Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 2/74 (2020)

Artykuły

Ubezpieczenia gospodarstw rolnych w Polsce – wyniki badań empirycznych

  • Tomasz Czuba
Opublikowane: 23.12.2020

Abstrakt

Na wysoce konkurencyjnym rynku ubezpieczeń w Polsce ubezpieczyciele przyjmują różne rozwiązania, które umożliwią im uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku. Dzieje się tak nie tylko na rynku masowym, lecz także w innych segmentach rynku, w tym w segmencie rolnym. Przewaga konkurencyjna może wynikać w wielu różnych czynników, które są szeroko opisywane w literaturze przedmiotu związanej z tym tematem. Wśród autorów poruszających ww. temat są m.in. M. Porter, J. Rokita, W. Grudzewski i I. Hejduk, K. Obłój, W. Wrzosek i wielu innych.
W segmencie rolnym uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej może polegać na gromadzeniu i wykorzystywaniu wiedzy o rynku, uczestnikach rynku i ich zachowaniach. Umiejętne wykorzystanie zdobytej wiedzy może zatem stać się podstawą trwałej przewagi konkurencyjnej. Wiedzę tę można zdobywać nie tylko przez pryzmat analizy danych sprzedażowych czy różnych danych własnych (wewnętrznych ubezpieczycieli), lecz także poprze systematycznie realizowane badania rynkowe nabywców na wybranym rynku.
W opracowaniu przedstawiono, czym jest przewaga konkurencyjna, co może być jej źródłem. Celem artykułu jest też zaprezentowanie obrazu rynku ubezpieczeń w segmencie rolnym. W artykule wykorzystano źródła wtórne ilustrujące rynek rolny w Polsce jako tło dla wyboru nabywców ubezpieczeń w segmencie rolnym, przedstawiono też wyniki badań bezpośrednich zrealizowanych w 2020 roku. Badania te mogą wzbogacać zasoby wiedzy gromadzonej przez ubezpieczyciela, które nie są osiągalne w wyniku analizy własnych danych np. sprzedażowych. Obserwowanie rynku, zmian na nim zachodzących, przyczynia się zatem do pogłębienia wiedzy, która może się stać trwałym elementem przewagi konkurencyjnej ubezpieczyciela na rynku ubezpieczeń.

Bibliografia

  1. Czuba T., Oniszczuk-Jastrząbek A., Czynniki wpływające na wizerunek ubezpieczycieli wśród nabywców usług na obszarach wiejskich, „Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia” 2018, nr 65. [Google Scholar]
  2. Czuba T., Oniszczuk-Jastrząbek A., Sposób zakupu ubezpieczeń a kryteria wyboru ubezpieczyciela w segmencie rolnym, „Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia” 2017, nr 62. [Google Scholar]
  3. Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Metody projektowania systemów zarządzania, Warszawa Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2004. [Google Scholar]
  4. GUS, Informacja Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie skorygowanego szacunku produktu krajowego brutto za 2019 rok, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5481/9/6/1/informacja_gus_w_sprawie_skorygowanego_szacunku_pkb_za_2019_r.pdf, dostęp 18.05.2021. [Google Scholar]
  5. GUS, Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2020, GUS, Warszawa 2020. [Google Scholar]
  6. Janowicz-Lomott M., Łyskawa K., Funkcjonowanie dotowanych ubezpieczeń upraw w Polsce, „Wiadomości ubezpieczeniowe” 2016, nr 2. [Google Scholar]
  7. Kurdyś-Kujawska A., Rolnicy w systemie ubezpieczeń rolnych – uwarunkowania braku ochrony ubezpieczeniowej gospodarstw rolnych [w:] S. Wieteska, I.D. Czechowska, Granice finansów XXI wieku. Bankowość i ubezpieczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. [Google Scholar]
  8. Leszczyńska M., Specyfika rolniczego gospodarstwa domowego i jego rola społeczno-ekonomiczna, „Studia Socjologiczne”, 2007, nr 1(184). [Google Scholar]
  9. NIK, Raport NIK, https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/system-ubezpieczen-rolniczych.html, dostęp 18.05.2021. [Google Scholar]
  10. Nowacki R., Staniweski M.W. (red.), Podejście innowacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Warszawa, Difin, 2010. [Google Scholar]
  11. Obłój K., Pasja i dyscyplina strategii: jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Warszawa, Poltext, 2016. [Google Scholar]
  12. Polska Izba Ubezpieczeń, Ubezpieczenia w liczbach 2019. Rynek ubezpieczeń w Polsce, https://piu.org.pl/wp-content/uploads/2020/04/ubezpieczenia-w-liczbach-2019.pdf, dostęp 18.05.2021. [Google Scholar]
  13. Porter M.E., Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superion Performance, New York, The Free Press, 1985. [Google Scholar]
  14. Rokita J., Zarządzanie strategiczne: tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, Warszawa, PWE, 2005. [Google Scholar]
  15. Rzeczpospolita, 28.06.2019, https://www.rp.pl/Ubezpieczenia/306279825-Ubezpieczenia-rolnicze-to-fikcja--polise-kupuje-tylko-co-osmy-rolnik.html, dostęp 12.01.2021. [Google Scholar]
  16. Soniewicki M., Zarządzanie wiedzą a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego. Ujęcie teoretyczne i praktyczne, Warszawa, Difin, 2017. [Google Scholar]
  17. Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, Dz. U. 2003 nr 124 poz. 1152. [Google Scholar]
  18. Ustawa z 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, Dz.U. 2005 nr 150 poz. 1249. [Google Scholar]
  19. Wrzosek W., Przewaga konkurencyjna, „Marketing i Rynek” 1999, nr 7. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.