Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Online First

Artykuły

Działalność naukowa osób z niepełnosprawnością na uczelni wyższej

DOI: https://doi.org/10.32084/bsawp.9636  [Google Scholar]
Opublikowane: 29.04.2025

Abstrakt

W artykule przedstawiono system wsparcia prowadzenia działalności naukowej przez osoby z niepełnosprawnościami (studentów, doktorantów, pracowników). Dokonano analizy obowiązujących aktów prawnych. Omówiono możliwości wydatkowania dotacji ministerstwa dotyczącej zapewnienia osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, kształceniu lub prowadzeniu działalności naukowej. Przedstawione zostały aktywności naukowe studentów i doktorantów z niepełnosprawnością.

Bibliografia

  1. Cygan, Marta, i Anna Warda. 2023. Wydarzenia dostępne dla wszystkich. Podręcznik dobrych praktyk. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego. [Google Scholar]
  2. Dziurdzik, Andrzej, Joanna Kwinta, Tomasz Klimczak, i in. 2021. „Raport końcowy z ewaluacji: Ocena realizacji i pierwszych efektów konkursów PO WER. Działania 3.5 „Uczelnia dostępna” oraz „Centrum wiedzy o dostępności”.” https://www.gov.pl/web/ncbr/wzrasta-dostepnosc-uczelni [dostęp: 21.02.2025]. [Google Scholar]
  3. Górniak, Jarosław. 2023. „Zapewnienie dostępności w Strategii rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego.” W Wybrane aspekty niepełnosprawności z perspektywy uczelni, red. Beata Tobiasz-Adamczyk, 7-11. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://doi.org/10.4467/K7496.61/23.23.17997 [Google Scholar]
  4. Marciniak, Anna, i Jakub Ardyn. 2022. „Założenia i efekty konkursów finansowanych z EFS (III osi PO WER) w obszarze dostępności w szkolnictwie wyższym.” https://www.gov.pl/attachment/3a199a48-e8a2-4857-a315-61e41782fdf1 [dostęp: 22.02.2025]. [Google Scholar]
  5. Paluszek, Karolina. 2023. „Dostępność wydarzeń naukowych organizowanych przez polskie uczelnie w perspektywie udziału osób niepełnosprawnych oraz innych osób ze szczególnymi potrzebami.” Forum Polityki Kryminalnej nr 2:1-28. https://doi.org/10.31261/FPK.2023.06.05 [Google Scholar]
  6. Perdeus-Białek, Małgorzata. 2023. „Wstęp.” W Odpowiedzialne wsparcie a zrównoważony rozwój, czyli o siedmiu zasadach wsparcia edukacyjnego będących filarami edukacji włączającej w szkolnictwie wyższym, red. Małgorzata Perdeus-Białek, 5-7. Kraków: Wydawnictwo Centrum Dostępności Uniwersytetu Jagiellońskiego. [Google Scholar]
  7. Roszewska, Katarzyna. 2021. „Accessibility – One of the Human Rights or the Means of Their Implementation.” Prawo i Więź nr 3:158-76. https://doi.org/10.36128/priw.vi37.29 [Google Scholar]
  8. Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna. 2016. „Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego.” W Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, red. Elżbieta Zakrzewska-Manterys, i Jakub Niedbalski, 99-145. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. [Google Scholar]
  9. Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna. 2023. „Wyrównywanie szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami – nowe wyzwania dla szkolnictwa wyższego w Polsce.” W Niepełnosprawność i edukacja, red. Grzegorz Całek, Jakub Niedbalski, Mariola Racław, i in., 79-94. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. [Google Scholar]
  10. Szulc, Dorota. 2022. „Normalizacja i włączenie społeczne w teorii i w praktyce kształcenia akademickiego. Wsparcie studentów słabosłyszących i niesłyszących w ekosystemie szkoły wyższej – prezentacja ustaleń badawczych.” Przegląd Pedagogiczny nr 1:118-42. https://doi.org/10.34767/PP.2022.01.07 [Google Scholar]
  11. Szumliński, Piotr. 2023. „Ewolucja regulacji prawnych w zakresie dostosowania procesu kształcenia do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami na przykładzie Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.” W Wybrane aspekty niepełnosprawności z perspektywy uczelni, red. Beata Tobiasz-Adamczyk, 203-13. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://doi.org/10.4467/K7496.61/23.23.17997 [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.