Ir al menú de navegación principal Ir al contenido principal Ir al pie de página del sitio

Vol. 33 Núm. 4 (2024)

Artykuły

Gry cyfrowe a katechetyczny przekaz o grzechach głównych

  • Aneta Rayzacher-Majewska
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2024.4.111-122  [Google Scholar]
Publicado: 2024-12-30

Resumen

Digital reality translates into various areas of life. This also applies to digital games and their connection with moral formation. This obliges to address the issue of digital games in the catechetical message about the deadly sins in order to make the catechized aware of the dangers associated with improper functioning in the virtual world. School religious education at every stage of education provides for addressing issues related to the deadly sins. They should be discussed in the context of students’ real life situations, which makes it justified to expand the content with digital games and morally inappropriate behaviours related to them. Religious education and the catechetical message about the deadly sins are also the right place to expand knowledge and shape awareness of how pride, greed, impurity, envy, intemperance in eating and drinking, anger or laziness threaten children and young people who use digital games.

Citas

  1. Dzieci szastają pieniędzmi. Kieszonkowe wydają na gry, https://www.money.pl/gospodarka/dzieci-szastaja-pieniedzmi-kieszonkowe-wydaja-na-gry-6812195042257536a.html (dostęp: 28.05.2024). [Google Scholar]
  2. Franciszek, Orędzie na LVII Dzień Środków Społecznego Przekazu Mówić z sercem. „Prawdziwie w miłości” (Ef 4, 15), https://www.vatican.va/content/francesco/pl/messages/communications/documents/20230124-messaggio-comunicazioni-sociali.html (dostęp: 28.05.2024). [Google Scholar]
  3. Gardziński T., 5-latek przeszedł „Bloodborne” i cały Internet jest z niego dumny. Dlaczego gracze ignorują oznaczenia wiekowe?, https://rozrywka.spidersweb.pl/bloodborne-ps4-5-latek-oznaczenia-wiekowe-pegi-brutalne-gry (dostęp: 13.06.2024). [Google Scholar]
  4. Granat A., Przemoc językowa jako zachowanie towarzyszące grającym w gry cyfrowe, Zeszyty Naukowe [Google Scholar]
  5. KUL, t. 65, nr 2 (2022), 75–95. [Google Scholar]
  6. Instytut Pokolenia, 2023, Raport-smartfon, Smartfon? Tak, ale z głową! Jak ustalać zasady bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych, http://instytutpokolenia.pl/wp-content/uploads/2023/06/RAPORT-Smartfon.pdf (dostęp: 25.05.2024). [Google Scholar]
  7. Juszczyk S., Fascynacja młodzieży grami komputerowymi, https://ktime.up.krakow.pl/ref2010/juszczyk.pdf (dostęp: 25.05.2024). [Google Scholar]
  8. Katechizm Kościoła Katolickiego, nr 1866. [Google Scholar]
  9. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego, Częstochowa 2018. Są to wymagania edukacyjne z religii w zakresie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. [Google Scholar]
  10. Krótki Z., Spoglądanie „zazdrosnym okiem” a grzech invidia w historii języka polskiego, Język – Szkoła – Religia, 11(2016)4, 42–55. [Google Scholar]
  11. Makaruk K., Włodarczyk J., Michalski P., Kontakt dzieci i młodzieży z pornografią. Raport z badań, Warszawa 2017, 26, https://www.saferinternet.pl/pliki/Raport-kontakt_dzieci_i_mlodziezy_z_pornografia.pdf (dostęp: 29.05.2024). [Google Scholar]
  12. Małysz Z., Gry komputerowe a agresywność i agresja/zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Przyczynek do psychopedagogicznej analizy problemu, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (2019) 4, 39–51. [Google Scholar]
  13. Modzelewski P., Oronowicz-Jaśkowiak W., Gry komputerowe a funkcjonowanie psychospołeczne. Przegląd aktualnych doniesień naukowych, Konteksty Pedagogiczne 11(2018)2, 105–118. [Google Scholar]
  14. Motyl G., Odcienie technologii VR. Zaburzenia odżywiania jako przykład psychospołecznych konsekwencji wykorzystania technologii wirtualnej rzeczywistości, Media Biznes Kultura 14(2013) 1. [Google Scholar]
  15. Mysona Byrska J., Pycha i pogarda – cnoty świata konsumpcji, Kultura i Wartości 32 (2021). [Google Scholar]
  16. Nastolatki wobec pornografii cyfrowej Trajektorie użytkowania Raport z badań ogólnopolskich, red. R. Lange, Warszawa 2022. [Google Scholar]
  17. Pamięta-Borkowska J., Jestem chora na gry, https://jarock.pl/jestem-chora-na-gry (dostęp: 29.05.2024). [Google Scholar]
  18. Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Rzym 2020, wyd. polskie Kielce 2020. [Google Scholar]
  19. Rusewicz P., Rodzice nie zwracają uwagi na oznaczenia wiekowe gier, https://gadzetomania.pl/rodzice-nie-zwracaja-uwagi-na-oznaczenia-wiekowe-gier,6704077819647617a (dostęp: 25.05.2024). [Google Scholar]
  20. Witkowska M., Nastolatki i gry cyfrowe. Poradnik dla rodziców, Warszawa 2021. [Google Scholar]
  21. Zalewski D., Chciwość zwana impulsywnym kupowaniem, https://www.edukacja-klasyczna.pl/chciwosc-zwana-impulsywnym-kupowaniem (dostęp: 25.05.2024). [Google Scholar]
  22. Zwoliński A., Wychowanie do wolności od lenistwa, Pedagogika Katolicka (2008) 2, 106–118. [Google Scholar]
  23. Żuk M., League of Legends: Rodzic nieświadomie zbankrutował przez dziecko. Wydało na gry 60 tys. Euro, https://nerdsfera.eska.pl/league-of-legends-rodzic-nieswiadomie-zbankrutowal-przez-dziecko-wydalo-na-gry-60-tys-euro-aa-S19E-83CV-h79S.html (dostęp: 25.05.2024). [Google Scholar]

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.