Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 18 (2019)

Teologia praktyczna

Role of Catholic Education in the Context of Challenges Set by Postmodern Society

Published: 2019-12-31

Abstract

The author undertakes the topic of  Catholic schools’ activity in postmodern society. The major purpose of the article is to present the main challenges set by postmodernism to  Catholic education. These challenges are described in the first part of the article. Another aspect is an outline of the history of  Catholic education in Poland. It leads to the conclusion that the effort the Catholic Church puts into education has developed over the years and that it should also address the context of postmodernism. The last section points out to the elements of the  Catholic school identity as a response to the current social-philosophical context.

References

Dokumenty Kościoła:
1. Franciszek. Evangelii gaudium, 170-171.
2. Jan Paweł II Przemówienie do nauczycieli i wychowanków rzymskich kolegiów: Massimo i Santa Maria
3. Jan Paweł II. Przemówienie do uczestników XCII Zgromadzenia Włoskiej Katolickiej Unii Nauczycieli Szkół Średnich (UCIIM). w: Służyć́ wzrastaniu w prawdzie i miłości. Wybór dokumentów kościoła na temat szkoły katolickiej i wychowania. Kraków 2009. s.187-189.
4. Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego. Szkoła katolicka u progu trzeciego tysiąclecia, pkt. 6.

Opracowania:
5. Cichosz W. Zarys dziejów wychowania katolickiego w Polsce. W: Państwo a wychowanie. Idee – mity – stereotypy. Szczecin 2005.
6. Dreher R. Opcja Benedykta. Kraków 2018.
7. Kobyliński A. Światopogląd katolicki w kontekście postmodernizmu. w: Atenemum Kapłańskie 571 (2004). Włocławek 2004.
8. Mudlaff K. Szkolnictwo katolickie w świetle dokumentu z Aparecidy. w: Studia Włocławskie 19, Włocławek 2017.
9. Poupard P. Pomiędzy barbarzyństwem i nadzieją. Kryzys współczesnej kultury i chrześcijańska odpowiedź, w: Sacrum i kultura. Chrześcijańskie korzenie przyszłości; Lublin, 15-17 września 2000 r. (Materiały Kongresu Kultury Chrześcijańskiej). Lublin 2000.
10. Puzynina J. Słowo – wartość – kultura. Lublin 1997.
11. Rostkowski M.. Kościół wobec procesu laicyzacji szkolnictwa w Polsce Ludowej. w: Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 30 (1997).
12. Sareło Z., Postmodernistyczny styl myślenia i życia, w: Postmodernizm wyzwanie dla chrześcijaństwa, Poznań 1995.
13. Schmälzle U.. Duszpasterstwo szkolne. Stan aktualny i wyzwania na przyszłość w: Peryferie wiary wyzwaniem dla Kościoła. Lublin 2015.
14. Szeloch H., Program wychowawczy Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich jako próba odpowiedzi na nauczanie Magisterium Kościoła dotyczące wychowania chrześcijańskiego w szkole katolickiej. w: Warszawskie Studia Pastoralne 15/2012.
15. Walewander E. Postmodernizm a pedagogia katolicka. Toruń 2011.
16. Wargacki S. Duchowość w kulturze ponowoczesnej. w: Zeszyty Naukowe KUL 59 (2016), nr 4 (236).
17. Zakrzewska A., Współczesna szkoła katolicka placówką kształtowania społecznie dojrzałej osobowości dzieci i młodzieży. w: Pedagogia Christiana 1/35 (2015).

Downloads

Download data is not yet available.