Zur Hauptnavigation springen Zum Inhalt springen Zur Fußzeile springen

Bd. 33 Nr. 4 (2024)

Artykuły

Związek gier komputerowych i literatury na podstawie zbioru opowiadań Marcina Przybyłka „Gamedec” i jego adaptacji

  • Natalia Kańduła
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2024.4.11-22  [Google Scholar]
Veröffentlicht: 2024-12-30

Abstract

The article analyzes a video game adaptation of literaturę, using Marcin Przybyłek’s short story collection “Gamedec” as an example. The author notes the usefulness of an interdisciplinary approach that combines literature and game theory, highlighting the differences between traditional literary adaptation and the specifics of video game adaption, emphasizing the unique features of interactivity and immersion. The example of the game “Gamedec” shows how the world presented in literature can be enriched by game mechanics, allowing players to actively participate in shaping the plot. The work also focuses on the concepts of allotopy and virtual realism. The aim of the article is to emphasize the role of game poetics in the analysis of literary adaptations.

Literaturhinweise

  1. Aarseth E., Cybertekst: Perspektywy literatury ergodycznej, tłum. D. Sikora, M. Pisarski, dostęp online: https://www.techsty.art.pl/magazyn2/artykuly/aarseth_ cybertekst.html [Google Scholar]
  2. Chrudzimski A., Słów kilka o ontologii gier komputerowych, Filozofuj 2021, nr 4. [Google Scholar]
  3. Garda M., Gra The Witcher w uniwersum Wiedźmina, Homo Ludens 1/(2) (2010). [Google Scholar]
  4. Garda M., Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2016. [Google Scholar]
  5. Kochanowicz R., Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej. Analizy, interpretacje i wnioski z pogranicza poetyki, aksjologii i dydaktyki literatury, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2014. [Google Scholar]
  6. Kubiński P., Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków: Universitas 2016. [Google Scholar]
  7. Lipski P., Tron, Filozofuj 2021, nr 4, s. 51. [Google Scholar]
  8. Maj K., Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych, Kraków: Universitas 2015. [Google Scholar]
  9. Merleau-Ponty M., An Unpublished Text by Maurice Merleau-Ponty: “A Prospectus of His Work”, tłum. Arleen B. Dallery, w: J. Szeja, The Primacy of Perception, red. James Edie, Chicago 1964. [Google Scholar]
  10. Przybyłek M., Gamedec. Granica rzeczywistości, Poznań: Rebis 2021. [Google Scholar]

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.