Zur Hauptnavigation springen Zum Inhalt springen Zur Fußzeile springen

Bd. 33 Nr. 4 (2024)

Artykuły

Mediatyzacja kultu religijnego na przykładzie mszy w Roblox

  • Piotr Lendzion
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2024.4.37-49  [Google Scholar]
Veröffentlicht: 2024-12-30

Abstract

The article provides an analysis of the phenomenon of transferring religious practices to the digital world, with a particular focus on the game Roblox. In the context of technological progress and the Covid-19 pandemic, which accelerated the migration to the virtual world, the author analyzes how the religiosity of network users and players adapts to new digital realities.
The article emphasizes the controversy of the topic, drawing attention to the difficulties associated with transferring metaphysical experiences to the digital environment. Despite this, the author notes that manifestations of religious behavior have been present on the Internet almost since its inception.
A specific example that is the subject of analysis is the media phenomenon of masses celebrated in the game Roblox. The author presents the genesis of this phenomenon and the reaction of the media and the church environment to its growing popularity in Poland.

Literaturhinweise

  1. Chudzik A., Atrakcyjność internetowej magii. O myśleniu mityczno-magicznym we współczesnym świecie, Media i Społeczeństwo 15 (2021). [Google Scholar]
  2. Falenta S., Byłem na mszy w Robloxie. „Jestem pod wrażeniem” to mało powiedziane, CD Action, (20.01.2023), https://cdaction.pl/publicystyka/bylem-na-mszy-w-robloksie-jestem-pod-wrazeniem-to-malo-powiedziane (dostęp: 04.05.2024). [Google Scholar]
  3. Flora D., What happened to Second Life? (11.04.2024), NCSESC.COM, https://www.ncesc.com/what-happened-to-second-life/ (dostęp: 04.05.2024). [Google Scholar]
  4. Główczyński R., KSIĄDZ: Popieram IDĘ NOWAKOWSKĄ! (MSZA Roblox), Ksiądz z osiedla, YouTube, (17.01.2023). https://www.youtube.com/watch?v=gXnhHdQ7zpc (dostęp: 04.05.2024). [Google Scholar]
  5. Grewiński M., Cyfryzacja i innowacje społeczne – perspektywy i zagrożenia dla społeczeństwa, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 46(1) (2018). [Google Scholar]
  6. KAI, Dzieci odprawiają msze święte w grze „Roblox” – Co na to ksiądz?, Gosc.pl, (21.01.2023), https://www.gosc.pl/doc/8053511.Dzieci-odprawiaja-Msze-swiete-w-grze-Roblox-co-na-to-ksiadz (dostęp: 04.05.2024). [Google Scholar]
  7. Keller J., Religia, w: Zarys dziejów religii, red. J. Keller, Warszawa: Iskry 1986. [Google Scholar]
  8. Kloch J., (w rozmowie z M. Kuźmińskim i M. Müllerem), Chleba nie kupisz za lindeny, Tygodnik Powszechny 34 (26.08.2007). [Google Scholar]
  9. Kruszyk B., „msza” w Roblox – Komentarz Rzecznika Archidiecezji Gnieźnieńskiej, Archidiecezja Gnieźnieńska, (25.01.2023) https://archidiecezja.pl/msza-w-roblox-komentarz-rzecznika-archidiecezji-gnieznienskiej/. [Google Scholar]
  10. Kuczyński B., Tożsamość człowieka w erze zapośredniczenia. Awatary w teatrze życia cyberrealnego, Kultura i Wartości 35 (2023). [Google Scholar]
  11. Kunert K., Próby przełamania państwowego monopolu Radiofonii w II RP na przykładzie Radia z Niepokalanowa, w: Media między przeszłością a teraźniejszością, red. M. Zdulski, Jelenia Góra 2012. [Google Scholar]
  12. Łysek M., Msze w Roblox. Wirtualna „diecezja” wydała sprostowanie: „Nie jesteśmy profanatorami”, Deon.pl, https://deon.pl/kosciol/msze-w-roblox-wirtualna-diecezja-wydala-sprostowanie-nie-jestesmy-profanatorami,2398274 (dostęp: 12.09.2024). [Google Scholar]
  13. Ministerstwo Cyfryzacji, Cyfryzacja podczas pandemii – innowacje, bezpieczeństwo, e-administracja, (2020), https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/cyfryzacja-podczas-pandemii (dostęp: 04.05.2024). [Google Scholar]
  14. Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: Mediatyzacja Życia Publicznego, Warszawa: Difin 2013. [Google Scholar]
  15. Piedziewicz M., Kaznodzieja świata. Życie i działalność arcybiskupa Fultona Sheena, Biuletyn Edukacji Medialnej 2 (2016). [Google Scholar]
  16. Przybył-Sadowska E., Religia online, czyli o procesie wirtualizacji religii, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagielońskeigo, Studia Religiologica 40 (2007). [Google Scholar]
  17. PWN, Awatara, w Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/awatara;3872733.html (dostęp: 04.05.2024). [Google Scholar]
  18. PWN, Kult, w Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kult;4008937.html (dostęp: 4.05.2024). [Google Scholar]
  19. Sprostowania Archidiecezji Gnieźnieńskiej…, Archidiecezja Gnieźnieńska (Roblox), (14.01.2023). https://docs.google.com/document/d/1fwhK_bdxIPdfhtiFRS6c1w38m53AGvJ0fqAbEaokZvg/edit (dostęp: 04.05.2024), autor zarchiwizował dokument 19.09.2024. [Google Scholar]
  20. Stawska-Magdziak K., Roblox – Co to w ogóle jest i jak dzieci mogą w to grać bezpiecznie?, CD Action, (03.08.2023), https://family.cdaction.pl/artykuly/roblox-co-to-w-ogole-jest-i-jak-dzieci-moga-w-to-grac-bezpiecznie/ (dostęp: 04.05.2024). [Google Scholar]
  21. Stecko-Żukowska A., «Zrobiliśmy rewolucję trochę i zmieniliśmy obraz wróżki» Współczesne wiedźmy i praktyki magiczne w mediach społecznościowych, Stan Rzeczy 1 (2022), Śliwiński M., Second life popularniejsze od warhammera i eve online, GRY-Online, (08.05.2009), https://www.gry-online.pl/newsroom/second-life-popularniejsze-od-warhammera-i-eve-online/zeb52e (dostęp: 04.05.2024). [Google Scholar]
  22. The Vatican City State of ROBLOX. Disclaimer:Our Group Simulates the Catholic Mass…, Twitter, (23.09.2020). https://twitter.com/VaticansRBLX/status/1308885196922662914 (dostęp: 04.05.2024). [Google Scholar]
  23. Tyszkowski J., Msze Święte w grze ‘Roblox’ to hit. Księża oceniają liturgię, Vibez, (13.01.202), https://vibez.pl/wydarzenia/msze-swiete-w-grze-roblox-to-hit-ksieza-oceniaja-liturgie-6855162343909952a (dostęp: 04.05.2024). [Google Scholar]
  24. Wyrostkiewicz M., Czy należy bać się Second Life?, w: Second Life i Internet: Media w służbie człowiekowi, red. R. Podpora, Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium” 2009. [Google Scholar]
  25. Zwoliński A., Sekty w sieci Internetu, Polonia Sacra 22/66 (2008). [Google Scholar]

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.