Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 19 No. 21 (2) (2024)

Articles

Concepts of Marriage in Mormons, Catholics and Anglicans vis-à-vis the Phenomena of Non-Heteronormativity and Relationship Dissolution. A Comparative Analysis

DOI: https://doi.org/10.32084/bsawp.9211  [Google Scholar]
Published: 2024-11-13

Abstract

Catholicism sees marriage as an indissoluble sacrament with a strong emphasis on procreation and unity. Anglicanism sees marriage as sacred but not indissoluble, with more flexibility on divorce. Mormons have a unique approach to marriage, which can last for eternity, and their wedding ceremonies (sealing) have great spiritual significance. All three traditions place great importance on marriage, but differ in their approach to its nature, permanence and purposes. Furthermore, the legal institution of marriage in the context of non-heteronormativity (e.g. same-sex unions) is viewed very differently in the Mormon, Anglican and Catholic traditions.

References

  1. Anoszko, Sergiusz. 2017. „Małżeństwo i rodzina w nauczaniu i praktyce Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych w dniach ostatnich (Mormonów).” W Małżeństwo i rodzina w perspektywie różnych wyznań i religii, red. Krzysztof Kietliński, 131-45. Warszawa: Inicjatywa Praska DIAK DW-P. [Google Scholar]
  2. Burbach, Nicolete. 2024. „Fiducia Supplicans and the possibility of non-liturgical descending blessings for same-sex relationships.” The Pastoral Review 20, nr 2:9-13. [Google Scholar]
  3. Burke, Cormac. 1991. „Bonum fidei.” Ius Canonicum 21, nr 2:659-79. [Google Scholar]
  4. Davie, Martin. 2023. „The bishops of the Church of England and the principle of non-contradiction.” https://anglican.ink/2023/05/24/the-bishops-of-the-church-of-england-and-the-principle-of-non-contradiction/ [dostęp: 19.06.2023]. [Google Scholar]
  5. Doveton, Dave. 2023. „Prayers of “love and faith” or a liturgy for Baal?.” https://anglican.ink/2023/02/06/prayers-of-love-and-faith-or-a-liturgy-for-baal/ [dostęp 19.06.2023]. [Google Scholar]
  6. Dzierżon, Ginter. 2013. „Możliwość rozwiązania małżeństwa zawartego przez mormonów na mocy przywileju pawłowego.” Studia Oecumenica 13, nr 1:149-60. [Google Scholar]
  7. Gałkowski, Tomasz. 2013. „Teologia prawa.” Prawo Kanoniczne 56, nr 2:105-25. [Google Scholar]
  8. Góralski, Wojciech. 1996. „Pojęcie bonum coniugum (kan. 1055 § 1 KPK) w świetle orzecznictwa Roty Rzymskiej.” Roczniki Nauk Prawnych 6, nr 1:77-86. [Google Scholar]
  9. Góralski, Wojciech. 2004. „Wykluczenie bonum sacramenti w opublikowanych wyrokach Trybunału Roty Rzymskiej z 2004 r.” Ius Matrimoniale 25, nr 2:5-30. [Google Scholar]
  10. Góralski, Wojciech. 2006. Kościelne prawo małżeńskie. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  11. Góralski, Wojciech. 2022. „Wykluczenie bonum prolis w najnowszym orzecznictwie Roty Rzymskiej.” Biuletyn Stowarzyszenia Kanonistów Polskich 32, nr 35:71-90. https://doi.org/10.32084/bskp.4420 [Google Scholar]
  12. Haduch, Łukasz. 2018. „Małżeństwo w prawie Kościoła Anglii. Wybrane zagadnienia istotne w kontekście zawierania małżeństw mieszanych pomiędzy wiernymi Kościoła Anglii a katolikami.” Ius Matrimoniale 29, nr 2:83-116. https://doi.org/10.21697/im.2018.29.2.04 [Google Scholar]
  13. Heaton, Tim B., i Cardell K. Jacobson. 2015. „The Social Composition of Mormonism.” W The Oxford Handbook of Mormonism, red. Terryl L. Givens, i Philip L. Barlow, 309-33. New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199778362.013.21 [Google Scholar]
  14. Jakubowski, Wojciech. 2005. „Doktryna, kult i organizacja Kościoła mormonów.” Studia z Prawa Wyznaniowego 8, nr 1:317-44. [Google Scholar]
  15. Karp, Sabina. 2019. „Instytucja małżeństwa w Prawie Kanonicznym.” Studia Prawnicze KUL, nr 3:233-51. https://doi.org/10.31743/sp.8914 [Google Scholar]
  16. Kaufmann, Eric P. 2010. Shall the Religious Inherit the Earth? Demography and Politics in the Twenty-First Century. London: Profile Books. [Google Scholar]
  17. Kilanowski, Igor. 2021. Status prawny Church of England. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  18. Kilanowski, Igor. 2022. „Instytucja małżeństwa w porządku kanonicznym Kościoła Anglii.” Ius Matrimoniale 33, nr 1:195-210. https://doi.org/10.21697/im.2022.33.1.07 [Google Scholar]
  19. Kręcidło, Janusz. 2021. „Obraz Jezusa w Ewangeliach kanonicznych a kwestia homoseksualna.” Verbum Vitae 39, nr 1:201-22. https://doi.org/10.31743/vv.11925 [Google Scholar]
  20. Maffly-Kipp, Laurie. 2013. „Mormons and Gender Issues.” Religion and American Culture: A Journal of Interpretation 23, nr 1:15-22. [Google Scholar]
  21. Majer, Piotr. 2015. „Znaczenie kanonicznej formy zawarcia małżeństwa.” Annales Canonici 11, nr 1:135-55. https://doi.org/10.15633/acan.1054 [Google Scholar]
  22. Mann, Julian. 2016. „Canon B30 Of Holy Matrimony.” https://anglicanmainstream.org/canon-b30-of-holy-matrimony/ [dostęp: 19.06.2023]. [Google Scholar]
  23. Nelson, Russell M. 2008. „Celestial Marriage.” Liahona 32, nr 11:92-94. [Google Scholar]
  24. Sobański, Remigiusz. 1992. „Prawo kanoniczne a kultura prawna.” Prawo Kanoniczne 35, nr 1-2:15-33. [Google Scholar]
  25. Sobański, Remigiusz. 2001. Nauki podstawowe prawa kanonicznego: Teologia prawa kościelnego. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [Google Scholar]
  26. Szymańska, Kinga. 2012. Wspólnota Mormonów a prawo Kościoła katolickiego. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy. [Google Scholar]
  27. Zieliński, Tadeusz J. 2016. Państwowy Kościół Anglii Studium prawa wyznaniowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChaT. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.