
Dziewięćdziesiąt lat po publikacji, Czysta Teoria Prawa Hansa Kelsena pozostaje kamieniem węgielnym teorii prawa. Artykuł ten zgłębia współczesne polityczne znaczenie pracy Kelsena, twierdząc, że, poza pierwotnym zamiarem autora, jej znaczenie dzisiaj jest bardziej „polityczne” niż „prawne”. Krytycznie analizując utożsamiania Państwa i Prawa jako zjednoczonego systemu przymusu oraz badanie woluntaryzmu i konstruktywizmu prawnego, które są podstawą jego teorii, artykuł kwestionuje jego założenia epistemologiczne, rozdział między „bytem” a „powinnością” oraz jego relatywizm aksjologiczny. Poruszone są również społeczno-polityczne konsekwencje „czystej” statyzacji i jej oderwanie od etycznych wartości współczesnego społeczeństwa. Pomimo trwałego wpływu, teoria Kelsena jest uznawana za niewystarczającą do rozwiązania dzisiejszych złożonych wyzwań etyczno-politycznych, podkreślając pilną potrzebę wzmocnienia związku między prawem a etyką oraz ponownego rozważenia jej znaczenia w świetle obecnych wyzwań społecznych i prawnych.
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.