Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 32 Nr 3 (2023)

Artykuły

Wizerunek współczesnej feministki w „Gazecie Wyborczej” w kontekście Ogólnopolskiego Strajku Kobiet w 2020 roku

  • Zuzanna Gąsiorowska
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2023.3.9-29  [Google Scholar]
Opublikowane: 09.10.2023

Abstrakt

The aim of the article is to define the image of a contemporary feminist in the context of Women’s Strikes based on selected articles of Gazeta Wyborcza. The method of content analysis and linguistic analysis were used in the research. The text increases the cognitive value in the field of feminism research in the world and in Poland.

Bibliografia

  1. Anculewicz Z., „Czarny protest” i jego obraz medialny roku 2016, w: Przez region do Europy: księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Staniszewskiemu w 70. rocznicę urodzin, red. J. Szydłowska, M. Żmijkowska, Olsztyn 2019. [Google Scholar]
  2. Bochenek A., Porzycki J., Włodek J., „To jest wojna!”. Strajk Kobiet od dwóch miesięcy protestuje przeciwko wyrokowi TK w sprawie aborcji, Gazeta Wyborcza 25.12.2020, https://krakow.wyborcza.pl/krakow/56,44425,26635871,to-jest-wojna-strajk-kobiet-od-dwoch-miesiecy-protestuje.html (dostęp: 5.05.2022 r.). [Google Scholar]
  3. Bujalski S., Strajk kobiet. Pół tysiąca osób przeszło ulicami Łodzi. „Jestem lesbą i fajnie mi z tym”, Gazeta Wyborcza 13.12.2020, https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,26603608,strajk-kobiet-znow-przeszedl-przez-ulice-lodzi-idziemy-po.html (dostęp: 5.05.2022 r.). [Google Scholar]
  4. Chołodowski M., Strajk Kobiet. Czas wykorzystać tę siłę, Gazeta Wyborcza 18.12.2020, https://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/7,35241,26620308,strajk-kobiet-czas-wykorzystac-te-sile.html (dostęp: 5.05.2022 r.). [Google Scholar]
  5. Czapnik S., Wolnościowe pokolenie ośmiu gwiazdek? O generacyjnym wymiarze sprzeciwu wobec klerykalizacji życia społecznego w Polsce, Studia Politologica 2021, nr 336 (26), 91–102. [Google Scholar]
  6. DeFleur M.L., Dennis E., Understanding mass communication, Boston 1996. [Google Scholar]
  7. Dobek-Ostrowska B., Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005. [Google Scholar]
  8. Feliksiak M., Roguska B., O dopuszczalności przerywania ciąży i protestach po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, Komunikat z badań CBOS, nr 153/2020, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_153_20.PDF (dostęp: 24.03.2022 r.). [Google Scholar]
  9. Gajewska A, Tłumaczenie feminizmu, Przekładaniec 2011, nr 24, 7–18. [Google Scholar]
  10. Gontarczyk E., Kobiecość i męskość jako kategorie społeczno-kulturowe w studiach feministycznych, Poznań 1995. [Google Scholar]
  11. Graff A., Jesteś urocza, kiedy się złościsz. Radykalny feminizm drugiej fali a media głównego nurtu, w: Kobiety, feminizm i media, red. E. Zierkiewicz, I, Kowalczyk, Poznań–Wrocław 2005. [Google Scholar]
  12. Grech M., Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań, w: Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże, red. M. Grech, Łódź 2012. [Google Scholar]
  13. Hannam J., Feminizm, Poznań 2010. [Google Scholar]
  14. Helios J., Jedlecka W., Urzeczywistnianie idei feminizmu w ogólnoświatowym dyskursie o kobietach, Wrocław 2018. [Google Scholar]
  15. Heywood A., Ideologie polityczne, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  16. Kamińska A., Protesty kobiet w czasie pandemii jako nowa forma społecznego oporu, w: Koronawirus wyzwaniem współczesnego społeczeństwa: media i komunikacja społeczna, red. K. Marcinkiewicz, P. Nowak, D. Popielec, M. Wilk, Kraków 2020, 153–164. [Google Scholar]
  17. Kłusek O., Prawda o kobiecie – feminizm i trywializacja w kobiecej prasie segmentu luksusowego w Polsce, Media. Biznes. Kultura 2016, nr 1 (1), 27–44. [Google Scholar]
  18. Krawczyk D., Bujara M, Kromer O., „Nie oddamy naszych praw!”. Protestujący już pod domem Kaczyńskiego, a tam setki policjantów. Rozpylili gaz, poleciały kamienie, Gazeta Wyborcza 2020, https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/51,54420,26424504.html (dostęp: 05.05.2022 r.). [Google Scholar]
  19. Krawczyk M., Prokopowicz A., Memy internetowe w kontekście ochrony wizerunku osób publicznych, Media i Społeczeństwo 2020, nr 12, 97–113. [Google Scholar]
