Aller directement au menu principal Aller directement au contenu principal Aller au pied de page

Vol. 33 No 4 (2024)

Varia

Sztuczna inteligencja a współczesne dziennikarstwo. Szanse i zagrożenia dla czwartej władzy na przykładzie automatyzacji serwisu informacyjnego MSN, Część 3

  • Kinga Kwaczyńska
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2024.4.191-220  [Google Scholar]
Publiée: 2024-12-30

Résumé

The publication is a continuation of the exploration of the relationship between artificial intelligence and journalism undertaken in this year’s volumes of Łódź Theological Studies. The article addresses the following issues: dualism of artificial intelligence, artificial intelligence and newsroom – the case of the MSN news service, future prospects. The text is part of a larger research project on the relationship between artificial intelligence and contemporary journalism.

Références

  1. Clark A., Chalmers D., The Extended Mind, Analysis 1998, nr 58, 10–23. [Google Scholar]
  2. Chow A.R. , Perrigo B., The AI Arms Race Is Changing Everything, Time, https://time.com/6255952/ai-impact-chatgpt-microsoft-google/ (dostęp: 6.05.2023). [Google Scholar]
  3. Chow A.R., AI Isn’t to Blame for Layoffs at Microsoft and Other Tech Companies, Time, https://time.com/6248290/microsoft-layoffs-ai/ (dostęp: 6.05.2023). [Google Scholar]
  4. Drożdż M., Wartość mediacyjna mediów, w: Wartość mediów – od wyzwań do szans, red. A. Baczyński, M. Drożdż, Tarnów 2012, 15–37. [Google Scholar]
  5. Gruchoła M., Technologia sztucznej inteligencji w dziennikarstwie a perspektywa deantropocentryzmu dziennikarza, Lublin 2022. [Google Scholar]
  6. Łuczuk P., Jak globalizacja wpływa na pracę?, Obserwator Finansowy.pl, https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/jak-globalizacja-wplywa-na-prace/ (dostęp: 6.05.2023). [Google Scholar]
  7. Łuczuk P., Wpływ automatyzacji i robotyzacji na miejsca pracy, domowy budżet oraz na przyszłość zawodów, Niezależna.pl, https://niezalezna.pl/418038-wplyw-automatyzacji-i-robotyzacji-na-miejsca-pracy-domowy-budzet-oraz-na-przyszlosc-zawodow (dostęp: 6.05.2023). [Google Scholar]
  8. Hsu J., Why „Uncanny Valley” Human Look-Alikes Put Us on Edge, Scientific America, https://www.scientificamerican.com/article/why-uncanny-valley-human-look-alikes-put-us-on-edge/ (dostęp: 6.05.2023). [Google Scholar]
  9. Kreft J., Władza algorytmów: u źródeł potęgi Google i Facebooka, Kraków 2018. [Google Scholar]
  10. Lee K.M., Park N., Song H., Can a Robot be Perceived as a Developing Creature: Effect of a Robot’s Long-Term Cognitive Developments on its Social Presence and People’s Social Responses Toward it, Human Communication Research, nr 31, 2005, 538–563. [Google Scholar]
  11. Pichai S., An important next step on our AI journey, https://blog.google/technology/ai/bard-google-ai-search-updates/ (dostęp: 1.03.2023). [Google Scholar]
  12. Susskind D., Świat bez pracy, Warszawa 2022. [Google Scholar]
  13. Szefler M., ChatGPT wyprodukował homofobiczny serial. Szybko dostał bana, https://www.gsmmaniak.pl/1381194/serial-ai-chatgpt-ban-kontrowersje/ (dostęp: 1.03.2023). [Google Scholar]
  14. Szpunar M., Kultura algorytmów, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019. [Google Scholar]
  15. Wawer M., Robot journalism – czy w newsroomach przyszłości będą pracować automaty?, Zeszyty Prasoznawcze 2018, 2 (234), 177–190. [Google Scholar]

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.