Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 33 Nr 4 (2024)

Varia

Sonda w audycjach mediów publicznych: TVP Info i Programu Pierwszego Polskiego Radia w latach 2019–2020. Analiza porównawcza warsztatu dziennikarza

  • Ewa Karpińska
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2024.4.151-190  [Google Scholar]
Opublikowane: 30.12.2024

Abstrakt

The aim of the article was to prove that the street poll, as a separate journalistic genre, is an important media form and requires a lot of commitment on the part of the person constructing it. The publication presents own research based on answers given by journalists from public media – TVP INFO channel and The First Programme of Polish Radio. The article consists of three parts: the first contains a theoretical analysis of the foundations of journalistic genres. The second part is a detailed discussion of the typologies of electronic media adopted by media experts, taking into account the division into information and journalistic genres. In the third part, the survey is treated as a separate journalistic genre, which is treated by most researchers who include it in their analyses as one of the varieties of the interview.

Bibliografia

  1. Bachtin M., Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1986. [Google Scholar]
  2. Bauer Z., Gatunki dziennikarskie, w: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2012, 255–278. [Google Scholar]
  3. Boyd A., Stewart P., Alexander R., Dziennikarstwo radiowo-telewizyjne. Techniki tworzenia programów informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011. [Google Scholar]
  4. Czarnek P., Oferta rozrywkowa stacji radiowych w internecie na przykładzie Radia Eska. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2013, 20(2), 211–221. [Google Scholar]
  5. Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2011. [Google Scholar]
  6. Dziagacz J., Profesjolekt dziennikarski, w: Vidy jazyka a jazykovedy. na počest’Miloslavy Sokolovej, red. M. Ološtiak, M. Ivanová, D. Slančová, Prešov 2011, 358–365. [Google Scholar]
  7. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  8. Hallin D.C., P. Mancini, Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. [Google Scholar]
  9. Hermanowski M., Radiofonia w Polsce: zarys dziejów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2018. [Google Scholar]
  10. Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  11. Jastrzębski J., Przestrzenie mediów i dziennikarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018. [Google Scholar]
  12. Jurga-Wosik E., Oleksiuk I., Wybrane zagadnienia etyczne dziennikarstwa interpretacyjnego na tle badań empirycznych, Roczniki Nauk Społecznych 2022, 50(2), 83–96. [Google Scholar]
  13. Jurga-Wosik E., Stępińska A., Narożna D., Secler B., Adamczewska K., Między informacją a komentarzem: polski model dziennikarstwa w świetle badań empirycznych, w: Współczesne media: gatunki w mediach, t. 1, Zagadnienia teoretyczne, gatunki w mediach drukowanych, red. I. Hofman, [Google Scholar]
  14. D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017, 131–145. [Google Scholar]
  15. Kapuściński R., Ten Inny, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2006. [Google Scholar]
  16. Kaszewski K., Język dyskusji radiowej: analiza wypowiedzi słuchaczy w Programie III Polskiego Radia, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  17. Kita M., Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1998. [Google Scholar]
  18. Kowalski T., Media i pieniądze. Ekonomiczne aspekty komunikowania masowego, Warszawa 1998. [Google Scholar]
  19. Leśniczak R., Dziennikarz i informacja – integralny model formacji dziennikarskiej, Łódzkie Studia Teologiczne 2011, 20(1), 181–205. [Google Scholar]
  20. Levinson P., Nowe nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010. [Google Scholar]
  21. Musialik-Chmiel A., Radiowe audycje preferowane jako element realizacji misji mediów publicznych w latach 2007–2017, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2020. [Google Scholar]
  22. Nierenberg B., Media Management: a Comparative Analysis of European and American Systems, Jagiellonian University Press, Kraków 2016. [Google Scholar]
  23. Niesłony K., Reakcje społeczne na sondy uliczne, w: Polityka – media – relacje interpersonalne. Małe formy eksperymentalne z zakresu komunikowania, red. A. Olszanecka, Katowice 2014, 11–23. [Google Scholar]
  24. Pajdzińska A., Jednostka, społeczność i pamięć, Acta Humana 2014, nr 5, 21–24. [Google Scholar]
  25. Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, UNIVERSITAS, Kraków 2006. [Google Scholar]
  26. Polski system medialny 1989–2011, red. K. Pokorna-Ignatowicz, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Kraków 2013. [Google Scholar]
  27. Pürer H., Publizistik – und Kommunikationswissenschaft. Ein Handbuch, Wydawnictwo UTB, Konstanz 2003. [Google Scholar]
  28. Salgado S., Strömbäck J., Interpretive journalism: A review of concepts, operationalizations and key findings, Journalism 2012, 13(2), 144–161. [Google Scholar]
  29. Siekiera R., Komunikatywistyczna analiza genologiczna w praktyce na przykładzie badania telewizyjnych serwisów informacyjnych, w: Metody badania komunikacji i mediów. Perspektywa teoretyczna i analityczna, red. A. Barańska-Szmitko, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, 127–155. [Google Scholar]
  30. Szot L., Dziennikarze mediów lokalnych. Pomiędzy profesjonalizmem a koniecznością przetrwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2013. [Google Scholar]
  31. Ślawska M., Formy dialogu w gatunkach prasowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014. [Google Scholar]
  32. Ustawa o radiofonii i telewizji z dnia 29 grudnia 1992 r., https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20042532531/U/D20042531Lj.pdf, (dostęp: 28.04.2022). [Google Scholar]
  33. Ustawa Prawo Prasowe z dnia 26 stycznia 1984 r. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19930070034, (dostęp: 28.04.2022). [Google Scholar]
  34. Wilkoń A., Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków 2002. [Google Scholar]
  35. Wojtak M., Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010. [Google Scholar]
  36. Wojtak M., Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004. [Google Scholar]
  37. Wolny-Zmorzyński K., Kozieł A., Co jest grane? o cechach dystynktywnych gatunków radiowych i telewizyjnych, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016. [Google Scholar]
  38. Wolny-Zmorzyński K., Kozieł A., Genologia dziennikarska, Studia Medioznawcze 2013, nr 3(54), 2013, 23–34. [Google Scholar]
  39. Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Snopek J., Furman W., Prasowe gatunki dziennikarskie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  40. Zwiefka-Chwiałek A., Dziennikarstwo uczestniczące jako przejaw mediamorfozy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.