Ir al menú de navegación principal Ir al contenido principal Ir al pie de página del sitio

Vol. 30 Núm. 2 (2021)

Artykuły

Ostatnia Wieczerza a Wieczerza Paschalna

  • Tomasz Szurek
Publicado: 2021-10-15

Resumen

Passover is the first and most important Jewish feast. That celebration was governed by many customs and orders contained in the Mishna – an essential part of the Talmud. The course of the paschal supper (seder pesach) was also clearly established, identifying and explaining each element of the common celebration of the Exodus. Just before his death, Jesus, along with his disciples, wanted to eat the Last Supper, which was rooted in the rites of Judaism. Taking into account the correlation between the Last Supper and the Paschal Supper, two concepts can be identified – the first, represented by Louise Bouyer, assumes that Jesus did not associate the institution of the Eucharist with rites specific only to the Passover feast. This “incomplete” dependence on the Passover allowed Christ’s disciples to reinterpret these rites in a Christian way. Joachim Jeremias takes a slightly different position, proposing the hypothesis about the institution of the Eucharist in the “atmosphere” of Passover. According to the passages from the New Testament Jesus made many references to the course of the Passover feast, such as eating in Jerusalem, starting after sunset, breaking bread after the first course, and singing Hallel at the end of the feast. However, it also introduces many new themes that allow us to conclude that the Last Supper was something that stood out from the rules of Judaism – it was the Passover of Jesus.

Citas

Bartnicki R., Eucharystia w Bożym planie zbawienia, Ruch Biblijny i Liturgiczny 1 (1997).
Błogosławieństwa i krótkie modlitwy, red. J. Borowiec, Kraków 2007.
Bouyer L., Eucharystia. Teologia i duchowość modlitwy eucharystycznej, tłum. z j. fr. L. Rutowska,
Lublin 2015.
Czerwik S., Co to jest Pascha i Misterium Paschalne?, w: Święte Triduum Paschalne. Komentarze biblijno-liturgiczne i medytacje, red. J. Nowak, Kielce 2001, 9–20.
de Vries Mzn. S.P., Obrzędy i symbole Żydów, tłum. z niderl. A. Borowski, Kraków 1999.
Encyklopedia katolicka, red. S. Wielgus, t. 7, 12 i 15, Lublin 2011.
Greenwald Z., Bramy Halachy. Religijne prawo żydowskie, Kraków 2005.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Kudasiewicz J., Pascha w Nowym Testamencie, w: Święte Triduum Paschalne. Komentarze biblijno-liturgiczne i medytacje, red. J. Nowak, Kielce 2001, 51–63.
„Pesachim”, w: Miszna: Mooed (Święto), pod red. nauk. R. Marcinkowskiego,Warszawa 2014.
Mokrzycki B., Droga wtajemniczenia chrześcijańskiego, Warszawa 1983.
Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006.
Nadolski B., Liturgika. Liturgia i czas, t. 2, Poznań 2013.
Pałęcki W.J., Pytanie o liturgię, Lublin 2015.
Pietkieiwcz R., Biblijne przekazy o ustanowieniu Eucharystii. Studium egzegetyczno-teologiczne, Wrocławski Przegląd Teologiczny, 17 (2009), Wrocław 2009, 77–91.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, wyd. 5, Poznań 2000.
Pitre B., Jezus i żydowskie korzenie Eucharystii, tłum. z ang. M. Sobolewska, Kraków 2018.

Ratzinger J., Ostatnia Wieczerza a Eucharystia Kościoła, w: Eucharystia. Kolekcja Communio, red.
S. Stancel, tłum. z j. niem. J. Świerkosz, t.1, Poznań–Warszawa 1986, 162–174.
Religia. Encyklopedia PWN, red. T. Gadacz, B. Milerski, t. 7, Warszawa 2003.
Seweryniak H., Świadectwo i sens, Płock 2003.
Wielka encyklopedia PWN, t. 4, Warszawa 2001.

Źródła internetowe

http://www.jhi.pl/psj/chamec (dostęp: 6.12.2020)
http://www.jhi.pl/psj/Imiona_Boga (dostęp: 6.12.2020)
http://www.jhi.pl/psj/seder (dostęp: 6.12.2020)

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.