Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 19 Nr 21 (2) (2024)

Artykuły

Koncepcje małżeństwa u mormonów, katolików i anglikanów wobec zjawisk nieheteronormatywności i rozwiązywalności związków. Analiza porównawcza

DOI: https://doi.org/10.32084/bsawp.9211  [Google Scholar]
Opublikowane: 13.11.2024

Abstrakt

Katolicyzm widzi małżeństwo jako nierozerwalny sakrament o silnym nacisku na prokreację i jedność. Anglikanizm traktuje małżeństwo jako święte, ale nie nierozerwalne, z większą elastycznością w kwestii rozwodów. Mormoni mają unikalne podejście do małżeństwa, które może trwać na wieczność, a ich ceremonie ślubne (pieczętowanie) mają wielkie duchowe znaczenie. Wszystkie trzy tradycje przywiązują dużą wagę do małżeństwa, ale różnią się w podejściu do jego charakteru, trwałości i celów. Ponadto instytucja prawna małżeństwa w kontekście nieheteronormatywności (np. związków osób tej samej płci) jest postrzegana bardzo różnie w tradycjach mormonów, anglikanów i katolików.

Bibliografia

  1. Anoszko, Sergiusz. 2017. „Małżeństwo i rodzina w nauczaniu i praktyce Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych w dniach ostatnich (Mormonów).” W Małżeństwo i rodzina w perspektywie różnych wyznań i religii, red. Krzysztof Kietliński, 131-45. Warszawa: Inicjatywa Praska DIAK DW-P. [Google Scholar]
  2. Burbach, Nicolete. 2024. „Fiducia Supplicans and the possibility of non-liturgical descending blessings for same-sex relationships.” The Pastoral Review 20, nr 2:9-13. [Google Scholar]
  3. Burke, Cormac. 1991. „Bonum fidei.” Ius Canonicum 21, nr 2:659-79. [Google Scholar]
  4. Davie, Martin. 2023. „The bishops of the Church of England and the principle of non-contradiction.” https://anglican.ink/2023/05/24/the-bishops-of-the-church-of-england-and-the-principle-of-non-contradiction/ [dostęp: 19.06.2023]. [Google Scholar]
  5. Doveton, Dave. 2023. „Prayers of “love and faith” or a liturgy for Baal?.” https://anglican.ink/2023/02/06/prayers-of-love-and-faith-or-a-liturgy-for-baal/ [dostęp 19.06.2023]. [Google Scholar]
  6. Dzierżon, Ginter. 2013. „Możliwość rozwiązania małżeństwa zawartego przez mormonów na mocy przywileju pawłowego.” Studia Oecumenica 13, nr 1:149-60. [Google Scholar]
  7. Gałkowski, Tomasz. 2013. „Teologia prawa.” Prawo Kanoniczne 56, nr 2:105-25. [Google Scholar]
  8. Góralski, Wojciech. 1996. „Pojęcie bonum coniugum (kan. 1055 § 1 KPK) w świetle orzecznictwa Roty Rzymskiej.” Roczniki Nauk Prawnych 6, nr 1:77-86. [Google Scholar]
  9. Góralski, Wojciech. 2004. „Wykluczenie bonum sacramenti w opublikowanych wyrokach Trybunału Roty Rzymskiej z 2004 r.” Ius Matrimoniale 25, nr 2:5-30. [Google Scholar]
  10. Góralski, Wojciech. 2006. Kościelne prawo małżeńskie. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  11. Góralski, Wojciech. 2022. „Wykluczenie bonum prolis w najnowszym orzecznictwie Roty Rzymskiej.” Biuletyn Stowarzyszenia Kanonistów Polskich 32, nr 35:71-90. https://doi.org/10.32084/bskp.4420 [Google Scholar]
  12. Haduch, Łukasz. 2018. „Małżeństwo w prawie Kościoła Anglii. Wybrane zagadnienia istotne w kontekście zawierania małżeństw mieszanych pomiędzy wiernymi Kościoła Anglii a katolikami.” Ius Matrimoniale 29, nr 2:83-116. https://doi.org/10.21697/im.2018.29.2.04 [Google Scholar]
  13. Heaton, Tim B., i Cardell K. Jacobson. 2015. „The Social Composition of Mormonism.” W The Oxford Handbook of Mormonism, red. Terryl L. Givens, i Philip L. Barlow, 309-33. New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199778362.013.21 [Google Scholar]
  14. Jakubowski, Wojciech. 2005. „Doktryna, kult i organizacja Kościoła mormonów.” Studia z Prawa Wyznaniowego 8, nr 1:317-44. [Google Scholar]
  15. Karp, Sabina. 2019. „Instytucja małżeństwa w Prawie Kanonicznym.” Studia Prawnicze KUL, nr 3:233-51. https://doi.org/10.31743/sp.8914 [Google Scholar]
  16. Kaufmann, Eric P. 2010. Shall the Religious Inherit the Earth? Demography and Politics in the Twenty-First Century. London: Profile Books. [Google Scholar]
  17. Kilanowski, Igor. 2021. Status prawny Church of England. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  18. Kilanowski, Igor. 2022. „Instytucja małżeństwa w porządku kanonicznym Kościoła Anglii.” Ius Matrimoniale 33, nr 1:195-210. https://doi.org/10.21697/im.2022.33.1.07 [Google Scholar]
  19. Kręcidło, Janusz. 2021. „Obraz Jezusa w Ewangeliach kanonicznych a kwestia homoseksualna.” Verbum Vitae 39, nr 1:201-22. https://doi.org/10.31743/vv.11925 [Google Scholar]
  20. Maffly-Kipp, Laurie. 2013. „Mormons and Gender Issues.” Religion and American Culture: A Journal of Interpretation 23, nr 1:15-22. [Google Scholar]
  21. Majer, Piotr. 2015. „Znaczenie kanonicznej formy zawarcia małżeństwa.” Annales Canonici 11, nr 1:135-55. https://doi.org/10.15633/acan.1054 [Google Scholar]
  22. Mann, Julian. 2016. „Canon B30 Of Holy Matrimony.” https://anglicanmainstream.org/canon-b30-of-holy-matrimony/ [dostęp: 19.06.2023]. [Google Scholar]
  23. Nelson, Russell M. 2008. „Celestial Marriage.” Liahona 32, nr 11:92-94. [Google Scholar]
  24. Sobański, Remigiusz. 1992. „Prawo kanoniczne a kultura prawna.” Prawo Kanoniczne 35, nr 1-2:15-33. [Google Scholar]
  25. Sobański, Remigiusz. 2001. Nauki podstawowe prawa kanonicznego: Teologia prawa kościelnego. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  26. Szymańska, Kinga. 2012. Wspólnota Mormonów a prawo Kościoła katolickiego. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy. [Google Scholar]
  27. Zieliński, Tadeusz J. 2016. Państwowy Kościół Anglii Studium prawa wyznaniowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChaT. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.