Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 1/75 (2021)

Artykuły

Znaczenie marki przy wyborze ubezpieczyciela przez rolników

  • Tomasz Czuba
Opublikowane: 26.06.2021

Abstrakt

W związku z różnorodnością oferowanych na rynku produktów, coraz częściej konsumenci kierują się nie tylko ich jakością (definiowaną na różne sposoby) czy dostarczanymi korzyściami, lecz także opinią o przedsiębiorstwie. Im jest ona lepsza, tym pozytywniej nabywcy reagują na oferowane produkty. Pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa czy powszechnie znana marka oferentów przyczyniają się do pogłębienia relacji z klientami oraz wzrostu ich lojalności. To z kolei pozwala w przyszłości łatwiej budować ofertę produktową. Oznaczać to będzie skrócenie procesu podejmowania decyzji zakupowych i potwierdzenia trafności dokonanego wyboru.
Celem niniejszego artykułu jest wskazanie znaczenia marki przy wyborze ubezpieczyciela przez rolników. Specyfika rynku ubezpieczeniowego w segmencie rolnym zdaje się wskazywać, że istotna jest przede wszystkim cena. Według obiegowych opinii, jeśli można zaoszczędzić, to marka nie ma znaczenia. Dlatego właśnie autor poddał weryfikacji hipotezę badawczą, że znajomość marki ma dla rolników istotne znaczenie przy wyborze ubezpieczyciela. Weryfikacja hipotezy opiera się na badaniach empirycznych zrealizowanych przez autora w 2020 roku na próbie 500 rolników w całej Polsce. Zaprezentowane wnioski z weryfikacji statystycznej potwierdzają hipotezę o znaczeniu marki przy wyborze ubezpieczyciela według różnych kryteriów tego wyboru.

Bibliografia

  1. Balicki A., Makać W., Metody wnioskowania statystycznego, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2007. [Google Scholar]
  2. Biesok G., Wyrób-Wróbel J., Satysfakcja klienta – poprzedniki i następniki w modelach, „Marketing i Rynek” 2017, nr 7. [Google Scholar]
  3. Czuba T., Oniszczuk-Jastrząbek A., Sposób zakupu ubezpieczeń a kryteria wyboru ubezpieczyciela w segmencie rolnym, „Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia” 2017, nr 62. [Google Scholar]
  4. Czuba T., Ubezpieczenia gospodarstw rolnych w Polsce – wyniki badań empirycznych, „Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia” 2020, nr 2(74). [Google Scholar]
  5. Dębski M., Kreowanie silnej marki, Warszawa, PWE, 2009. [Google Scholar]
  6. Drucker P., Myśli przewodnie Druckera, Warszawa, Wyd. MT Biznes, 2002. [Google Scholar]
  7. Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009. [Google Scholar]
  8. Hill N., Alexander J., Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Kraków, Oficyna Ekonomiczna, 2003. [Google Scholar]
  9. Jachnis A., Terelak J.F., Psychologia konsumenta i reklamy, Bydgoszcz, Oficyna Wydawnicza Branta, 1998. [Google Scholar]
  10. Kall J., Istota marki, ,,Integracja Europejska” 2006, nr 3. [Google Scholar]
  11. Kall J., Kłeczek R., Sagan A., Zarządzanie marką, Warszawa, Wolters Kluwer, 2013. [Google Scholar]
  12. Kompendium wiedzy o marketingu, red. B. Pilarczyk, H. Mruk, Warszawa, PWN, 2006. [Google Scholar]
  13. Kotler P., Armstrong G., Saunders J. et al., Marketing. Podręcznik europejski, Warszawa, PWE, 2002. [Google Scholar]
  14. Kotler P., Marketing, Poznań, REBIS, 2012. [Google Scholar]
  15. Mazurek-Łopacińska K., Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie, Warszawa, PWE, 2002. [Google Scholar]
  16. Nieżurawski L., Witkowska J., Pojęcie satysfakcji klienta, „Problemy Jakości” 2007, nr 7. [Google Scholar]
  17. Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, Warszawa, PWN, 1981. [Google Scholar]
  18. Staszyńska K.M., Marka Konsument Badacz, Warszawa, Wolters Kluwer, 2013. [Google Scholar]
  19. Sudoł S., Szymczak J., Haffer M., Marketingowe testowanie produktów, Warszawa, PWE, 2000. [Google Scholar]
  20. Urbanek G., Zarządzanie marką, Warszawa, PWE, 2002. [Google Scholar]
  21. Westbrook R.A., Olivier R.L., The Dimensionality of Consumption Emotion Patterns and Consumer Satisfaction, „Journal of Consumer Research” 1991, Vol. 18(1). [Google Scholar]
  22. Woodruff R.B., Robert B., Developing and Applying Consumer Satisfaction Knowledge: Implications for Future Research, „Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior” 1995. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.