  20. Kromer O., Frątczak N., Blokady Strajku Kobiet w Warszawie. Inne niż zwykle. Wiązanie sznurówek, spacery Podręcznych i dziwne kroki na ulicach, Gazeta Wyborcza 7.12.2020, https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/51,54420,26583003.html?i=28 (dostęp: 30.04.2022 r.). [Google Scholar]
  21. Leśniczak R., Did Polish Nationwide Catholic Weekly Newspapers Support Andrzej Duda in the Presidential Campaign in 2020? A Case Study, Social Communication 2021, nr 7 (1), 42–57. [Google Scholar]
  22. Leśniczak R., Kategoria tożsamości i stereotypu w komunikacji religijnej. Próba hermeneutycznej interpretacji tekstów prasowych tygodnika „Newsweek Polska” w kontekście obrad synodu o rodzinie 2014–2015, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2018, nr 51 (5), 83–101. [Google Scholar]
  23. Leśniczak R., Proeuropejskość czy eurosceptycyzm? Wizerunek Unii Europejskiej w kontekście kryzysu migracyjnego i uchodźczego. Analiza polskiej prasy opinii, Łódzkie Studia Teologiczne 2019, nr 28 (1), 115–131. [Google Scholar]
  24. Leśniczak R., Wizerunek zgromadzeń zakonnych w prasie polskiej (2013–2016), Warszawa 2019. [Google Scholar]
  25. Lippmann W., Public Opinion, New York 1922. [Google Scholar]
  26. Lis I., Krótka historia feminizmu jako ruchu społecznego, Obywatelka 8.03.2013, 1–3. [Google Scholar]
  27. Litwin T., Krytyka polityki gospodarczej koalicji PO–PSL w „Gazecie Wyborczej” 2007–2015, Polityka i Społeczeństwo 2016, nr 14 (1), 111–122. [Google Scholar]
  28. Majewska E., Teoria krytyczna w starciu ze stereotypem. Propozycje dla feministycznej krytyki mediów, w: Kobiety, feminizm i media, red. E. Zierkiewicz, I, Kowalczyk, Poznań–Wrocław 2005. [Google Scholar]
  29. Majka-Rostek D., Walka Polek o emancypację – konteksty społeczno-kulturowe, Fabrica Societatis 2019, nr 2, 117–124. [Google Scholar]
  30. Molek-Kozakowska K., O wizerunkowości sfery publicznej i jej analizie retorycznej, w: Retoryka wizerunku medialnego, red. A. Budzyńska-Daca, A. Kampka, K. Molek-Kozakowska, Warszawa 2016, 5–21. [Google Scholar]
  31. Nogaś M., Czuję wstyd i wściekłość. To państwo odbiera godność mojej córce. Uprzedmiotowiło ją, Gazeta Wyborcza 2020, https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,100865,26444883,czuje-wstyd-i-wscieklosc-bo-panstwo-postanowilo-zdecydowac.html (dostęp: 21.05.2022 r.). [Google Scholar]
  32. Olszewska J., Wizerunek jako narzędzie tworzenia przewagi strategicznej gminy, Marketing i Rynek 2000, nr 11, 24–37. [Google Scholar]
  33. Piechota G., Pomiędzy happeningiem a zmianą. Znaczenie komunikacji sieciowej w protestach społeczno-politycznych, Kraków 2018. [Google Scholar]
  34. Sikorska-Kowalska M., „O wyborcze prawa kobiet”. Historia politycznej emancypacji, w: Emancypantki, włókniarki i ciche bohaterki, red. I. Desperak, Łódź 2009, 6–24. [Google Scholar]
  35. Sikorska-Kowalska M., Warunki rozwoju polskiego feminizmu na przełomie XIX i XX wieku, Fabrica Societatis 2019, nr 2, 143–159. [Google Scholar]
  36. Strzelecki W., Cybulski M., Strzelecka M., Dolczewska-Samela A., Zmiana wizerunku medialnego kobiety a zaburzenia odżywiania we współczesnym świecie, Nowiny Lekarskie 2007, nr 76 (2), 173–181. [Google Scholar]
  37. Szulc M., Nie składamy parasolek, czyli językowe środki perswazji #CzarnegoProtestu w mediach społecznościowych, w: Perswazja językowa w różnych dyskursach, red. Ż. Sładkiewicz, A. Klimkiewicz, M. Noińska, Gdańsk 2019. [Google Scholar]
  38. Ślęczka K., Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu, Katowice 1999. [Google Scholar]
  39. Waloch N., Protest 13 grudnia: wielka próba sił i nerwów. Scheuring-Wielgus uratowała z opresji policjanta, Gazeta Wyborcza 2020, https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,26605500,protest-13-grudnia-wielka-proba-sil-i-nerwow-scheuring-wielgus.html (dostęp: 5.05.2022 r.). [Google Scholar]
  40. Wężyk K., Strajk Kobiet. Strajk Kobiet. „Jesteśmy kobietami, jesteśmy silne i pokonamy wszystkich, którzy nam grożą”, Gazeta Wyborcza 28.10.2020, https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,26451019,strajk-kobiet-jestesmy-kobietami-jestesmy-silne-i-pokonamy.html (dostęp: 5.05.2022 r.) [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.