Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 4/25 (2025)

Artykuły

Znak i znaczenie: interwencja pragmatyczna

DOI: https://doi.org/10.25312/j.10240  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.12.2025

Abstrakt

Artykuł dotyczy problematyki przejścia z obszaru znaku i tworzenia znaczenia w obszar pragmatycznego i sprawczego nastawienia względem świata. Linia analizy jest prowadzona od procesów afektywnego spotkania, przez działanie autoafekcji, w kierunku aktywnej sprawczości w formie możliwości pragmatycznej interwencji w polu społecznym. Teorie Gillesa Deleuza i jego przydatna interpretacja spinozjańskiego conatus jako siły do działania, Susany Caló semio-pragmatyka i Jana Slabego nowe podejścia do idei afektywnej genealogii sprawczości podmiotu służą za pomoc w analizie. Celem artykułu jest prezentacja, czasami niejasnej, transformacji teorii w praktykę, tego, jak treści początkowo wyrażone jedynie na poziomie znaczenia mogą zmienić się w aktywną siłę działania, oraz ostatecznie tego, jak uczący się od świata zmienia się w tego, kto uczy, czyli w nauczyciela.

 

Bibliografia

  1. Ahern S. (2024), Affect Theory and Literary Criticism, “Emotion Review”, vol. 16(2), pp. 96–106. [Google Scholar]
  2. Austin J.L. (1975), How to Do Things with Words, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. [Google Scholar]
  3. Caló S. (2021), Semio-Pragmatics as Politics: On Guattari and Deleuze’s Theory of Language, “Deleuze and Guattari Studies”, vol. 15(2), pp. 266–284. [Google Scholar]
  4. Deleuze G. (1968), Spinoza et le problème de l’expression, Paris: Minuit. [Google Scholar]
  5. Deleuze G. (1988), Spinoza. Practical Philosophy, San Francisco: City Lights Books. [Google Scholar]
  6. Deleuze G. (1991), Empiricism and subjectivity. An Essay on Hume’s Theory of Human Nature, New York: Columbia University Press. [Google Scholar]
  7. Deleuze G. (2000), Empiryzm i subiektywność. Esej o naturze ludzkiej według Hume’a, Warszawa: Wydawnictwo KR. [Google Scholar]
  8. Deleuze G. (2010), Difference and Repetition, London, New York: Continuum. [Google Scholar]
  9. Deleuze G. (2014a), Difference and Repetition, London: Bloomsbury Academic. [Google Scholar]
  10. Deleuze G. (2014b), Spinoza: filozofia praktyczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe. [Google Scholar]
  11. Derrida, J. (2009), Writing and Difference, London and New York: Routledge Classics. [Google Scholar]
  12. Direk Z. (2024), Auto-affection and Ethics: a Derridean response to Levinas, “Angelaki. Journal of theoretical humanities”, vol. 29(1–2), pp. 202–213. [Google Scholar]
  13. Guattari F. (2024), Chaosmoza, Warszawa: Wydawnictwo Kwartalnika Kronos. [Google Scholar]
  14. Heaney C. (2018), Pursuing joy with Deleuze: Transcendental empiricism and affirmative naturalism as worldly practice, “Deleuze and Guattari Studies”, vol. 12(3), pp. 374–401. [Google Scholar]
  15. Kłos-Czerwińska P. (2015), Deconstruction of the Notion of Logos and Logocentric Language in Texts by Jacques Derrida, [in:] A. Dobrinescu (ed.), The Dialogue of Cultures, Ploieşti: Editura Universităţii Petrol-Gaze din Ploieşti, pp. 206–216. [Google Scholar]
  16. Massumi B. (2021), The Politics of Affect, Cambridge, Malden: Polity. [Google Scholar]
  17. Plato (2008), Cratylus, Phaedrus, Phaedo, Republic, The Seventh Letter, [in:] Plato: Middle Dialogues, London: Forgotten Books. [Google Scholar]
  18. Saussure F. de (1959), Course in General Linguistics, New York: Philosophical Library. [Google Scholar]
  19. Shaw J. K. (2016), Athleticism is not joy: Extricating Artaud from Deleuze’s Spinoza, “Deleuze and Guattari Studies”, vol. 10(2), pp. 162–185. [Google Scholar]
  20. Slaby J. (2012), Affective Self-Construal and the Sense of Ability, “Emotion Review”, vol. 4(2), p. 151–156. [Google Scholar]
  21. Slaby J., Mülhoff R., Wüschner P. (2019), Affective Arrangements, “Emotion Review”, vol. 11(1), pp. 3–12. [Google Scholar]
  22. Slaby J., Stephan A. (2008), Affective Intentionality and Self-consciousness, “Consciousness and Cognition. An International Journal”, vol. 17, pp. 506–513. [Google Scholar]
  23. Sontag S. (2014), Myśl to forma odczuwania, Kraków: Wydawnictwo Karakter. [Google Scholar]
  24. Tomkins S. (1995), Shame and its Sisters. A Silvan Tomkins Reader, Durham and London: Duke University Press. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.