Ir al menú de navegación principal Ir al contenido principal Ir al pie de página del sitio

Vol. 33 Núm. 4 (2024)

Artykuły

Religijna kreacja świata w serii gier Diablo i jej przekładzie

  • Ewa Nawrocka
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2024.4.73-96  [Google Scholar]
Publicado: 2024-12-30

Resumen

The games of the Diablo series, which have enjoyed cult status for more than two decades, clearly draw inspiration from religion, especially Christianity. The religious creation of the world can be observed on various levels: visual, storyline and language. On the visual level, the games are inspired by church architecture, as well as depictions of angels and demons as well as heaven and hell. At the story level, the games build their mythology by alluding to the Manichean eternal conflict between good and evil. On the linguistic level, on the other hand, the games refer to religion using symbols, metaphors and religious terms. An analysis of these phenomena allows to conclude that religious motifs constituting the axis of the entire Diablo universe have largely contributed to the popularity of the series.

Citas

  1. Biel, Dawid „DaeL”, Demoniczna inspiracja, CD-Action (2023) 03, 78–81. [Google Scholar]
  2. blizzplanet.pl [hasło:] Sanktuarium, https://blizzplanet.pl/wiki/sanktuarium/ (dostęp: 21.12.2023). [Google Scholar]
  3. Cassirer E., Symbol i język, Poznań: Wydaw. Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji 2004. [Google Scholar]
  4. Devvra, Diablo IV – o czym jest ta gra? Przypominamy historię Sanktuarium, https://pl.ign.com/diablo-iv/55867/feature/diablo-iv-o-czym-jest-ta-gra-przypominamy-historie-sanktuarium (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]
  5. Devvra, Przepowiednie Rathmy – czy mówią o tym, co się dalej wydarzy w Diablo 4?, https://pl.ign.com/diablo-4/56623/feature/przepowiednie-rathmy-czy-mowia-o-tym-co-sie-dalej-wydarzy-w-diablo-4 (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]
  6. diablo.fandom.com [hasło:] Rathma, https://diablo.fandom.com/pl/wiki/Rathma (dostęp: 04.01.2024). [Google Scholar]
  7. Eliade M., Aspekty mitu, tłum. z rum. P. Mrówczyński, Warszawa: Wydawnictwo KR 1998. [Google Scholar]
  8. fandom.com [hasło:] Diablo (gra), https://diablo.fandom.com/pl/wiki/Diablo_(gra) (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]
  9. fandom.com [hasło:] Horadrimowie, https://diablo.fandom.com/pl/wiki/Horadrimowie (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]
  10. Homa P., Diablo 4 – zakończenie gry, co się wydarzyło, https://www.eurogamer.pl/diablo-4-zakonczenie-gry-co-sie-wydarzylo (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]
  11. Humboldt W. von, Rozmaitość języków a rozwój umysłowy ludzkości, tłum. z niem. E. Kowalska, [Google Scholar]
  12. Lublin: Wydawnictwo KUL 2001. [Google Scholar]
  13. Kochanowicz R., Game lore – dodatek, podstawa i „granica” supersystemów. Literatura i Kultura Popu [Google Scholar]
  14. larna XXV (2019), https://researchportal.amu.edu.pl/docstore/download/UAM9f805af36cd745afa559264679f4ed12/11874-Tekst+artyku%C5%82u-11251-1-10-20200728.pdf (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]
  15. Kubera G., Diablo 4 ze sprzedażą 666 mln dolarów w ciągu 5 dni. Idzie po milliard, Business Insider (2023), https://businessinsider.com.pl/technologie/diablo-4-ze-sprzedaza-666-mln-dolarow-w-ciagu-5-dni-idzie-po-miliard/fxfcn47 (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]
  16. Lakoff G., M. Johnson, Metaphors We Live By, Chicago: The University of Chicago Press 1980. [Google Scholar]
  17. Mykytka M.-D., The concept of ‘religious term’ and its basic features, Scientific Journal of Polonia University (2020) 41, 4, http://pnap.ap.edu.pl/index.php/pnap/article/view/507/477 (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]
  18. Pamięta-Borkowska J., „Ranafe”, Fabuła serii Diablo. Wyjaśniam, o co tam właściwie chodzi, 2022, https://cdaction.pl/publicystyka/fabula-serii-diablo-wyjasniam-o-co-tam-wlasciwie-chodzi, (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]
  19. Richards I.A., The Philosophy of Rhetoric, London: Oxford University Press 1936. [Google Scholar]
  20. sjp.pwn.pl [hasło:] bastion, https://sjp.pwn.pl/szukaj/bastion.html (dostęp: 07.01.2024) [Google Scholar]
  21. sjp.pwn.pl [hasło:] uświęcony, https://sjp.pwn.pl/slowniki/u%C5%9Bwi%C4%99cony.html (dostęp: 07.01.2024) [Google Scholar]
  22. Słomka P., Diablo 2 Resurrected sprzedano w liczbie 5 milionów sztuk! Blizzplanet (2021), https://blizzplanet.pl/gaming/diablo-2/diablo-2-resurrected-sprzedano-w-liczbie-5-milionow-sztuk/ (dostęp: 21.12.2023). [Google Scholar]
  23. słownik gracza [hasło:] dungeon crawler, https://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=362 (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]
  24. Steiner G., Translation as conditio humana, w: Übersetzung – Translation – Traduction: Ein internationales Handbuch zur Übersetzungsforschung – An International Encyclopedia of Translation Studies – Encyclopédie internationale de la recherche sur la traduction, red. H. Kittel et al., Vol. 1, Berlin, New York: Walter de Gruyter 2004, 1–11. [Google Scholar]
  25. Szeranf, Diablo 2 – Jedna ze stu najlepszych gier wszech czasów, Imperium Diablo (2012), https://web.archive.org/web/20121121041318/http:/diablo.phx.pl/news/diablo-2--jedna-ze-stu-najlepszych-gier-wszech-czasow/ (dostęp: 21.11.2023). [Google Scholar]
  26. Sztajer S., 2009, Język a konstytuowanie świata religijnego, Poznań 2009, https://repozytorium.amu.edu.pl/items/c6f3acdb-9df7-4a23-8e64-496796fa73d3 (dostęp: 21.12.2023). [Google Scholar]
  27. Todorov T., Wstęp do symboliki, w: wyb. M. Głowiński, Symbole i symbolika, Warszawa: Czytelnik 1990, 30-97. [Google Scholar]
  28. wikipedia [hasło:] dark fantasy, https://pl.wikipedia.org/wiki/Dark_fantasy (dostęp: 07.01.2024) [Google Scholar]
  29. wikipedia [hasło:] List of best-selling PC games, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_games (dostęp: 21.12.2023) [Google Scholar]

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.