Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 33 No. 3 (2024)

Varia

Media images of Donald Trump based on publications from the weeklies “Newsweek” and “Sieci” during the 2020 presidential campaign

  • Jakub Popławski
Published: 2024-10-14

Abstract

The aim of the article is to analyze the media image of Donald Trump during the 2020 presidential campaign in the United States based on articles published in the weekly opinion magazines “Sieci” and “Newsweek”. The author used the method of quantitative and qualitative content analysis. From the analysis of both press titles, Donald Trump appears as a politician, scandalist and showman. The media described him as an authoritative, unyielding, brave, determined and unyielding man, and at the same time ruthless, arrogant, aggressive, sometimes even crazy.

References

  1. Materiały źródłowe [Google Scholar]
  2. Adamski A., Roszada w Sądzie Najwyższym, Sieci, 28.09.2020. [Google Scholar]
  3. Adamski A., Sędzia katolik? To niedopuszczalne, Sieci, 5.10.2020. [Google Scholar]
  4. Adamski A., Superman czy furiat?, Sieci, 19.10.2020. [Google Scholar]
  5. Adamski A., W Ameryce robi się gorąco, Sieci, 7.09.2020. [Google Scholar]
  6. Andrijanić G., Praworządność nie może się opierać na większości politycznej – rozmowa z Janezem Jansą, Sieci, 7.12.2020. [Google Scholar]
  7. Andrijanić G., Wymuszona normalizacja, Sieci, 14.09.2020. [Google Scholar]
  8. Ćwiklak D., Facebook pod lupą obywateli, Newsweek, 4.10.2020. [Google Scholar]
  9. Ćwiklak D., Trump wycięty z sieci, Newsweek, 8.01.2021. [Google Scholar]
  10. Feusette K., Budka z listami, Sieci, 18.01.2021. [Google Scholar]
  11. Grochal A., Córka da radę, Newsweek, 4.10.2020. [Google Scholar]
  12. Hołdys Z., Pieprzenie Polski, Newsweek, 8.11.2020. [Google Scholar]
  13. Karnowski M., Świat mocno przyspiesza – wywiad z Ryszardem Czarneckim, Sieci, 31.08.2020. [Google Scholar]
  14. Kołodziejski K., Jak koronawirus zmienia świat, Sieci, 16.11.2020. [Google Scholar]
  15. Kołodziejski K., Julka i Oskarek, Sieci, 7.12.2020. [Google Scholar]
  16. Lis T., Jak go nienawidzę – rozmowa z Mary L. Trump, Newsweek, 11.10.2020 [Google Scholar]
  17. Lis T., Nie mam innego domu – rozmowa z Anne Applebaum, Newsweek, 30.08.2020 [Google Scholar]
  18. Lis T., O dwóch takich, Newsweek nr 46, 8.11.2020. [Google Scholar]
  19. Lis T., Rok 2021, Newsweek, 18.01.2021. [Google Scholar]
  20. Lis T., Wirus polski, Newsweek nr 2, 11.01.2021. [Google Scholar]
  21. Lis T., Wojna w rodzinie, Newsweek, 7.09.2020. [Google Scholar]
  22. Milewski P., Człowiek, który podpalił Amerykę, Newsweek, 2.11.2020. [Google Scholar]
  23. Milewski P., O jeden bluzg za daleko, Newsweek, 13.09.2020. [Google Scholar]
  24. Milewski P., Szajka z Białego Domu, Newsweek, 31.08.2020. [Google Scholar]
  25. Milewski P., Szarża lewej brygady, Newsweek, 22.11.2020. [Google Scholar]
  26. Milewski P., Trump odchodzi, trumpizm zostaje, Newsweek, 8.11.2020. [Google Scholar]
  27. Nowicki M., Koniec rury Putina?, Newsweek, 28.09.2020. [Google Scholar]
  28. Pietrzak J., Problematyka rury i kolory, Sieci, 14.09.2020. [Google Scholar]
  29. Potocki A., Co się stało, co się dzieje?, Sieci, 19.10.2020. [Google Scholar]
  30. Peryskop, (red.), Newsweek, 10.01.2021. [Google Scholar]
  31. Rokita A., Popychanie Bidena, Sieci, 26.10.2020. [Google Scholar]
  32. Rybińska A., Ocalić Amerykę, Sieci, 11.01.2021. [Google Scholar]
  33. Rybińska A., Trump może wygrać, Sieci, 7.09.2020. [Google Scholar]
  34. Monografie i artykuły naukowe [Google Scholar]
  35. Albouy S., Marketing et communication politique, Paris 1986. [Google Scholar]
  36. Bard A., Södetqvist J., Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  37. Berelson B., Content Analysis in Communication Research, New York 1952. [Google Scholar]
