Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 1 (2025)

Artykuły

The digital revolution as the beginning of the end of the human creator – mors certa, hora incerta? An analysis of the possibility of granting legal subjectivity to artifical intelligence systems in the context of determining the original holder of copyright in AI-generated works

DOI: https://doi.org/10.54383/0031-0344.2025.01.15  [Google Scholar]
Published: 2025-03-11

Abstract

The aim of this article is to analyse the impact of generative AI on artistic creativity, including the development of socalled art prompting. The discussion focuses on the presentation of the most important EU normative acts and national statutes on copyright in the context of the postulated concepts modifying the hitherto applicable definition of author. Examples of granting copyright protection to AI-generated works from around the world are discussed. The conclusions emphasise the indispensability of adapting legal regulations to technological and artistic developments.

References

  1. Bar Aleksadra, Prawo autorskie w erze sztucznej inteligencji. Uwagi na tle historii „Portretu Edmonda de Belamy”, „Prawo Mediów Elektronicznych” 2022/1, s. 17–25 [Google Scholar]
  2. Bomba Radosław, Sztuka algorytmów. Algorytmy w sztuce, „Kultura Współczesna” 2019/1, s. 154–158 [Google Scholar]
  3. Bonadio Enrico, Luke McDonagh, Christopher Arvidsson, Intellectual property aspects of robotics, „European Journal of Risk Regulation” 2018, s. 655–676 [Google Scholar]
  4. Borowski Antoni, Problematyka wykorzystania sztucznej inteligencji w branży artystycznej na szczególnym przykładzie strajków scenarzystów i aktorów w Stanach Zjednoczonych, „Zeszyty Naukowe Wydziału Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Radomskiego im. Kazimierza Pułaskiego Studia Ekonomiczne, Prawne i Administracyjne” 2023/4, s. 74–93. [Google Scholar]
  5. Brown Rafael Dean, Property ownership and the legal personhood of artificial intelligence, “Information & Communications Technology Law” 2020, s. 208–234 [Google Scholar]
  6. Burylo Yurii, AI generated works and copyright protection, Entrepreneurship, „Economy and Law” 2022/3, s. 7–13. [Google Scholar]
  7. Czub Krzysztof, Sztuczna inteligencja jako podmiot praw własności intelektualnej?, „Państwo i Prawo” 2023/10, s. 3–34 [Google Scholar]
  8. Furmanek Waldermar, Lib Waldemar, Chatterbot – wirtualny doradca: istota technologii, możliwości zastosowań edukacyjnych, „Edukacja-Technika-Informatyka” 2014/5/2, s. 231–237 [Google Scholar]
  9. Gaffar Hafiz, Saleh Albarashdi, Copyright protection for AI-generated works: Exploring originality and ownership in a digital landscape „Asian Journal of International Law” 2024, s. 1–24 [Google Scholar]
  10. Ifeoluwa A. Olubiyi, Oshobugie Suleiman Irumekhai, Ai authorship/inventorship through the lens of theoretical justifications of intellectual property rights., “Abuad Law Journal” 2024, s. 119–134 [Google Scholar]
  11. Jastrzębski Jan, Ochrona dzieł sztuki konceptualnej na gruncie prawa autorskiego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 2023/4, s. 17–76 [Google Scholar]
  12. Juściński Przemysław, Prawo autorskie w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 2019/1, s. 5–44 [Google Scholar]
  13. Kalinowski Michał, Czy, komu i w jakim zakresie przysługują prawa do wytworów generatywnej sztucznej inteligencji? Analiza prawna z perspektywy warunków użytkowania MidJourney, „Prawo i Więź” 2024/1, s. 260–280 [Google Scholar]
  14. Kop Mauritz, AI & Intellectual Property: Towards an Articulated Public Domain, „Texas Intellectual Property Law Journal” (TIPLJ) 2019, Vol. 28, No. 1 [Google Scholar]
  15. Kornhauser Jakub, Vaneigem/Dupuis: surrealizm jako wieczna potencjalność, „Teorie awangardy: antologia tekstów” 2020, s. 105–113 [Google Scholar]
  16. Księżak Paweł, Wojtczak Sylwia, Prawo autorskie wobec sztucznej inteligencji (próba alternatywnego spojrzenia), „Państwo i Prawo” 2021/2, s. 18–33 [Google Scholar]
  17. Myoo Sidey, Twórcze roboty, „Kultura Współczesna” 2016/2, s. 115–126 [Google Scholar]
  18. Porzeżyński Marek, Twórczość i autorstwo w dobie sztucznej inteligencji. Wyzwania stojące przed prawem własności intelektualnej, „Themis Polska Nova” 2018/1, s. 25–44 [Google Scholar]
  19. Rojszczak Marek, Prawne aspekty systemów sztucznej inteligencji – zarys problemu (w:) [Google Scholar]
  20. Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, red. K. Flaga-Gieruszyńska, J. Gołaczyński, D. Szostek, Warszawa 2019, s. 1–22 [Google Scholar]
  21. Sawicka Paulina, Twórca utworu stworzonego przez sztuczną inteligencję, „Prawo Mediów Elektronicznych” 2022/3, s. 28–36 [Google Scholar]
  22. Tarara Paulina, Sztuka tworząca sztukę. Kreatywne maszyny?, „inAW Journal Multidisciplinary Academic Magazine” 2020/1, s. 2–18 [Google Scholar]
  23. Tresset Patrick, Leymarie Frederick Fol, Portrait drawing by Paul the robot, „Computers & Graphics” 2013/37, s. 354–357 [Google Scholar]
  24. Zaborowski Zbigniew, Teoria treści i form samoświadomości, Warszawa 2000, s. 58 [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.