Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 32 Nr 1 (2023)

Varia

Krytyka politycznej interpretacji islamu Mawlany Wahiduddina Khana

  • Ammar Anwer
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2023.1.69-85  [Google Scholar]
Opublikowane: 25.04.2023

Abstrakt

Artykuł przedstawia krytykę politycznej interpretacji islamu, zaproponowaną przez indyjskiego myśliciela Malwanę Wahiduddina Khana. Pytanie o miejsce polityki w islamie nabrało olbrzymiego znaczenia, zwłaszcza wobec ekstremistycznych działań wojujących islamistów: czy tego rodzaju działania wpisują się w szczególne odczytanie islamu, które wypływa z pewnego rozumienia religii, czy też zmierzają do wypełnienia głównego celu religii? Czy ustanowienie islamskiego porządku politycznego jest podstawowym zadaniem każdego muzułmanina?

Tego rodzaju pytania pojawiają się w sposób naturalny w każdym człowieku zaniepokojonym terrorystycznymi działaniami wojujących islamistów. Ponieważ próbują oni usprawiedliwić swoje działanie szczególną interpretacją islamu, konieczne jest przedstawienie narracji stojącej w opozycji do ich interpretacji, a także wykazanie, że tego rodzaju osoby będące daleko od szczerego wyznawania islamu ponoszą winę za poważny błąd w jego interpretacji. Artykuł służy temu celowi przez przedstawienie krytyki politycznego islamu, dokonanej przez Mawlanę Wahiduddina Khana. Przez określenie „polityczny Islam” rozumie się szczególny wykład religii islamu, który postrzega wiarę głównie w kategoriach społeczno-politycznych.

Krytyka dokonana przez Khana jest jednym z najwcześniejszych intelektualnych sprzeciwów wobec takiego rozumienia islamu. Mimo że wielu myślicieli wniosło wkład w teorię politycznego Islamu, artykuł koncentruje się jedynie na pismach indopakistańskiego badacza Mawlany Sayyida Abul Ala Mawdudiego i ich krytycznej ocenie dokonanej przez Wahiduddina Khana. Ponieważ polemika pomiędzy dwoma myślicielami może często być lekceważona jako inspirowana osobistym konfliktem lub pretensjami, artykuł nie ogranicza się do krytyki Mawududiego przez Kahna, ale również ocenia ją w świetle późniejszych badaczy.

