Zur Hauptnavigation springen Zum Inhalt springen Zur Fußzeile springen

Bd. 33 Nr. 4 (2024)

Artykuły

Instytucje religijne w narracjach wybranych gier wideo

  • Łukasz Sasuła
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2024.4.123-136  [Google Scholar]
Veröffentlicht: 2024-12-30

Abstract

Video games are an interesting field of study when it comes to religion. In this paper I tried to select and present few examples of religious institutions shown in this medium with short analysis of their role in the games narrative. This study is of course in no way a complete research regarding such presentations, but in an interesting way it shows us how the view on organised religion is created and maintained in interactive, audiovisual media. As the quickest developing narrative medium, video games are therefore furthest reaching one, when it comes to creating the cultural picture easily readable for contemporary viewers.

Literaturhinweise

  1. Armstrong K., Pola Krwi. Religia i przemoc, przeł. R. Zajączkowski, Warszawa 2017. [Google Scholar]
  2. Budzyńska M., Proces mityzacji literatury i mediów w XX i XXI w., w: Studia mitoznawcze. Współczesna obecność mitu, pod red. I. Błocian, E. Kwiatkowskiej, Toruń 2012. [Google Scholar]
  3. Casanova J., Deprywatyzacja religii, w: Socjologia religii. Antologia tekstów, pod red. W. Piwowarskiego, Kraków 1998. [Google Scholar]
  4. Harari Y.N., Sapiens. Od zwierząt do bogów, przeł. J. Hunia, Warszawa 2019. [Google Scholar]
  5. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, red. I. Jaworska-Róg, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  6. Luckmann T., Niewidzialna religia, Kraków 2006. [Google Scholar]
  7. Łaba J., Idee religijne w literaturze fantasy, Gdańsk 2010. [Google Scholar]
  8. Ołdakowski K., Media pod lupą, Kraków 2010. [Google Scholar]
  9. Smołucha D., Kultura religijna w cyberprzestrzeni. Obecność kultu Matki Bożej z Guadalupe w Internecie, Kraków 2016. [Google Scholar]
  10. Szyjewski A., Od Valinoru do Mordoru, Kraków 2004. [Google Scholar]
  11. Trattner K., Religion, Games and Othering: And Intersectional Approach, Gamevironments 04 (2016). [Google Scholar]
  12. Waardenburg J., Religie i religia, tłum. A. Bronk, Warszawa 1991. [Google Scholar]
  13. Wei H., Analyzing the game narrative: Structure and Technique, Burnaby 2011. [Google Scholar]
  14. Wysłouch S., Narracje małe i duże, Poznań 2015. [Google Scholar]
  15. Zagórska W., M. Topór, Intuicyjny styl myślenia a quasi-mityczne zaangażowanie w narracyjne medium kulturowe, w: Narracja. Teoria i Praktyka, pod red. B. Janusz, K. Gdowskiej, B. de Barbaro, Kraków 2008. [Google Scholar]
  16. Źródła internetowe [Google Scholar]
  17. UV o grach, O tym czy Diablo faktycznie miało premierę w Sylwestra, https://www.youtube.com/watch?v=aT9osBLS9GY [Google Scholar]
  18. Zade, I highly recommend: Godsworn (Early Access Review), https://www.youtube.com/watch?v=LALp1dX4pt0&t=994s [Google Scholar]
  19. Ludografia [Google Scholar]
  20. Bulhman J., Pathfinder. Roleplaying Game, Redmond 2009. [Google Scholar]
  21. Diablo, Blizzard Entertainment 1996. [Google Scholar]
  22. Disciples: Sacred Lands, Strategy First 1999. [Google Scholar]
  23. Godsworn, Thunderoak Interactive 2024 (wczesny dostęp). [Google Scholar]
  24. Pathfinder: Kingmaker, Owlcat Games 2018. [Google Scholar]
  25. This War of Mine, 11 bit studios 2014. [Google Scholar]
  26. Teksty literackie [Google Scholar]
  27. Eco U., Imię Róży, przekł A. Szymanowski, S. Kasprzysiak, Warszawa 2020. [Google Scholar]
  28. Knaak R.A., Fałszywy Prorok, tłum. D. Repeczko, Kraków 2016. [Google Scholar]
  29. Knaak R.A., Prawo Krwi, tłum. D. Repeczko, Kraków 2014. [Google Scholar]
  30. Knaak R.A., Smocze Łuski, tłum. D. Repeczko, Kraków 2015. [Google Scholar]
  31. Miura K., Berserk. Deluxe Edition 6, Milwaukie 2020. [Google Scholar]

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.