Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 9 (2015)

Artykuły

Odchylenia od norm ortograficznych w dyktandach konkursowych uczniów klas III szkoły podstawowej

Opublikowane: 01.10.2015

Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest ustalenie listy frekwencyjnej odchyleń od norm ortograficznych, a więc pokazanie niewłaściwych zapisów wyrazów u uczniów klas III, którzy wzięli udział w konkursie „Mistrz Ortografii Klasy III” zorganizowanym 9 maja 2011 roku (po raz jedenasty) przez Szkołę Podstawową Nr 120 w Łodzi. W konkursie wzięli udział przedstawiciele 13 łódzkich szkół podstawowych, w sumie 24 najlepszych uczniów z ortografii.

Jedna wykazała odchylenia w zakresie pisowni u, ó (39 razy), odchylenia w zakresie zamiany literowych oznaczeń spółgłosek bezdźwięcznych na literowe oznaczenie spółgłosek dźwięcznych (22 razy), pisownia łączna lub osobno (20 razy), w zakresie pisowni ż, rz (18 razy), pisownia małą i wielką literą (18 razy), pisownią h, ch (11 razy),  pozostawienia/dodania  liter (4 razy), w zakresie transpozycji liter (3 razy), w zakresie zamiany literowych oznaczeń spółgłosek dźwięcznych na li­terowe oznaczenie spółgłosek bezdźwięcznych (2 razy), w zakresie pisowni ę, ą (1 raz), pozostałe odchylenia od norm (5 razy). Zaobserwowano wysoką frekwencję odchyleń w zakresie pisowni ó, h, ch, ż, rz co potwierdza wielokrotnie opisywane zjawisko niedopasowania znajomości reguł ortograficznych przez poprawną pisownię.

Bibliografia

  1. Karpowicz T., 2009: Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. [Google Scholar]
  2. Polański E., 1996: Nowy słownik ortograficzny PWN wraz z zasadami pisowni i interpunkcji, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa. [Google Scholar]
  3. Starz R., 2000: Odchylenia od norm ortograficznych w wypracowaniach uczniów w wieku 10–14 lat, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.