Abstract
The times of the author to whom the above article is devoted are among the most difficult for the Church due to bloody persecutions breaking out again and again. To make matters worse, these are times of emerging or developing schisms and heresies mainly based on gnosticism. On the other hand, it was the period of many witnesses of the Gospel, believers who, through their faithfulness, scored a victory over the oppressors, were not deceived by erroneous teachings, and thus actually resisted the evil forces behind all of this. Origen did not write a text that would be exclusively devoted to the action and nature of the evil spirit, nevertheless, the topic of devil and demons' activity appears in various of his writings. The Alexandrian is aware that the members of the Church are still facing the craft of Satan, especially as an experienced theologian aware of his mission, he testifies to the saving action of Christ, who is always victorious in the fight against evil.
In the introductory part of the article, the relationship of the historical Jesus to evil powers according to the Gospel descriptions is briefly presented. Then, Origen's interpretation of the events in Jesus' life is shown when he encountered demons on his way. You can see what images Origen uses to emphasize the superiority of Jesus over personal evil. Finally, Origen's position on the issue of how his contemporary Christians participate in Christ's victory over the works of evil is presented.
The purpose of presenting this particular topic from the great legacy of the Alexandrian is to show the faith in the power of Christ of the first Christians, who are represented by the ancient author himself. This faith, without a doubt, is still needed by the Church to be able to meet contemporary challenges.
References
- I. Źródła podstawowe [Google Scholar]
- Origenes, Commentarii in Epistulam ad Romanos, PG XIV, kol. 833–1292; tłum. S. Kalinkowski, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, PSP LVII/1–2, Warszawa 1994. [Google Scholar]
- Origenes, Commentarii in Iohannem, wyd. E. Preuschen, GCS 10 OW 4, Leipzig 1903; tłum. S. Kalinkowski, Komentarz do Ewangelii według św. Jana, ŹMT 27, Kraków 2003. [Google Scholar]
- Origenes, Commentarii in Matthaeum, wyd. E. Klostermann, E. Benz, GCS 40 OW 10, Leipzig 1935; X–XI, wyd. R. Girod, SCh 162, Paris 1970; tłum. K. Augustyniak, Komentarz do Ewangelii według św. Mateusza, ŹMT 10, Kraków 1998. [Google Scholar]
- Origenes, Contra Celsum, wyd. P. Koetschau, I–IV, GCS OW 1, Leipzig 1899, s. 49–374; V–VIII, GCS OW 2, Leipzig 1899, s. 1–293; tłum. S. Kalinkowski, Przeciw Celsusowi, Warszawa 1986. [Google Scholar]
- Origenes, Fragmenta in Lamentationes, wyd. E. Klostermann, GCS OW 3, Leipzig 1901, s. 235–278; tłum. S. Kalinkowski, Fragmenty o Księdze Lamentacji, PSP XXX, Warszawa 1983, s. 246–285. [Google Scholar]
- Origenes, Homiliae in Exodum, wyd. W. A. Baehrens, GCS 29 OW 6, Leipzig 1920, s. 145–279; tłum. S. Kalinkowski, Homilie o Księdze Wyjścia, PSP XXXI/1, Warszawa 1985, s. 21–154. [Google Scholar]
- Origenes, Homiliae in Ieremiam, wyd. W. A. Baehrens, GCS OW 3, Leipzig 1901, s. 1–194; wyd. P. Husson, P. Nautin, SCh 232, 238, Paris 1976–1977; tłum. S. Kalinkowski, Homilie o Księdze Jeremiasza, PSP XXX, Warszawa 1983, s. 23–211. [Google Scholar]
- Origenes, Homiliae in Iesu Nave, wyd. W. A. Baehrens, GCS 30 OW 7, Leipzig 1921, s. 286–463; tłum. S. Kalinkowski, Homilie o Księdze Jozuego, PSP XXXIV/2, Warszawa 1986, s. 3–137. [Google Scholar]
- Origenes, Homiliae in Leviticum, wyd. W. A. Baehrens, GCS 29 OW 6, Leipzig 1920, s. 280–507; tłum. S. Kalinkowski, Homilie o Księdze Kapłańskiej, PSP XXXI/2, Warszawa 1985. [Google Scholar]
