Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 34 Nr 2 (2025)

Artykuły

Onkocelebryta czy zatroskany duszpasterz? Wizerunek medialny ks. Jana Kaczkowskiego w filmie Johnny i wybranych publikacjach na kanale Youtube

  • Kinga Zielińska
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2025.2.185-220  [Google Scholar]
Opublikowane: 24.10.2025

Abstrakt

In this article, the author dedicates special attention to the media activity of Father Jan Kaczkowski. The analysis of audiovisual materials focuses on the author’s series of vlogs „Smak Życia”, published on YouTube, and on the feature film „Johnny” directed by Daniel Jaroszek, which was created based on the biography of Father Jan Kaczkowski. The work proves that the vlogs created by Father Kaczkowski are characterized by a personal style of communication and a clear image of a clergyman – a priest-guide, humorist, lover of good food, while in the film we are dealing with a multi-layered image, condensed in a film story – definitely positive.

Bibliografia

  1. Bogdanowska-Jakubowska E., Strategie tworzenia wizerunku własnego w dyskursie politycznym, Katowice 2012. [Google Scholar]
  2. Budzyński W., Zarządzanie wizerunkiem firmy, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  3. Czopek M., Rola mediów w kreowaniu wizerunku, Zeszyty Naukowe Uczelni Jana Wyżykowskiego. Studia z Nauk Społecznych 2016, nr 9, 79–93. [Google Scholar]
  4. Drożdż M., Język nienawiści w dyskursie medialnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2016, nr 31(1), 21–32. [Google Scholar]
  5. Gierło K., Wizerunek (image) polityka – teoria i praktyk w Public relations w teorii i praktyce, Wrocław 2002. [Google Scholar]
  6. Gronkowska A., Media społecznościowe jako narzędzie nowej ewangelizacji na przykładzie twórczości internetowej Adama Szustaka OP, Roczniki Pedagogiczne 2018, nr 10(1), 113–128. [Google Scholar]
  7. Jabłońska K., Kaczkowski J., Żyć aż do końca. Instrukcja obsługi choroby, Warszawa 2017. [Google Scholar]
  8. Jabłońska K., Szału nie ma, jest rak, Warszawa 2013. [Google Scholar]
  9. Johnny, reż. Daniel Jaroszek, scen. Maciej Kraszewski 2022. [Google Scholar]
  10. Kaczkowski J., Vlog ks. Jana Kaczkowskiego – Smak Życia 1, https://www.youtube.com/watchv=wal0NPXQkKo&t=1s. [Google Scholar]
  11. Kaczkowski J., Vlog ks. Jana Kaczkowskiego ­– Smak Życia 9, https://www.youtube.com/watch?v=hc-2PJcRnS4&t=6s. [Google Scholar]
  12. Kaczkowski J., Vlog ks. Jana Kaczkowskiego – Smak Życia 21, https://www.youtube.com/watch?v=YYlRzdJPCbE. [Google Scholar]
  13. Kaczkowski J., Vlog ks. Kaczkowskiego – Kaczkowski na Adwent – Wigilia, https://www.youtube.com/watchv=MYVU7CGFCA&list=PLXVsguxefloZ39AauKEytsTfblcfpQ6mx&index=81. [Google Scholar]
  14. Kraszewski M., Johnny. Powieść o księdzu Janie Kaczkowskim, Warszawa 2022. [Google Scholar]
  15. Leśniczak R., Personalizacja wizerunku medialnego instytucjonalnego Kościoła katolickiego w kontekście nadużyć niektórych duchownych wobec nieletnich. Analiza polskich tygodników opinii (2018–2019), Studia Medioznawcze 2020, nr 21(2), 554–568. [Google Scholar]
  16. Łoś A., „Moje największe marzenie? Przed śmiercią nie zaryć mordą w jakieś moralne błoto” – rozmowa z ks. Janem Kaczkowskim, https://www.radiokrakow.pl/audycje/ks-jan-kaczkowski-moje-najwieksze-marzenie-przed-smiercia-nie-zaryc-morda-w-jakies-moralne-bloto. [Google Scholar]
  17. Łuszczek K., Kościół i media w perspektywie komunikacyjno-pastoralnej, Szczecin 2008. [Google Scholar]
  18. NEXTFILMPL, Johnny. Making off, https://www.youtube.com/watch?v=hbzcJV3lqdE&t=1092s. [Google Scholar]
  19. Podsadecka J., Ks. Jan Kaczkowski o tym, co najważniejsze. Sztuka czułości, Kraków, 2018. [Google Scholar]
  20. Podsadecka J., Dasz radę. Ostatnia rozmowa, Kraków 2016. [Google Scholar]
  21. Pluta E., Public relations – moda czy konieczność? Teoria i praktyka, Warszawa 2001. [Google Scholar]
  22. Przybysz M., Marcyński K., Media i kościół. Polityka informacyjna kościoła, Warszawa 2011. [Google Scholar]
  23. Przybysz M., Kościół w social media. Komunikacja instytucji eklezjalnych w mediach społecznościowych w perspektywie medioznawczej i teologicznej, Kultura – Media – Teologia 2018, nr 35, 140–160. [Google Scholar]
  24. Sampson E., Jak tworzyć własny wizerunek, Warszawa 1996. [Google Scholar]
  25. Stępniak K., Advertising in communication of the Catholic Church. The case of Poland, Central European Journal of Communication 2020, nr 13(27), 409–425. [Google Scholar]
  26. Stępniak K., Communicating the sacred in religious advertising in light of the mediatization of religion theory and research on digital religion, Church, Communication and Culture 2023, nr 8(2), 285–307. [Google Scholar]
  27. Stępniak K., Nadzieja bez optymizmu – rzecz o katolickim dziennikarstwie śledczym w dobie kryzysu w Kościele, w: Kryzys w przekazach medialnych, red. R. Leśniczak, K. Stępniak, Warszawa 2023, 179–202. [Google Scholar]
  28. Stępniak K., O kiczu religijnym jako fenomenie w perspektywie komunikologicznej i medioznawczej, Warszawa 2024. [Google Scholar]
  29. Tokarczyk J., Daniel Jaroszek: „Johnny” to nie jest film o umieraniu, ale o życiu! https://pl.aleteia.org/2022/09/22/daniel-jaroszek-film-johnny-ksiadz-jan-kaczkowski/. [Google Scholar]
  30. Żyłka P., Galewski P., Synek Księdza Kaczkowskiego, Kraków 2023. [Google Scholar]
  31. Żyłka P., Kaczkowski J., Życie na pełnej petardzie, Kraków 2015. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.