Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 33 No. 1 (2024)

Artykuły

Teaser advertisements as a kind of advertising messages an attempt at theoretical and empirical exemplification

  • Kornelia Dębska
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2024.1.11-43  [Google Scholar]
Published: 2024-05-22

Abstract

The aim of the article is to systematize knowledge about teaser advertising as an advertisement that intrigues, influences the sensory perception of recipients and is an important tool in visual communication. The specificity of teaser advertising was discussed on selected examples of Polish advertisements. In the visual layer of the researched advertisements were used the interpretative methods proposed by Gillian Rose. The functions of the language used in the empirical material were analyzed
taking into account the typology of language functions by Roman Jakobson.

References

  1. Because Tradition Matters. That’s Why, https://www.mjbcoffee.com/history/ (dostęp: 22.02.2022); V. Geraci, Ingredients for the First California Cuisine, w: Making Slow Food Fast in California Cuisine, Cham: Palgrave Macmillan 2017, 33–47. [Google Scholar]
  2. Dołhasz M., Reklama prowokacyjna-sposób oddziaływania na konsumenta, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 2009, nr 823, 163–173. [Google Scholar]
  3. Grębowiec M., Reklamy kontrowersyjne i ich wpływ na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumentów, Zeszyty Naukowe. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 2010, nr 3, 444–455. [Google Scholar]
  4. Kreowanie wizerunku miast, red. A. Grzegorczyk, A. Kochaniec, Warszawa 2011. [Google Scholar]
  5. Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, Pamiętnik Literacki 1960, nr 2, 431–473, https://tiny.pl/914sl (dostęp: 24.05.2022). [Google Scholar]
  6. Jankowiak D., Oblicza społecznego shockvertisingu, Rynek – Społeczeństwo – Kultura 2013, nr 2, 49–53. [Google Scholar]
  7. Kochasz? Powiedz stop wariatom drogowym – II odsłona kampanii, 2015, https://www.policja.pl/pol/ [Google Scholar]
  8. aktualnosci/114726,Kochasz-Powiedz-STOP-Wariatom-Drogowym-II-odslona-kampanii.html (dostęp: 27.01.2022). [Google Scholar]
  9. Koniarska K., Zielony – kolor nadziei i życia, Manzuko blog, 2021, https://manzuko.com/blog/zielony--kolor-nadziei-i-zycia/ (dostęp: 24.05.2022). [Google Scholar]
  10. Leśniczak R., Etyczne aspekty mediatyzacji życia religijnego – uwagi do dyskusji, Mediatization Studies 2020, nr 4, 57–70. [Google Scholar]
  11. Mikosz J., Formy reklamy zewnętrznej, Kultura – Media – Teologia 2010, nr 3, 44–58. [Google Scholar]
  12. Murdoch A., Kreatywność w reklamie, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  13. Ostapenko A., In brief. What is a teaser ad in 3 minutes, 2020, https://blog.ringostat.com/en/in-briefwhat-is-a-teaser-ad-in-3-minutes/#menu_item1 (dostęp: 21.01.2022). [Google Scholar]
  14. Ozga A., Reklama przed reklamą, czyli teasery, 2020, https://www.rekinysukcesu.pl/blog/marketing/reklama-przed-reklama-czyli-teasery (dostęp: 28.01.2022). [Google Scholar]
  15. Rose G., Komunikacja marketingowa, Szczecin 2005. [Google Scholar]
  16. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010. [Google Scholar]
  17. Stępniak K., Jeden świat. Reklama społeczna w dobie pandemii, Media Biznes Kultura 2021, nr 2 (11), 53–73. [Google Scholar]
  18. Stępniak K., Kampanie społeczne w dobie pandemii COVID-19 jako uniwersalne komunikaty perswazyjne w globalnym świecie, Studia Medioznawcze 2021, nr 1, 852–870. [Google Scholar]
  19. Stępniak K., Motywy religijne w komercyjnym przekazie reklamowym a sacrum w przekazie religijnym, Studia Medioznawcze 2018, nr 2 (73), 85–97. [Google Scholar]
  20. Stępniak K., Reklama religijna jako odrębny rodzaj reklamy, Zeszyty Prasoznawcze 2018, nr 2 (234), 327–341. [Google Scholar]
  21. Szlak J., Za chwilę dalszy ciąg kampanii, 2015, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/za-chwile-dalszy-ciag-kampanii-teasery-ad-2014/ (dostęp: 28.01.2022). [Google Scholar]
  22. Ścibisz A., Szokująca kampania billbordowa marki Adrian, 2021, https://oohmagazine.pl/2021/04/06/szokujaca-kampania-billboardowa-marki-adrian/ (dostęp: 21.01.2022). [Google Scholar]
  23. Thompson K., Films of 1920: The Idol Dancer and The Love Flower, https://kimthompsonauthor.com/films-of-1920-the-idol-dancer-and-the-love-flower/ (dostęp: 22.02.2022). [Google Scholar]
  24. Trehan K., Maan G.S., Teaser Campaigns: An Effective Advertising Execution for Varied Goods, Services and Ideas, Journal of Mass Communication & Journalism 2012, nr 2 (11), 3–5. [Google Scholar]
  25. Wójciuk A., Jak zaskoczyć odbiorców i nakłonić ich do działania? Rola reklamy teaserowej w promowaniu przedmiotu przekazu reklamowego, w: Język w (kon)tekście… Szkice historycznojęzykowe, porównawcze i współczesne, red. B. Mitrenga, Katowice 2019, 155–173. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.