Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 1 (2025)

Artykuły

Selected aspects of consumer privacy protection in distance

DOI: https://doi.org/10.54383/0031-0344.2025.01.7  [Google Scholar]
Published: 2025-03-11

Abstract

Concluding distance contracts inevitably involves the risk of violating the consumer’s privacy. A consequence of technological development is the practical possibility of establishing commercial contact with the consumer at any place and time chosen by the entrepreneur. Taking into account the ambiguity of the concept of privacy, the way it is understood in the examined context requires clarification. It is also necessary to present the basic ways of protecting the consumer against unsolicited commercial information (marketing messages) from the entrepreneur. This issue was noticed by the EU legislator, which introduced legal regulations aimed at protecting privacy in subsequent directives, which were then implemented into national law. The aim of the article is to briefly discuss these provisions. Not only the current legal status, but also planned amendments in this area are analysed. The classification of privacy as a personal interest also justifies referring to the problem of civil law measures for its protection.

References

  1. Gumularz Mirosław, Świadczenie usług drogą elektroniczną. Komentarz, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  2. Kasprzycki Dariusz, Handel elektroniczny. Etap przedofertowy (w:) Handel elektroniczny. Prawne problemy, red. J. Barta, R. Markiewicz, Zakamycze 2005 [Google Scholar]
  3. Kasprzycki Dariusz, Prawna regulacja spammingu – zagadnienie ciągle aktualne (w:) Reklama. Aspekty prawne, red. M. Namysłowska, Warszawa 2012 [Google Scholar]
  4. Kasprzycki Dariusz, SPAM, czyli niezamawiana komercyjna poczta elektroniczna: zagadnienia cywilnoprawne, Kraków 2005 [Google Scholar]
  5. Konarski Xawery, Komentarz do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Warszawa 2004 [Google Scholar]
  6. Kowalik-Bańczyk Krystyna (w:) Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Komentarz, red. J. Gołaczyński, Warszawa 2009 [Google Scholar]
  7. Kozik Patrycja, Gumularz Mirosław, RODO a regulacje szczególne w zakresie marketingu – ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną i ustawa – Prawo telekomunikacyjne (w:) Ochrona danych osobowych w marketingu i sprzedaży, red. M. Gumularz, P. Kozik, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  8. Krasuski Andrzej, Prawo telekomunikacyjne. Komentarz, Warszawa 2015 [Google Scholar]
  9. Krochmal-Węgrzyn Agnieszka, Spam – użycie poczty elektronicznej w celach komercyjnych, „Przegląd Prawa Handlowego” 2005/1 [Google Scholar]
  10. Litwiński Paweł, Artykuł 172 Prawa telekomunikacyjnego – próba wykładni, „Monitor Prawniczy” 2015/8 [Google Scholar]
  11. Lubasz Dominik, Namysłowska Monika (w:) Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz, red. M. Namysłowska, D. Lubasz, Warszawa 2015 [Google Scholar]
  12. Łętowska Ewa, Ochrona niektórych praw konsumentów. Komentarz, Warszawa 2001 [Google Scholar]
  13. Łętowska Ewa, Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002 [Google Scholar]
  14. Michalak Arkadiusz, Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008 [Google Scholar]
  15. Namysłowska Monika, Czarna lista nieuczciwych praktyk handlowych a granice prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji w Unii Europejskiej. Analiza prawnoporównawcza, Warszawa 2014 [Google Scholar]
  16. Nowińska Ewa (w:) E. Nowińska, K. Szczepanowska-Kozłowska, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2022 [Google Scholar]
  17. Panowicz-Lipska Janina (w:) Kodeks cywilny. Komentarz do art. 1–352, red. M. Gutowski, Warszawa 2021, t. 1 [Google Scholar]
  18. Piątek Stanisław, Prawo telekomunikacyjne. Komentarz, Warszawa 2019 [Google Scholar]
  19. Sieńczyło-Chlabicz Joanna, Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę. Analiza cywilnoprawna, Zakamycze 2006 [Google Scholar]
  20. Sieradzka Małgorzata, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008 [Google Scholar]
  21. Stefanicki Robert, Reklama ingerująca w sferę prywatności (aspekt prawny), „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 2002/8 [Google Scholar]
  22. Stefanicki Robert, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2009 [Google Scholar]
  23. Szczepanowska-Kozłowska Krystyna (w:) E. Nowińska, K. Szczepanowska-Kozłowska, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2022 [Google Scholar]
  24. Świerczyński Marek (w:) Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Komentarz, red. J. Gołaczyński, Warszawa 2009 [Google Scholar]
  25. Wejman Filip, Wzorce umów na stronach WWW i w poczcie elektronicznej, „Transformacje Prawa Prywatnego” 2000/4 [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.