Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów. Podstawową prawną formą działania Prezesa jest decyzja administracyjna. Sądowa kontrola decyzji wydawanych przez Prezesa Urzędu ma pewne cechy szczególne, różne od typowej kontroli sądowej nad działalnością organów administracji publicznej w Polsce. Przede wszystkim kontrola wykonywana jest nie przez sąd administracyjny, ale przez sąd powszechny – Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sąd ten prowadzi postępowanie na podstawie przepisów kodeksu postępowania cywilnego (Postępowanie w sprawach z zakresu ochrony konkurencji art. 47928–47935 k.p.c.). Przedmiotem kontroli wykonywanej przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie są wszystkie przejawy zachowania Prezesa Urzędu dokonywane w szczególności w którejkolwiek ze znanych prawnych form działania administracji, ale wyłącznie decyzje i niektóre postanowienia. Postępowanie przed sądem ma charakter postępowania w pierwszej instancji i realizowane jest na zasadach kontradyktoryjności. W trakcie postępowania sąd zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania dowodowego i wszechstronnego wyjaśnienia okoliczności sprawy. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w trakcie kontroli decyzji wydawanych przez Prezesa Urzędu na podstawie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów nie bada jedynie poprawności postępowania przed Prezesem Urzędu, a jego orzeczenia nie mają charakteru kasacyjnego. Od wyroków Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów służy apelacja do Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Od wyroków Sądu Apelacyjnego służy kasacja do Sądu Najwyższego.