  38. Bogunia-Borowska M., Politycy na okładkach tygodników społeczno-politycznych w latach wyborów prezydenckich 2015 i 2020. Analiza tygodników „Sieci” i „Newsweek”, Res Rhetorica 2021, 8(3), 54–74. [Google Scholar]
  39. Brzoza-Kolorz K., Głuszek-Szafraniec D., Szostok-Nowacka P. (2019). „Cóż tam, panie, w polityce?”. Czyli o wzajemnym postrzeganiu dziennikarzy i polityków w mediach, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2019. [Google Scholar]
  40. Cichosz M., (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń 2007. [Google Scholar]
  41. D’Antonio M., Donald Trump. Człowiek sukcesu, Wrocław 2015. [Google Scholar]
  42. Entman R., Cascading Activation: Contesting the White House’s Frame After 9/11, Political Communication, 2003. [Google Scholar]
  43. Entman R., Framing. Toward clarification of a fractured paradigm, Journal of Communication, 1993. [Google Scholar]
  44. Głuszek-Szafraniec D., Szostok-Nowacka P, Dyskurs racji versus dyskurs emocji, czyli o szturmie na Kapitol w mediach publicznych Polski, Rosji i Niemiec, Athenaeum, Polskie Studia Politologiczne 2023, 77, 210–224. [Google Scholar]
  45. Hansen A., Machin D., Media & Communication Research Methods, Basingstoke 2013. [Google Scholar]
  46. Ignaszewski G., Specyfika rozwoju marketingu politycznego w Polsce w latach 1989–2000, Toruń 2004. [Google Scholar]
  47. Jeziński M., Marketing polityczny a procesy akulturacyjne, Toruń 2004. [Google Scholar]
  48. Johnston D.C., Donald Trump. Jak on to zrobił?, Warszawa 2017. [Google Scholar]
  49. Kajtoch W., Leksykalna ilościowa analiza zawartości jako metoda rekonstrukcji tekstowego obrazu świata, Kraków 2022. [Google Scholar]
  50. Kotler P., Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Warszawa 1994. [Google Scholar]
  51. Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 1999. [Google Scholar]
  52. Leśniczak R., Wizerunek prasowy i internetowy instytucji kościelnej a linia redakcyjna–casus Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia”, Polityka i Społeczeństwo 2018, 16(03), 67–81. [Google Scholar]
  53. Leśniczak R., Wizerunek prezydenta elekta Andrzeja Dudy w polskich tygodnikach katolickich „Gość Niedzielny” i „Niedziela”, Politeja-Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego 2017, 14(48), 299–318. [Google Scholar]
  54. Lewicki Z., Amerykański system wyborczy, Warszawa 2020. [Google Scholar]
  55. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów: przewodnik dla studentów, Kraków 2004. [Google Scholar]
  56. Maćkiewicz J., Ramy interpretacyjne jako narzędzie badań medioznawczych, Studia Medioznawcze 2020, 21(3), 615–627. [Google Scholar]
  57. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. [Google Scholar]
  58. Michalczyk S., Dziennikarstwo polityczne w perspektywie teoretycznej, Polityka i Społeczeństwo 2017, 15(01), 5-20. [Google Scholar]
  59. Nowak-Teter E., Mediatization: Conceptual developments and research domains, Sociology Compass 2019, 13(4), e12672. [Google Scholar]
  60. Nowak-Teter E., Priming Europe. Two perspectives on the European Issues in Poland, Mediální studia 2020, 14(03), 295-321. [Google Scholar]
  61. Pease A., Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z gestów, Kielce 2001. [Google Scholar]
  62. Pisarek W., Analiza zawartości prasy: drogi rozwoju, w: tegoż, O mediach i języku, Kraków 2007. [Google Scholar]
  63. Sokół W., Żmigrodzki M., Współczesne partie i systemy partyjne, Lublin 2005. [Google Scholar]
  64. Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie teoria praktyka język, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  65. Zaręba A.M., Wizerunek polityka w III RP: kreacja, instrumentarium, kompetencje komunikacyjne, Rzeszów 2011. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.