Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 1 (2025)

Artykuły

Rewolucja cyfrowa początkiem końca ludzkiego twórcy – mors certa, hora incerta? – analiza możliwości przyznania podmiotowości prawnej systemom inteligencji artyficjalnej w kontekście problematyki określenia pierwotnego posiadacza praw autorskich do utworów generowanych przez SI

DOI: https://doi.org/10.54383/0031-0344.2025.01.15  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.03.2025

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza wpływu generatywnej SI na twórczość artystyczną, w tym rozwój tzw. art-promptingu. Rozważania skupiają się na przedstawieniu najważniejszych unijnych aktów normatywnych oraz ustaw krajowych dotyczących prawa autorskiego w kontekście postulowanych koncepcji modyfikacji dotychczas obowiązującej definicji autora. Omówione zostają światowe przykłady przyznania ochrony prawnoautorskiej dziełom wygenerowanym przez SI. Wnioski podkreślają nieodzowność adaptacji regulacji prawnych do rozwoju technologii i branży artystycznej.

Bibliografia

  1. Bar Aleksadra, Prawo autorskie w erze sztucznej inteligencji. Uwagi na tle historii „Portretu Edmonda de Belamy”, „Prawo Mediów Elektronicznych” 2022/1, s. 17–25 [Google Scholar]
  2. Bomba Radosław, Sztuka algorytmów. Algorytmy w sztuce, „Kultura Współczesna” 2019/1, s. 154–158 [Google Scholar]
  3. Bonadio Enrico, Luke McDonagh, Christopher Arvidsson, Intellectual property aspects of robotics, „European Journal of Risk Regulation” 2018, s. 655–676 [Google Scholar]
  4. Borowski Antoni, Problematyka wykorzystania sztucznej inteligencji w branży artystycznej na szczególnym przykładzie strajków scenarzystów i aktorów w Stanach Zjednoczonych, „Zeszyty Naukowe Wydziału Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Radomskiego im. Kazimierza Pułaskiego Studia Ekonomiczne, Prawne i Administracyjne” 2023/4, s. 74–93. [Google Scholar]
  5. Brown Rafael Dean, Property ownership and the legal personhood of artificial intelligence, “Information & Communications Technology Law” 2020, s. 208–234 [Google Scholar]
  6. Burylo Yurii, AI generated works and copyright protection, Entrepreneurship, „Economy and Law” 2022/3, s. 7–13. [Google Scholar]
  7. Czub Krzysztof, Sztuczna inteligencja jako podmiot praw własności intelektualnej?, „Państwo i Prawo” 2023/10, s. 3–34 [Google Scholar]
  8. Furmanek Waldermar, Lib Waldemar, Chatterbot – wirtualny doradca: istota technologii, możliwości zastosowań edukacyjnych, „Edukacja-Technika-Informatyka” 2014/5/2, s. 231–237 [Google Scholar]
  9. Gaffar Hafiz, Saleh Albarashdi, Copyright protection for AI-generated works: Exploring originality and ownership in a digital landscape „Asian Journal of International Law” 2024, s. 1–24 [Google Scholar]
  10. Ifeoluwa A. Olubiyi, Oshobugie Suleiman Irumekhai, Ai authorship/inventorship through the lens of theoretical justifications of intellectual property rights., “Abuad Law Journal” 2024, s. 119–134 [Google Scholar]
  11. Jastrzębski Jan, Ochrona dzieł sztuki konceptualnej na gruncie prawa autorskiego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 2023/4, s. 17–76 [Google Scholar]
  12. Juściński Przemysław, Prawo autorskie w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 2019/1, s. 5–44 [Google Scholar]
  13. Kalinowski Michał, Czy, komu i w jakim zakresie przysługują prawa do wytworów generatywnej sztucznej inteligencji? Analiza prawna z perspektywy warunków użytkowania MidJourney, „Prawo i Więź” 2024/1, s. 260–280 [Google Scholar]
  14. Kop Mauritz, AI & Intellectual Property: Towards an Articulated Public Domain, „Texas Intellectual Property Law Journal” (TIPLJ) 2019, Vol. 28, No. 1 [Google Scholar]
  15. Kornhauser Jakub, Vaneigem/Dupuis: surrealizm jako wieczna potencjalność, „Teorie awangardy: antologia tekstów” 2020, s. 105–113 [Google Scholar]
  16. Księżak Paweł, Wojtczak Sylwia, Prawo autorskie wobec sztucznej inteligencji (próba alternatywnego spojrzenia), „Państwo i Prawo” 2021/2, s. 18–33 [Google Scholar]
  17. Myoo Sidey, Twórcze roboty, „Kultura Współczesna” 2016/2, s. 115–126 [Google Scholar]
  18. Porzeżyński Marek, Twórczość i autorstwo w dobie sztucznej inteligencji. Wyzwania stojące przed prawem własności intelektualnej, „Themis Polska Nova” 2018/1, s. 25–44 [Google Scholar]
  19. Rojszczak Marek, Prawne aspekty systemów sztucznej inteligencji – zarys problemu (w:) [Google Scholar]
  20. Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, red. K. Flaga-Gieruszyńska, J. Gołaczyński, D. Szostek, Warszawa 2019, s. 1–22 [Google Scholar]
  21. Sawicka Paulina, Twórca utworu stworzonego przez sztuczną inteligencję, „Prawo Mediów Elektronicznych” 2022/3, s. 28–36 [Google Scholar]
  22. Tarara Paulina, Sztuka tworząca sztukę. Kreatywne maszyny?, „inAW Journal Multidisciplinary Academic Magazine” 2020/1, s. 2–18 [Google Scholar]
  23. Tresset Patrick, Leymarie Frederick Fol, Portrait drawing by Paul the robot, „Computers & Graphics” 2013/37, s. 354–357 [Google Scholar]
  24. Zaborowski Zbigniew, Teoria treści i form samoświadomości, Warszawa 2000, s. 58 [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.