Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 1 (2025)

Artykuły

Wybrane aspekty ochrony prywatności konsumenta w umowach zawieranych na odległość

DOI: https://doi.org/10.54383/0031-0344.2025.01.7  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.03.2025

Abstrakt

Zawieranie umów na odległość wiąże się w nieunikniony sposób z niebezpieczeństwem naruszenia prywatności konsumenta. Konsekwencją rozwoju technologicznego jest bowiem praktyczna możliwość nawiązania kontaktu komercjalnego z konsumentem w dowolnie wybranym przez przedsiębiorcę miejscu i czasie.

Ze względu na wieloznaczność pojęcia prywatności, wyjaśnienia wymaga sposób jego rozumienia w badanym kontekście. Niezbędne jest także przedstawienie podstawowych sposobów ochrony konsumenta przed niezamówionymi informacjami handlowymi (komunikatami marketingowymi) pochodzącymi od przedsiębiorcy. Zagadnienie to zostało dostrzeżone przez prawodawcę unijnego, który w kolejnych dyrektywach wprowadził regulacje prawne mające na celu ochronę prywatności, które wdrażano następnie do prawa krajowego. Celem artykułu jest zwięzłe omówienie tych regulacji. Analizie poddano przy tym nie tylko aktualny stan prawny, lecz także projektowane zmiany w tym zakresie. Kwalifikacja prywatności jako dobra osobistego uzasadnia także odniesienie się do problemu cywilnoprawnych środków jej ochrony.

Bibliografia

  1. Gumularz Mirosław, Świadczenie usług drogą elektroniczną. Komentarz, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  2. Kasprzycki Dariusz, Handel elektroniczny. Etap przedofertowy (w:) Handel elektroniczny. Prawne problemy, red. J. Barta, R. Markiewicz, Zakamycze 2005 [Google Scholar]
  3. Kasprzycki Dariusz, Prawna regulacja spammingu – zagadnienie ciągle aktualne (w:) Reklama. Aspekty prawne, red. M. Namysłowska, Warszawa 2012 [Google Scholar]
  4. Kasprzycki Dariusz, SPAM, czyli niezamawiana komercyjna poczta elektroniczna: zagadnienia cywilnoprawne, Kraków 2005 [Google Scholar]
  5. Konarski Xawery, Komentarz do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Warszawa 2004 [Google Scholar]
  6. Kowalik-Bańczyk Krystyna (w:) Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Komentarz, red. J. Gołaczyński, Warszawa 2009 [Google Scholar]
  7. Kozik Patrycja, Gumularz Mirosław, RODO a regulacje szczególne w zakresie marketingu – ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną i ustawa – Prawo telekomunikacyjne (w:) Ochrona danych osobowych w marketingu i sprzedaży, red. M. Gumularz, P. Kozik, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  8. Krasuski Andrzej, Prawo telekomunikacyjne. Komentarz, Warszawa 2015 [Google Scholar]
  9. Krochmal-Węgrzyn Agnieszka, Spam – użycie poczty elektronicznej w celach komercyjnych, „Przegląd Prawa Handlowego” 2005/1 [Google Scholar]
  10. Litwiński Paweł, Artykuł 172 Prawa telekomunikacyjnego – próba wykładni, „Monitor Prawniczy” 2015/8 [Google Scholar]
  11. Lubasz Dominik, Namysłowska Monika (w:) Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz, red. M. Namysłowska, D. Lubasz, Warszawa 2015 [Google Scholar]
  12. Łętowska Ewa, Ochrona niektórych praw konsumentów. Komentarz, Warszawa 2001 [Google Scholar]
  13. Łętowska Ewa, Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002 [Google Scholar]
  14. Michalak Arkadiusz, Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008 [Google Scholar]
  15. Namysłowska Monika, Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych a granice prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji w Unii Europejskiej. Analiza prawnoporównawcza, Warszawa 2014 [Google Scholar]
  16. Nowińska Ewa (w:) E. Nowińska, K. Szczepanowska-Kozłowska, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2022 [Google Scholar]
  17. Panowicz-Lipska Janina (w:) Kodeks cywilny. Komentarz do art. 1–352, red. M. Gutowski, Warszawa 2021, t. 1 [Google Scholar]
  18. Piątek Stanisław, Prawo telekomunikacyjne. Komentarz, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  19. Sieńczyło-Chlabicz Joanna, Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę. Analiza cywilnoprawna, Zakamycze 2006 [Google Scholar]
  20. Sieradzka Małgorzata, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008 [Google Scholar]
  21. Stefanicki Robert, Reklama ingerująca w sferę prywatności (aspekt prawny), „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 2002/8 [Google Scholar]
  22. Stefanicki Robert, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2009 [Google Scholar]
  23. Szczepanowska-Kozłowska Krystyna (w:) E. Nowińska, K. Szczepanowska-Kozłowska, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2022 [Google Scholar]
  24. Świerczyński Marek (w:) Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Komentarz, red. J. Gołaczyński, Warszawa 2009 [Google Scholar]
  25. Wejman Filip, Wzorce umów na stronach WWW i w poczcie elektronicznej, „Transformacje Prawa Prywatnego” 2000/4 [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.