Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 7-8 (2022)

Forum adwokackie

Konieczność poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym czy niepotrzebne działania ustawodawcy? – praktyczny komentarz do nowelizacji Prawa o ruchu drogowym z 2021 i 2022 r.

  • Mariusz Olężałek
Opublikowane: 04.02.2024

Abstrakt

On 1 January 2022, as a result of the entry into force of the Act of 2 December 2021 amending the Act – Road Traffic Law and certain other acts, significant changes were introduced regarding offenses in road traffic. Also the previous amendment, made by the Act of February 25, 2021, amending the Act – Road Traffic Law, made, inter alia, changes in the right of way of pedestrians at pedestrian crossings. The purpose of this article is not to discuss them in detail, but to present and discuss real data from the period 2012–2021 along with tips for improving road safety.

Bibliografia

  1. Dragan Artur, Korzeniowska Danuta M., Krasnowolski Andrzej, Stawicki Robert, Kary za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości w wybranych krajach. Opracowanie tematyczne OT-628. Biuro analiz i dokumentacji, Kancelaria Senatu, Warszawa 2004 [Google Scholar]
  2. Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2012, Warszawa 2013 [Google Scholar]
  3. Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2013, Warszawa 2014 [Google Scholar]
  4. Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2014, Warszawa 2015 [Google Scholar]
  5. Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2015, Warszawa 2016 [Google Scholar]
  6. Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2016, Warszawa 2017 [Google Scholar]
  7. Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2017, Warszawa 2018 [Google Scholar]
  8. Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2018, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  9. Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2019, Warszawa 2020 [Google Scholar]
  10. Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2020, Warszawa 2021 [Google Scholar]
  11. Komenda Główna Policji. Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2021, Warszawa 2022 [Google Scholar]
  12. Megainformacja NIK o bezpieczeństwie uczestników ruchu drogowego, Raport Najwyższej Izby Kontroli, https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/megainformacja-bezpieczenstwo-uczestnikow-ruchu-drogowego.html (dostęp: 15.05.2022 r.) [Google Scholar]
  13. Olężałek Mariusz, „Kolarze w więzieniu” – zasadność wykonywania kary pozbawienia wolności wobec pijanych rowerzystów (w:) Między stabilnością a zmiennością prawa karnego. Dylematy ustawodawcy, red. W. Cieślak, M. Romańczuk-Grącka, Olsztyn 2017 [Google Scholar]
  14. Olężałek Mariusz, Metodyka pracy adwokata i radcy prawnego w sprawach przestępstw oraz wykroczeń drogowych, Warszawa 2020 [Google Scholar]
  15. Olężałek Mariusz, Poprawa bezpieczeństwa czy mydlenie oczu?, „Dziennik Gazeta Prawna” (dodatek „Przedsiębiorczy i prawniczy wtorek”) z 3.08.2021 r., nr 148 [Google Scholar]
  16. Olężałek Mariusz, Wykroczenia przeciwko logice, „Dziennik Gazeta Prawna” (dodatek „Prawnik”) z 7.09.2021 r., nr 173 [Google Scholar]
  17. Tokarczyk Ewa, Psychologiczne i kryminologiczne aspekty kierowania pojazdem w stanie nietrzeźwości, Warszawa 2011 [Google Scholar]
  18. Trafny Michał, Przestępstwa drogowe nietrzeźwych sprawców przykładem tendencji do zaostrzania wymiaru kary, zdeterminowanej względami ogólnej prewencji i nagminnością, „Paragraf na Drodze” 2007/1 [Google Scholar]
  19. Wytyczne Ministra Sprawiedliwości – Prokuratora Generalnego z 20.06.2006 r., http://www.zielona-gora.po.gov.pl/pdf/wytyczne_ministra_sprawiedliwosci.pdf (dostęp: 15.05.2022 r.) [Google Scholar]

Inne teksty tego samego autora