library,
- The Central European Journal of Social Sciences,
Języki publikacji
Kwartalnik „Edukacja” publikuje teksty w językach: polskim oraz angielskim (zob. wytyczne dla autorów).
Poziom naukowy
W czasopiśmie opublikowane mogą być jedynie artykuły oryginalne i spełniające kryterium wysokiego poziomu naukowego (zob. wytyczne dla autorów). Zapewnienie wysokiego poziomu prac naukowych publikowanych na łamach „Edukacji” jest możliwe dzięki rzetelnym procedurom recenzyjnym praktykowanym w Redakcji (zob. procedury recenzyjne) oraz respektowaniu zasad etyki publikacyjnej (zob. zasady etyczne) wypracowanych przez Komitet Etyki Wydawniczej (Comittee on Publication Ethics – COPE).
Zespół redakcyjny
Czasopismem kieruje Komitet Redakcyjny, któremu przewodniczy Dr hab. Karol Konaszewski – Redaktor Naczelny. Ciałem doradczym i kontrolnym jest międzynarodowa Rada Naukowa (zob. skład zespołu redakcyjnego).
Identyfikatory
p-ISSN: 0239-6858 (wersja drukowana), e-ISSN: 2449-8998 (wersja online).
Teksty zamieszczane w „Edukacja” są opatrzone indywidualnymi, niepowtarzalnymi identyfikatorami DOI [10.24131/3724.(…)].
Polityka praw autorskich
Instytut Badań Edukacyjnych jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
Polityka open access i wolne licencje
Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0).
Czasopismo funkcjonuje na zasadach otwartego dostępu (open access), które oznaczają brak technicznych i prawnych ograniczeń korzystania z umieszczonych w publicznym Internecie materiałów naukowych. Zakładają ich dalsze wykorzystywanie zgodnie z przepisami prawa autorskiego o dozwolonym użytku lub na nieograniczonej wolnej licencji Creative Commons. Dla czytelnika oznacza to, że zawartość czasopisma jest dostępna zarówno dla użytkownika, jak i jego/jej instytucji bez opłat. Użytkownicy mogą czytać, pobierać, kopiować, drukować, przeszukiwać, korzystać z pełnych tekstów artykułów, jak również używać ich w każdym dozwolonym prawem celu bez konieczności ubiegania się o zgodę wydawcy bądź autora. Pozostaje to w zgodzie z definicją BOAI dotyczącą wolnego dostępu.