Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 2/74 (2020)

Artykuły

Farm insurance in Poland – results of empirical research

  • Tomasz Czuba
Opublikowane: 23.12.2020

Abstrakt

In the highly competitive insurance market in Poland, insurers adopt various solutions that will enable them to gain a lasting competitive advantage on the market. This is true not only of the mass market, but also of other market segments, including the agricultural segment. Competitive advantage may result from many different factors that are widely described in the literature on the subject related to this topic. Among the authors on this topic are, among others M. Porter, J. Rokita, W. Grudzewski and I. Hejduk, K. Obłój, W. Wrzosek and many others.
In the agricultural segment, gaining a sustainable competitive advantage may consist in collecting and using knowledge about the market, market participants and their behaviour. The skillful use of the acquired knowledge can therefore become the basis of a sustainable competitive advantage. This knowledge can be acquired not only through the prism of the analysis of sales data or various own data (internal insurers), but also through systematic market research of buyers on a selected market.
The study presents what a competitive advantage is and what can be its source. The aim of the article is also to present an image of the insurance market in the agricultural segment. The article uses secondary sources illustrating the agricultural market in Poland, as a background for the selection of insurance buyers in the agricultural segment, and the results of direct research carried out in 2020 are also presented. These studies can enrich the knowledge accumulated by the insurer, which are not available as a result of the analysis of own data, e.g. sales data. Observing the market and the changes taking place in it, therefore, contributes to deepening the knowledge that may become a permanent element of the insurer’s competitive advantage on the insurance market.

Bibliografia

  1. Czuba T., Oniszczuk-Jastrząbek A., Czynniki wpływające na wizerunek ubezpieczycieli wśród nabywców usług na obszarach wiejskich, “Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia” 2018, nr 65. [Google Scholar]
  2. Czuba T., Oniszczuk-Jastrząbek A., Sposób zakupu ubezpieczeń a kryteria wyboru ubezpieczyciela w segmencie rolnym, “Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia” 2017, nr 62. [Google Scholar]
  3. Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Metody projektowania systemów zarządzania, Warszawa Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2004. [Google Scholar]
  4. GUS, Informacja Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie skorygowanego szacunku produktu krajowego brutto za 2019 rok, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5481/9/6/1/informacja_gus_w_sprawie_skorygowanego_szacunku_pkb_za_2019_r.pdf, access 18.05.2021. [Google Scholar]
  5. GUS, Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2020, GUS, Warszawa 2020. [Google Scholar]
  6. Janowicz-Lomott M., Łyskawa K., Funkcjonowanie dotowanych ubezpieczeń upraw w Polsce, “Wiadomości ubezpieczeniowe” 2016, nr 2. [Google Scholar]
  7. Kurdyś-Kujawska A., Rolnicy w systemie ubezpieczeń rolnych – uwarunkowania braku ochrony ubezpieczeniowej gospodarstw rolnych [in] S. Wieteska, I.D. Czechowska, Granice finansów XXI wieku. Bankowość i ubezpieczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. [Google Scholar]
  8. Leszczyńska M., Specyfika rolniczego gospodarstwa domowego i jego rola społeczno-ekonomiczna, “Studia Socjologiczne”, 2007, nr 1(184). [Google Scholar]
  9. NIK, Raport NIK, https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/system-ubezpieczen-rolniczych.html, access 18.05.2021. [Google Scholar]
  10. Nowacki R., Staniweski M.W. (red.), Podejście innowacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Warszawa, Difin, 2010. [Google Scholar]
  11. Obłój K., Pasja i dyscyplina strategii: jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Warszawa, Poltext, 2016. [Google Scholar]
  12. Polska Izba Ubezpieczeń, Ubezpieczenia w liczbach 2019. Rynek ubezpieczeń w Polsce, https://piu.org.pl/wp-content/uploads/2020/04/ubezpieczenia-w-liczbach-2019.pdf, access 18.05.2021. [Google Scholar]
  13. Porter M.E., Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superion Performance, New York, The Free Press, 1985. [Google Scholar]
  14. Rokita J., Zarządzanie strategiczne: tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, Warszawa, PWE, 2005. [Google Scholar]
  15. Rzeczpospolita, 28.06.2019, https://www.rp.pl/Ubezpieczenia/306279825-Ubezpieczenia-rolnicze-to-fikcja-polise-kupuje-tylko-co-osmy-rolnik.html, access 12.01.2021. [Google Scholar]
  16. Soniewicki M., Zarządzanie wiedzą a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego. Ujęcie teoretyczne i praktyczne, Warszawa, Difin, 2017. [Google Scholar]
  17. Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, Journal of Laws of 2003, No. 124, item 1152. [Google Scholar]
  18. Ustawa z 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, Journal of Laws 2005 No. 150, item 1249. [Google Scholar]
  19. Wrzosek W., Przewaga konkurencyjna, “Marketing i Rynek” 1999, nr 7. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.