Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 31 Nr 3 (2022)

Artykuły

Informacja czy agitacja? Wizerunek Andrzeja Dudy w portalu Tvp.info przed I turą wyborów prezydenckich

  • Hubert Szczypek
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.135-161  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.10.2022

Abstrakt

The text analyzes the image of Andrzej Duda on the Tvp.info portal before the first round of the presidential elections in 2020. The author referred to the theory of social influence formulated by Robert Cialdini, which states that in some situations people act in a simplified manner and automatically react to specific stimulus.
In the texts analyzed was found one example of the rule of involvement and consistency. Not once did the analyzed texts contain the principles of liking and inaccessibility. In seven of the studied publications was found none of the rules of exerting social influence. In the vast majority of texts which stated the existence of rules of exerting social influence, was observed agitation in favor of the president seeking re-election.

Bibliografia

  1. Bogołębska B., Worsowicz M., Retoryka i jej zastosowania. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych, Łódź 2016. [Google Scholar]
  2. Borski M., Agitacja wyborcza jako ważny element kampanii wyborczej – wybrane zagadnienia, Roczniki Administracyjni i Prawa 2017, nr 17, 37–50. [Google Scholar]
  3. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 1999. [Google Scholar]
  4. Cichosz M., (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń 2009. [Google Scholar]
  5. Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005. [Google Scholar]
  6. Davis A., Public relations, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  7. Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2006. [Google Scholar]
  8. Leśniczak R., Dziennikarz i informacja–integralny model formacji dziennikarskiej, Łódzkie Studia Teologiczne 2011, nr 20.1, 181–205. [Google Scholar]
  9. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  10. Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. [Google Scholar]
  11. Szulczewski M., Informacja, w: Teoria i praktyka dziennikarstwa, red. B. Golka, M. Kafla, Z. Mitzner, Warszawa 1964, 91–97. [Google Scholar]
  12. Walecka-Rynduch A., Przejawy manipulacji w kształtowaniu wizerunku polityka. „Efekt Ottingera” w polskiej przestrzeni politycznej, Naukowy Przegląd Dziennikarski 2015, nr 3, 54–69. [Google Scholar]
  13. Wojciechowska I., Spójność wizerunku w polityce, Humanities and Social Sciences 2013, nr 3, 225–237. [Google Scholar]
  14. Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  15. Zimbardo P.G., Leippe M.R., Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Poznań 2004. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.