Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 34 Nr 3 (2025)

Artykuły

Przemoc a miłość w egzystencji ludzkiej

  • Alicja Janiak
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2025.3.135-142  [Google Scholar]
Opublikowane: 08.12.2025

Abstrakt

This article explores the relationship between violence and love. Violence is a negative phenomenon that affects both the perpetrator and the victim. It is a destructive force that hinders human development and prevents the attainment of happiness. It is the antithesis of love. Love, as the highest human value, is essential for a mature and holistic development of the individual, as well as for fostering close interpersonal relationships. By its very nature, love serves as a safeguard against violent tendencies, acting as a creative and protective force.

Bibliografia

  1. Clerget S., Szkoła potrzebuje miłości, Psychologia w Szkole 2012, nr 4, 92–93. [Google Scholar]
  2. Dec I., Dlaczego miłość, Wrocław 1998. [Google Scholar]
  3. Filek I, Dopytywanie się o przemoc, Psychoterapia 2010, nr 2 (153), 5–14. [Google Scholar]
  4. Furmanek I., Miłość – zagubiona wartość współczesnej pedagogiki, Rzeszów 2011. [Google Scholar]
  5. Grzonka D., Metafory i performance przemocy – konflikty społeczne i przemoc w świetle rozważań współczesnych teoretyków nauk społecznych, Państwo i Społeczeństwo 2014, nr 2 (XIV), 21–48. [Google Scholar]
  6. Jaworska I., Lubiejewski P., Wójtowicz N., Formy okazywania miłości a komunikacja interpersonalna u młodych dorosłych, Fides et Ratio 2019, nr 1 (37), 95–108. [Google Scholar]
  7. Krąpiec M.A., Ja – człowiek, Lublin 2005. [Google Scholar]
  8. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  9. Nagórny J., Agape i ethos, w: Miłość w postawie ludzkiej, (Homo meditans, 8), red. W. Słomka, Lublin 1993, 159–180. [Google Scholar]
  10. Rode D., Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Charakterystyka sprawców, Katowice 2010. [Google Scholar]
  11. Miczyńska-Kowalska M., Kultura konsumpcyjna cechą społeczeństwa ponowoczesnego. Zacieranie granic między kulturą niską a wysoką, Zeszyty Naukowe KUL 2013, nr 2–3 (56), 199–213. [Google Scholar]
  12. Plopa M., O wrodzonej potrzebie doświadczania podmiotowości i miłości: perspektywa teorii przywiązania, Studia Elbląskie, 2019, nr XX, 485–501. [Google Scholar]
  13. Wawiórko A., Zabłocka-Żytka L., Style przywiązania młodych dorosłych – w poszukiwaniu korelatów zdrowia psychicznego, Psychologia Wychowawcza, 2018, nr 13, 121–130. [Google Scholar]
  14. Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2010. [Google Scholar]
  15. Wojtyła K., Osoba i czyn, Lublin 2000. [Google Scholar]
  16. Wysocka E., Miłość jako kategoria psychopedagogiczna – analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje, Pedagogika Społeczna, 2010, nr 3–4, 22–46. [Google Scholar]
  17. Wysocka E., Konteksty rozwojowe i społeczne rodziny w perspektywie doświadczeń i przekonań młodego pokolenia – analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje, Państwo i Społeczeństwo, 2010, nr 3 (X), 59–75. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.