Bibliografia

  1. Hansen H. & P. Kainz, (2007), Radical Islamism and totalitarian ideology: A comparison of Sayyid Qutb’s Islamism with Marxism and National Socialism. Totalitarian Movements & Political Religions, 8(1), 55–76. https://doi.org/10.1080/14690760601121648 DOI: https://doi.org/10.1080/14690760601121648 [Google Scholar]
  2. Roy O., (2001), The failure of political Islam. Cambridge, MA: Harvard University Press. [Google Scholar]
  3. Hartung J., (2014), A System of life. New York: Oxford University Press. [Google Scholar]
  4. Jackson R., (2011), Mawlana Mawdudi and political Islam. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203848722 [Google Scholar]
  5. Tocqueville A., (2012), Democracy in America. English Edition. Vol. 2. Liberty Fund. [Google Scholar]
  6. Madan T.N., (1987), Secularism in its place. The Journal of Asian Studies, 46(4), 747–759. https://doi.org/10.2307/2057100. DOI: https://doi.org/10.2307/2057100 [Google Scholar]
  7. Lewis B., (2010), Faith and power. New York: Oxford University Press. [Google Scholar]
  8. Nasr S., (2002), Islam: Religion, History, and Civilization. HarperOne. [Google Scholar]
  9. Iqbal M, (2013), The reconstruction of religious thought in Islam (PP. 122–123). Stanford University Press. [Google Scholar]
  10. Nasr S., (2004), The heart of Islam. New York, NY: HarperSanfrancisco, a division of HarperCollins. [Google Scholar]
  11. Paracha N., (2015), Abul Ala Maududi: An existentialist history. Retrieved 22 June 2022, from https://www.dawn.com/news/1154419 Cantwell Smith, W. (1977). Islam in modern history. Princeton, N.J.: Princeton University Press. [Google Scholar]
  12. Esposito J. & Shahin E., (2018), Key Islamic political thinkers. Oxford University Press Inc. [Google Scholar]
  13. Raazia I. & Shah H., (2021), Mawlana Mawdudi’s Concept of Political Islam. Al-Irfan: Journal of Arabic Literature And Islamic Studies, 4(2). doi: 10.36835/alirfan.v4i2.4982. DOI: https://doi.org/10.36835/alirfan.v4i2.4982 [Google Scholar]
  14. Metcalf B., (2009), Husain Ahmad Madani Oxford: Oneworld. [Google Scholar]
  15. Iftikhar A., (2004), Jihad and the Establishment of Islamic Global Order: A Comparative Study of the Worldviews and Interpretative Approaches of Abü al-A’la Mawdüdi and Javed Almad Ghamidi. McGill University. [Google Scholar]
  16. Khan W., (2016), The political interpretation of Islam. Goodword Books. [Google Scholar]
  17. Nasr S., (1996), Mawdudi and the making of Islamic revivalism. New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195096958.001.0001 [Google Scholar]
  18. Mawdudi S., (1945), Tahreek E Islami Ki Ikhlaqi Bunyaden. [Google Scholar]
  19. Mawdudi S., (1963), A Short History of the Revivalist Movement in Islam. Markazi Maktaba Islami [Google Scholar]
  20. Publishers. [Google Scholar]
  21. Khan W., (1987), Ta’bir ki Ghalati. New Delhi: Al-Risala Books. [Google Scholar]
  22. Mawdudi S., (1979), Process of Islamic Revolution. [Google Scholar]
  23. Mawdudi S., (1989), Four basic Qur’anic terms.‎ Islamic Publications. [Google Scholar]
  24. Nadwi S., (1982), Appreciation and interpretation of religion in the modern age. Lucknow: Academy of Islamic Research and Publications. [Google Scholar]
  25. al-Hudaybi H., (1977), (Du’at.la-qudat). Cairo. [Google Scholar]
  26. Gray, J. (2007). Straw dogs. New York: Farrar, Straus and Giroux. [Google Scholar]
  27. Brunner H., (1954), Eternal hope. Westport, Conn.: Greenwood Press. [Google Scholar]
  28. Hedges C., (2009), When atheism becomes religion. New York: Free Press. [Google Scholar]
  29. Löwith K., (1950), Meaning in history. Chicago: University Press. [Google Scholar]
  30. Jaspers K., (1978), Man in the modern age. New York: AMS Press. [Google Scholar]
  31. Hart D., (2010), Atheist Delusions. Yale University Press. [Google Scholar]
  32. Shepard W.E., (1987), Islam and ideology: Towards a typology. International Journal of Middle East Studies, 19(3), 307–336. https://doi.org/10.1017/s0020743800056750. DOI: https://doi.org/10.1017/S0020743800056750 [Google Scholar]
  33. Gray J., (2004), An illusion with a future. Daedalus, 133(3). doi: 10.1162/0011526041504542. DOI: https://doi.org/10.1162/0011526041504542 [Google Scholar]
  34. Lerman E., (1981), Mawdudi’s concept of Islam. Middle Eastern Studies, 17(4). doi: 10.1080/0026 DOI: https://doi.org/10.1080/00263208108700487 [Google Scholar]
  35. Gray J., (2005), Al Qaeda And What It Means To Be Modern. The New Press. [Google Scholar]
  36. Ahmad I., (2009), Islamism and democracy in India: The transformation of jamaat-e-islami. Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv4w3ss4 [Google Scholar]
  37. Khan W., (2009), The prophet of peace. New Delhi: Penguin Books India. [Google Scholar]
  38. Pipes D., (2000), Islam and Islamism: Faith and Ideology. The National Interest, 59, 87–93. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.