Abstrakt
The article discusses the problem of the relations between culture and law in a modern pluralistic society, where exist the significant ideological differences in perception of the fundamental human values. The positive law should serve the attainment of these values. At the beginning the Author takes a personalistic stance on a culture expressed at the Second Vatican Council, that “man comes to a true and full humanity only through culture, that is through the cultivation of the goods and values of nature” (Gaudium et spes, n. 53). In order to get answer to the above question – in Author’s opinion – the following problems should be considered: what is law, what are values, in particular, what are the Christian values and what is their relation towards the positive law provided by the State bodies. In conclusion, the Author indicated a dramatic cultural conflict in the legal systems of the Member State of the European Union, as a consequence of forcing by the positive law established by the bodies of the European Union the patterns of behavior, which are contrary to the Christian system of the universal ethical values, rooted in the Christian culture of the European nations.
Bibliografia
- Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis (4.04.1979), AAS 71 (1979), s. 237-324; tekst polski: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 1996, s. 5-76. [Google Scholar]
- Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus (1.01.1991), AAS 81 (1991), s. 703-867; tekst polski: Kościelne Prawo Publiczne. Wybór zródeł, red. M. Sitarz, M. Grochowina, M. Lewicka i in., Lublin 2012, s. 318-374. [Google Scholar]
- Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in Europa (28.06.2003), AAS 95 (2003), s. 649-719; tekst polski: Kraków 2003. [Google Scholar]
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz. U. Nr 78, poz. 483, z pózn. zm. [Google Scholar]
- Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 1969, s. 847-987. [Google Scholar]
- Arendt, Hannah. 1961. Macht und Gewalt. München: Piper. [Google Scholar]
- Bartnik, Czesław. 2004. „Kultury teologia.” W Encyklopedia Katolicka. T. 10, 218-219. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. [Google Scholar]
- Dudkiewicz, Paweł. 1996. Problem aksjologicznych podstaw prawa we współczesnej polskiej filozofii i teorii prawa. Kraków: Wydawnictwo UJ. [Google Scholar]
- Dyczewski, Leon. 2004. „Kultury socjologia.” W Encyklopedia Katolicka. T. 10, 217-218. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. [Google Scholar]
- Hart, Herbert Lionel Adolphus. 1961. The Concept of Law. Oxford: Oxford University Press. [Google Scholar]
- Kelsen, Hans. 1960. Reine Rechtslehre. Wien: Verlag Franz Deuticke Wien. [Google Scholar]
- Morawski, Lech. 1994. „Spór o pojęcie państwa prawnego.” Państwo i Prawo 3:3-12. [Google Scholar]
- Kempen, Bernhard. 1999. „Godność człowieka jako idea przewodnia konstytucji w Europie.” Kultura i prawo. T. 1: Materiały I Międzynarodowej Konferencji na temat Podstawy jedności europejskiej, Lublin 23-25 września 1998, red. Józef Krukowski, i Otto Theisen, 203-235. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. [Google Scholar]
- Kowalczyk, Stanisław. 2004. „Kultury filozofia.” W Encyklopedia katolicka. T. 10, 210-212. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. [Google Scholar]
- Krukowski, Józef. 2015. „Prawo Unii Europejskiej a wartości chrześcijańskie”. W Katolickie zasady relacji państwo-Kościół a prawo polskie, red. Józef Krukowski, Mirosław Sitarz, i Henryk Stawniak, 251-278. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. [Google Scholar]
- Krukowski, Józef. 2007. „Obowiązki i uprawnienia duchownych a ich prawa polityczne”. Annales Canonici 3:23-38. [Google Scholar]
- Majka, Józef. 1969. „Wprowadzenie do konstytucji Gaudium et Spes.” W Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, 815-828. Poznań: Pallottinum. [Google Scholar]
- Mazurkiewicz, Piotr. 2015. „Polityka niedyskryminacji w kontekście Unii Europejskiej.” W: Katolickie zasady relacji państwo-Kościół a prawo polskie, red. Józef Krukowski, Mirosław Sitarz, i Henryk Stawniak, 279-305. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. [Google Scholar]
- Palever, Wolfgang. 1998. „Etyczne granice stosowania zasady większości – o politycznej teologii demokracji.” Civitas 2:181-208. [Google Scholar]
- Radbruch, Gustav. 1956. Rechtsphilosophie. Stuttgart: Franz Steiner Verlag [Google Scholar]
- Sadurski, Wojciech. 1990. „Neutralność moralna prawa.” Państwo i Prawo 7:28-41. [Google Scholar]
- Sobczyk, Paweł. 2015. „Konstytucyjne podstawy współdziałania państwa i Kościoła na rzecz ochrony i opieki nad małżeństwem i rodziną.” W Katolickie zasady relacji państwo-Kościół a prawo polskie, red. Józef Krukowski, Mirosław Sitarz, i Henryk Stawniak, 187-204. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. [Google Scholar]
- Stammler, Rudolf. 1914. Wirtschaft in Recht nach der materialistischen Geschichtsanffassung eine sozialphilosophische Unteersuchung. Leipzich: Verlag von Veit & Comp. [Google Scholar]
- Szostek, Andrzej. 2006. „Dramat Europy: wizja Jana Pawła II.” W Chrześcijaństwo a jedność Europy, red. Eugeniusz Cyran, Andrzej Czaja, i Piotr Gutowski, 61-85. Lublin: Wydawnictwo KUL. [Google Scholar]
- Sztychmiler, Ryszard. 2015. „Ochrona prawna małżeństwa w kontekście ideologii gender.” W Katolickie zasady relacji państwo-Kościół a prawo polskie, red. Józef Krukowski, Mirosław Sitarz, i Henryk Stawniak, 205-220. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. [Google Scholar]
- Ziembiński, Zygmunt. 1993. O pojmowaniu pozytywizmu oraz prawa natury. Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych. [Google Scholar]
- Zoll, Andrzej. 2000. „Czy demokracja pomaga w stanowieniu prawego prawa.” W Sacrum i Kultura. Chrześcijańskie korzenie przeszłości, red. Ryszard Rubinkiewicz, i Stanisław Zięba, 59-72. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. [Google Scholar]
- Życiński, Józef. 1999. „Wartości chrześcijańskie a państwo demokratyczne.” Kultura i prawo. T. 1: Materiały I Międzynarodowej Konferencji na temat Podstawy jedności europejskiej, Lublin 23-25 września 1998, red. Józef Krukowski, i Otto Theisen, 13-20. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. [Google Scholar]
Downloads
Download data is not yet available.