- Origenes, Homiliae in Lucam, wyd. M. Rauer, GCS 35 OW 9, Leipzig 1930, s. 1–231; tłum. S. Kalinkowski, Homilie o Ewangelii św. Łukasza, PSP XXXVI, Warszawa 1986. [Google Scholar]
- Origenes, Homiliae in Numeros, wyd. W. A. Baehrens, GCS 30 OW 7, Leipzig 1921, s. 1–285; tłum. S. Kalinkowski, Homilie o Księdze Liczb, PSP XXXIV/1, Warszawa 1986. [Google Scholar]
- Origenes – Hieronymus, Tractatus sive homiliae in psalmos, wyd. G. Morin, CCL 78, Turnhout 1958, s. 1–447; tłum. S. Kalinkowski, Homilie o Księdze Psalmów, ŹMT 32, Kraków 2004, s. 9–435. [Google Scholar]
- II. Źródła pomocnicze [Google Scholar]
- Pismo święte [Google Scholar]
- Pismo święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, opr. zespół biblistów polskich, wyd. 4, Poznań 1991. [Google Scholar]
- Septuaginta, id est Vetum Testamentum graece iuxta LXX interpretes, wyd. A. Rahlfs, Stuttgart 2006. [Google Scholar]
- Pisma pisarzy wczesnochrześcijańskich [Google Scholar]
- Barnabae epistula, wyd. R. A. Kraft, P. Prigent, SCh 172, Paris 1971, s. 72–218; tłum. A. Świderkówna, List Barnaby, w: Pierwsi świadkowie, red. M. Starowieyski, BOK 10, Kraków 2010, s. 179–204. [Google Scholar]
- Didache, wyd. W. Rordorf, A. Tuilier, SCh 248, Paris 1978; tłum. A. Świderkówna, Nauka Dwunastu Apostołów, w: Pierwsi świadkowie, red. M. Starowieyski, BOK 10, Kraków 2010, s. 33–40. [Google Scholar]
- Ignatius Antiochenus, Epistulae, wyd. Th. Camelot, SCh 10, Paris 1969; tłum. A. Świderkówna, Listy, w: Pierwsi świadkowie, red. M. Starowieyski, BOK 10, Kraków 2010, s. 113–142. [Google Scholar]
- Irenaeus, Demonstratio apostolicae praedicationis, wyd. K. Ter–Mekerttschian, E. Ter–Minnasiontz, TU 31/1, Leipzig 1907; tłum. W. Myszor, Wykład nauki apostolskiej, ŹMT 7, Kraków 1997. [Google Scholar]
- Iustinus, Apologiae, wyd. E. J. Goodspeed, w: Die ältesten Apologeten, Göttingen 1915, s. 26–89; tłum. L. Misiarczyk, 1. i 2. Apologia, w: Pierwsi apologeci greccy, BOK 24, Kraków 2004, s. 207–284. [Google Scholar]
- Pisma pisarzy starożytnych [Google Scholar]
- Plinius, Naturalis historia, wyd. L. Ian, C. Mayhoff, t. 1–7, Leipzig 1892–1909. [Google Scholar]
- III. Opracowania [Google Scholar]
- Corsini E., Angelologia e demonologia nell’apocalisse di Giovanni, w: L’autunno del diavolo. Diabolos, dialogos, daimon, Convegno di Torino, 17/21 ottobre 1988, red. E. Corsini, T. 1, Milano 1990, s. 189–198. [Google Scholar]
- Delumeau J., Strach w kulturze Zachodu. XIV–XVIII w., tłum. A. Szymanowski, Warszawa 1986, s. 220–221. [Google Scholar]
- Delumeau J., Una storia della paura, w: Le rivoluzioni del benessere, red. P. Melograni, Roma–Bari 1988, s. 190–191. [Google Scholar]
- Flis J., Jezus a demony na tle antydemonicznych praktyk starożytnego Wschodu, Lublin 1990. [Google Scholar]
- Kelly J. N. D., Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum. J. Mrukówna, Warszawa 1988. [Google Scholar]
- Laurentin R., Szatan: mit czy rzeczywistość?, tłum. T. Szafrański, Warszawa 1998. [Google Scholar]
- Leon–Dufour X., Satana e il Demoniaco nei vangeli, w: L’autunno del diavolo. Diabolos, dialogos, daimon, Convegno di Torino, 17/21 ottobre 1988, red. E. Corsini, T. 1, Milano 1990, s. 143–154. [Google Scholar]
- Mazzucco C., Satana e la morte nel vangelo di Marco, w: L’autunno del diavolo. Diabolos, dialogos, daimon, Convegno di Torino, 17/21 ottobre 1988, red. E. Corsini, T. 1, Milano 1990, s. 155–179. [Google Scholar]
- Minois G., Diabeł, tłum. E. Burska, Warszawa 2001. [Google Scholar]
- Nola A. M. di, Diabeł, tłum. I. Kania, Kraków 2004. [Google Scholar]
- Pelikan J., Powstanie wspólnej tradycji (100 – 600), tłum. M. Höffner, Kraków 2008. [Google Scholar]
- IV. Pomoce [Google Scholar]
- Słownik teologii biblijnej, red. X. Leon–Dufour, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1994. [Google Scholar]
Downloads
Download data is not yet available.