Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 1/77 (2022)

Artykuły

Możliwości wykorzystania mediów społecznościowych w sprzedaży ubezpieczeń w segmencie rolnym

  • Tomasz Czuba
  • Andrzej Jaworski
Published: 2022-06-28

Abstract

Komunikacja marketingowa na rynku w XXI wieku zdominowana jest przez media społecznościowe. Nie wyobrażamy sobie funkcjonowania w realnym świecie bez stałej w nich obecności. Potencjał mediów społecznościowych jest dostrzegany coraz częściej przez przedsiębiorstwa, które w ten sposób szybciej docierają ze swoim komunikatem do odbiorców.
Klasyczny model komunikacji marketingowej opisywany m.in. przez P. Kotlera cały czas jest aktualny. Nabiera jednak innego charakteru, ponieważ szybkość przekazu wpływa na fakt natychmiastowej informacji zwrotnej. Media społecznościowe są zatem wyzwaniem dla przedsiębiorstw sprzedających swoje wystandaryzowane produkty i usługi na rynku. Z jednej strony komunikat trafia do obecnych i potencjalnych odbiorców, z drugiej strony natychmiast otrzymujemy informację zwrotną wysyłaną świadomie jako odpowiedź na komunikat. Jeśli brakuje odpowiedzi, możemy – wykorzystując media społecznościowe – dowiedzieć się, co z „naszym” komunikatem zrobił odbiorca.
Mówiąc o mediach społecznościowych z reguły nie wchodzimy w szczegóły, traktując odbiorców niemalże jednolicie (bariera odległości nie istnieje). Z innego punktu widzenia wydaje się, że to konsumenci – odbiorcy miejscy i wielkomiejscy stanową bazę takich działań. Być może jest tak w rzeczywistości, czego mogą dowodzić skuteczne kampanie i wyniki finansowe przedsiębiorstw reprezentujących różne branże. Wydaje się jednak, że pomijanie innych odbiorców jest błędem. Zdaniem autorów z pełni możliwości mediów społecznościowych nie korzystają ubezpieczyciele oferujący swoje produkty w segmencie rolnym.
Celem artykułu jest wskazanie niewykorzystanych możliwości tkwiących w mediach społecznościowych dla sprzedaży produktów ubezpieczeniowych w segmencie rolnym. Aby zrealizować cel, autorzy przybliżą, czym są obecnie media społecznościowe oraz jak ważne są relacje w mediach społecznościowych. Posłużą się badaniami własnymi zrealizowanymi w tym segmencie w 2020 roku. Badania te, poza opisem ubezpieczeń, poruszyły również temat wykorzystywania mediów społecznościowych (zakresu ich wykorzystania przez rolników).

References

  1. Badowski K., Posdorf D., Wiewiórkowski Ł., Wartości: klucz do silnych marek na rynkach rozwiniętych, „Harvard Business Review Polska” 2009, Vol. 71, No. 1. [Google Scholar]
  2. CBOS, Opinie na temat funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej, „Komunikat z badań” 2021, nr 125, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_125_21.PDF, dostęp 16.06.2022. [Google Scholar]
  3. Dorenda-Zaborowicz M., Marketing w social media, „Nowe media” 2012, nr 3. [Google Scholar]
  4. Doyle P., Marketing wartości, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  5. Gefen D., Karahanna E., Straub D.W., Trust and TAM in online shopping: An integrated model, „MIS Quarterly” 2003, Vol. 27, No. 1. [Google Scholar]
  6. Grębosz M., Siuda D., Szymański G., Social Media Marketing, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź 2016. [Google Scholar]
  7. Grębosz M, E-konsument a portale społecznościowe, „Handel Wewnętrzny” 2011, t. 3. [Google Scholar]
  8. Kaplan A.M., Haenlein M., Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media, „Business Horizons” 2010, Vol. 53, No.1. [Google Scholar]
  9. Kaznowski D, Social media – społeczny wymiar Internetu, E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, Warszawa, PWN, 2016. [Google Scholar]
  10. Kotler Ph., Keller K.L., Marketing, Poznań, Dom Wydawniczy REBIS, 2013. [Google Scholar]
  11. Laroche M., Habibi M.R., Richard M. et al., The effects of social media based brand communities on brand community markers, value creation practices, brand trust and brand loyalty, „Computers in Human Behavior” 2012, Vol. 28, No. 5. [Google Scholar]
  12. Laroche M., Habibi M.R., Richard M., To be or not to be in social media: How brand loyalty is affected by social media?, „International Journal of Information Management” 2013, Vol. 33, No. 1. [Google Scholar]
  13. Mazurek G., Promocja w Internecie – narzędzie, zarządzanie, praktyka, Gdańsk, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, 2008. [Google Scholar]
  14. Mazurek G., Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości, Warszawa, Poltext, 2012. [Google Scholar]
  15. Polska Izba Ubezpieczeń, Prywatne ubezpieczenie zdrowotne ma już blisko 3,7 mln Polaków – wyniki po III kw. 2021 r., https://piu.org.pl/prywatne-ubezpieczenie-zdrowotne-ma-juz-blisko-37-mln-polakow-wyniki-po-iii-kw-2021-r/, dostęp 16.06.2022. [Google Scholar]
  16. Raacke J., Bonds-Raacke J., MySpace and Facebook: Applying the Uses and Gratifications Theory to Exploring Friend-Networking Sites, „Cyber Psychology and Behavior” 2008, Vol. 11, No. 2. [Google Scholar]
  17. Rak A., Kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2012, Vol. 260. [Google Scholar]
  18. Rheingold H., The virtual community. Homesteading on the electronic frontier, Addison-Wesley, Reading MA 1993. [Google Scholar]
  19. Seda C., Sprzedaż online, Gliwice, Helion, 2008. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.