Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 34 No. 2 (2025)

Artykuły

The media image of Polish football fans and its reception in the fan community

  • Mikołaj Ciura
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2025.2.7-56  [Google Scholar]
Published: 2025-10-24

Abstract

The article is an attempt to map the image of Polish football fans in the mass media and its reception in the fan community. The aim of the work is to present and analyze the mechanisms and trends that shape this image in the media, as well as to examine the opinions of the fans themselves on the subject. The work presents the culture and diversity of the fan community, typical behaviors of fans and their goals, as well as changes in the structures of this community over the past years. It also shows what image of football fans is created by the Polish media, including the one based on stereotypes, as well as changes in this message over the years. The research method used in the practical part of the work was a diagnostic survey, and the research technique – a questionnaire.

References

  1. Antonowicz D., Wrzesiński Ł., Kibice jako wspólnota niewidzialnej religii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Studia Socjologiczne 2009, nr 192, 115–149. [Google Scholar]
  2. Bazylow K., Górski P., Teruczenko M., Kulisy olimpiad od Aten do Barcelony, Oficyna Wydawnicza Alma-press, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  3. Britt S.H., Psychological Principles of the Corporate Imagery-Mix, Business Horizons 1971, nr 14(1), 87–94. [Google Scholar]
  4. Dudała J., Fani – chuligani: rzecz o polskich kibolach. Studium socjologiczne, Warszawa 2004. [Google Scholar]
  5. Duning E., Towards a Sociological Understanding of Football Hooliganism as a World Phenomenon, European Journal on Criminal Policy and Research 2000, nr 8, s. 141–162 [Google Scholar]
  6. Encyklopedia pedagogiczna XXI w., red. T. Pilch, t. V, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  7. Grodecki M., Trzecia strona trybun. Działalność stowarzyszeń kibiców piłkarskich w Polsce, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 2015, nr 16(4), s. 100–115. [Google Scholar]
  8. Janus T., Przemiany w środowisku kibiców sportowych, Warszawa 2013. [Google Scholar]
  9. Janus T., Zjawisko agresji w widowiskach sportowych. Charakterystyka i ocena, , Warszawa 2014. [Google Scholar]
  10. Kossakowski R., Od chuliganów do aktywistów? Polscy kibice i zmiana społeczna, Kraków 2017. [Google Scholar]
  11. Manipulacja w mediach. Media o manipulacji, red. T. Gackowski, J. Dziedzic, Warszawa 2012. [Google Scholar]
  12. Pałaszewski P., Przekaz medialny a rzeczywistość stadionowa. Rozważania nt. wizerunku kibica piłkarskiego, Warszawa 2011. [Google Scholar]
  13. Sahaj T., Aktywność stadionowa kibicowskich grup „ultras” jako przejaw specyficznej komunikacji społecznej, Poznań 2012. [Google Scholar]
  14. Sahaj T., Fani futbolowi. Historyczno-społeczne studium zjawiska kibicowania, Poznań 2007. [Google Scholar]
  15. Sahaj T., Od fana do chuligana: kibicowanie w sporcie współczesnym, Poznań 2011. [Google Scholar]
  16. Soliński M., Pikinicy, ultrasi i chuligani – wewnętrzne zróżnicowanie grupy subkulturowej kibiców piłkarskich w Polsce, Studia Humanistyczne AGH 2006, nr 4, 89–105. [Google Scholar]
  17. Tambor J., Stereotyp i prototyp – znaczenie terminów, Postscriptum Polonistyczne 2008, nr 1(1), 23–29. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.