Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 13 Nr 2 (2020)

Artykuły

Obowiązek uczestnictwa w lekcjach religii jako przejaw specjalnego władztwa zakładowego

DOI: https://doi.org/10.32084/tekapr.2020.13.2-12  [Google Scholar]
Opublikowane: 31.12.2020

Abstrakt

Artykuł poświęcony został dopuszczalności określenia lekcji religii jako przedmiotu obowiązkowego w szkołach publicznych prowadzonych przez wyznaniowe osoby prawne. Autor uwzględniając dorobek doktryny prawa wyznaniowego, rozpatruje jednak to zagadnienie z punktu widzenia prawa administracyjnego, wskazując na możliwości odpowiedniego zastosowania w tym przypadku regulacji dotyczących zakładu publicznego oraz władztwa zakładowego. Realizując, założone cele badawcze autor rozważa takie zagadnienia szkoły jako zakładu publicznego, wymagań w zakresie prowadzenia szkół publicznych, charakteru prawnego statutów szkół czy też szczególnych cech szkół prowadzonych przez osoby prawne związków wyznaniowych. W wyniku przeprowadzonej analizy prawnej autor doszedł do wniosku, że przy uwzględnieniu zasady dobrowolności uczestnictwa w lekcjach religii dopuszczalnym jest, w ramach władztwa zakładowego, uznanie jej za przedmiot obowiązkowy w szkołach publicznych prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego. Taka możliwość istnieje jednak wyłącznie w przypadku gdy szkołom tym nie wyznaczono obwodu, co skutkuje dobrowolnością ich wyboru jako miejsca realizacji obowiązku szkolnego oraz perspektywą wyboru innej szkoły publicznej, w której rodzice lub uczeń pełnoletni może zrezygnować z uczestnictwa w lekcjach religii.

 

Bibliografia

  1. Abramowicz, Aneta. 2012. “Prawo do nauki religii w publicznych szkołach i przedszkolach a zasada równouprawnienia związków wyznaniowych.” Studia z Prawa Wyznaniowego 15:235–54. [Google Scholar]
  2. Balicki, Adam, Magdalena Pyter, and Jan Kokot. 2016. Ustawa o systemie oświaty. Ustawa o systemie informacji oświatowej. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. [Google Scholar]
  3. Berdzik, Joanna. 2016. “Komentarz do art. 12.” In Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, ed. Wojciech Lachiewicz, and Joanna Pawlikowska. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. Legalis. [Google Scholar]
  4. Boć, Jan, ed. 1997. Prawo administracyjne. Wrocław: Kolonia Limited. [Google Scholar]
  5. Czarnik, Zbigniew, and Jerzy Posłuszny. 2011. “Zakład publiczny.” In System Prawa Administracyjnego. Vol. 6: Podmioty administrujące, ed. Jerzy Hauser, Andrzej Wróbel, and Zygmunt Niewiadomski, 415–500. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. [Google Scholar]
  6. Mezglewski, Artur. 2004. Szkolnictwo wyznaniowe w Polsce w latach 1944–1980. Lublin: Wydawnictwo KUL. [Google Scholar]
  7. Mezglewski, Artur. 2008. “Zarys statusu jednostki w zakresie wolności sumienia i religii.” In Prawo wyznaniowe, ed. Artur Mezglewski, Henryk Misztal, and Piotr Stanisz, 82–120. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. [Google Scholar]
  8. Ochendowski, Eugeniusz. 2001. Prawa Administracyjne część ogólna. Toruń: Wydawnictwo Dom Organizatora. [Google Scholar]
  9. Pilich, Mateusz. 2015. Ustawa o systemie oświaty. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [Google Scholar]
  10. Wierzbowski, Marek. 2001. Prawo administracyjne. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. [Google Scholar]
  11. Więcek, Katarzyna. 2014. “Prawo Kościoła Katolickiego do zakładania i prowadzenia szkół.” Studia z Prawa Wyznaniowego 17:233–53. DOI: https://doi.org/10.31743/spw.5121 [Google Scholar]
  12. Zimmermann, Jan. 2008. Prawo administracyjne. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.