Abstrakt
Jezus Chrystus, odchodząc do Ojca, posłał swoim uczniom Ducha Świętego, który miał im wszystko przypomnieć i wyjaśnić. Tenże Duch Święty działa dalej w Kościele, uświęcając Mistyczne Ciało Chrystusa. Pierwszym Parakletem jest sam Jezus Chrystus, który podjął misję zbawczą i stał się pośrednikiem między Bogiem a ludźmi. Duch Święty posłany przez Chrystusa jest drugim Parakletem, wypełniającym misję pośredniczącą. Duch Święty działa zarówno w Trójcy Immanentnej (wewnętrznym życiu Boga) oraz w Trójcy Ekonomicznej (działaniu historiozbawczym Boga). Ciekawe w tym kontekście są modele teologiczne wypracowane m.in. przez Heriberta Mühlena, Josepha Ratzingera, Waltera Kaspera, Hansa Ursa von Balthasara, Matthiasa Josepha Scheebena, Maximiliana Marię Kolbego oraz René Laurentina, których koncepcje zostały w dużym skrócie zaprezentowane w powyższym artykule. Misja pośrednicząca Ducha Świętego jest zorientowana chrystocentrycznie i ujawnia się w najważniejszych wydarzeniach zbawczych dokonanych przez Jezusa Chrystusa (Wcielenie, chrzest w Jordanie, głoszenie królestwa Bożego, śmierć i zmartwychwstanie). Ponadto Duch Święty uświęca Kościół, łącząc ludzi z Bogiem i ludzi między sobą. Działanie to wpisane jest w pośrednictwo bytowe Jezusa Chrystusa, który ma dwie natury – Boską i ludzką oraz w pośrednictwo funkcyjne Zbawiciela
(funkcję królewską, prorocką i kapłańską). Niewątpliwie ostatnie dziesięciolecia charakteryzują się dużym ożywieniem wśród teologów, którzy zajmują się tematyką pneumatologiczną, zwłaszcza w wymiarze misji pośredniczącej Ducha Świętego.
Bibliografia
- Alves M.I., Dam wam Ducha nowego, trans. by L. Balter, Communio 43 (1988) 1, 14–31. [Google Scholar]
- Bartosik G. M., Mediatrix in Spiritu Mediatore. Pośrednictwo Najświętszej Maryi Panny jako uczestnictwo w pośredniczącej funkcji Ducha Świętego w świetle teologii współczesnej, Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów 2016. [Google Scholar]
- Cantalamessa R., Pieśń Ducha Świętego, trans. by M. Przeczewski, Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek 2003. [Google Scholar]
- Chrostowski W., Bóg, Biblia, Mesjasz, Warszawa: Fronda 2007. [Google Scholar]
- Gomes C. F., Jezus a dar Ducha Świętego, trans. by L. Balter, Communio 43 (1988) 1, 3–13. [Google Scholar]
- Jan Paweł II, Encyklika Dominum et vivificantem, Watykan, 18.05.1986. [Google Scholar]
- Kaczmarek P., Królowanie Chrystusa na ziemi – próba teologicznego uzasadnienia, Studia Loviciensia 22 (2020), 141–150. [Google Scholar]
- Kaczmarek P., „Niepokalane Poczęcie” czy „Niepokalanie Poczęta”? – św. Maksymiliana M. Kolbego propozycje interpretacyjne przesłania z Lourdes, Studia Loviciensia 20 (2018), 109–119. [Google Scholar]
- Kolbe M. M., Pisma, vol. 2, Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów 2008. [Google Scholar]
- Królikowski J., Tajemnica Trójjedynego, Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydawnictwo Naukowe 2015. [Google Scholar]
- O’Collins G., Farrugia E.G., Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych, trans. by J. Ożóg, B. Żak, Kraków: Wydawnictwo WAM 2002. [Google Scholar]
- Ratzinger J., Kościół. Pielgrzymująca wspólnota wiary, trans. by W. Szymona, Kraków: Wydawnictwo M 2005. [Google Scholar]
- Ratzinger J., Raport o stanie wiary, in: J. Ratzinger, Opera omnia, vol. XIII/1, Lublin: Wydawnictwo KUL 2017, 29–186. [Google Scholar]
- Schoonenberg P., Duch Boży w historii zbawienia, trans. by L. Balter, Communio 43 (1988) 1, 76–88. [Google Scholar]
- Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele. [Google Scholar]
- Stubenrauch B., Pneumatologia – traktat o Duchu Świętym, trans. by P. Lisak, Kraków: Wydawnictwo M 1999. [Google Scholar]
- The Jerusalem Bible. Popular Edition, London: Darton, Longman & Todd Ltd 1974. [Google Scholar]
Downloads
Download data is not yet available.