Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 13 No. 2 (2020)

Articles

Business Ethics

DOI: https://doi.org/10.32084/tekapr.2020.13.2-37  [Google Scholar]
Published: 2020-12-31

Abstract

In the conditions of market economy, the functioning of enterprises depends on maintaining the ability to compete in the long term. The possibility of achieving such success is obtained by a small number of business entities. The causes of any irregularities should be seen in the level of moral and emotional competence of their owners, managers and employees as well as people functioning in competing organizations. The rules of competition between enterprises are the result of the struggle for dominance of both companies and their employees. This behaviour determines the possibility of making business decisions and decisions in the sphere of management as well as decisions on shaping the reactions between superiors and subordinates, and therefore management decisions. The vast majority of enterprises base their activities without analyzing the social and their consequences in both organizational and microeconomics dimensions. This way of doing business was the cause of various crises as well as conflicts in organizations. In the European Union, from December 1, 2009, corporate social responsibility is the legal norm for business people. There is a need to run a social campaign targeted primarily at small and medium-sized companies as well as stakeholders not only in Poland but in all countries belonging to the European Union.

 

References

  1. Burda, Krzysztof. 2013. “Geniusz współpracy.” Newsweek 20:19–22. [Google Scholar]
  2. Czerska, Małgorzata. 2003. Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera. Warszawa: Diffin. [Google Scholar]
  3. Filek, Jacek. 2004. Wprowadzenie do etyki biznesu. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. [Google Scholar]
  4. Flis, Małgorzata. 2016. Antropologia społeczna Radcliffe’a Browna. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS. [Google Scholar]
  5. Gasparski, Wojciech. 2001. “Etyka biznesu – szkice do portretu.” In Etyka biznesu, ed. Jerzy Dietl, and Wojciech Gasparski, 125. Warszawa: PWN. [Google Scholar]
  6. Gilejko, Leszek. 2005. Społeczeństwo a gospodarka. Socjologia ekonomiczna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa. [Google Scholar]
  7. Hall, William D. 1993. Making the Right Decision Ethics for Managers. United States: Wiley. [Google Scholar]
  8. Jaroń, Józef. 1987. Wybrane problemy etyki. Warszawa. MON. [Google Scholar]
  9. Klimcza, Barbara. 1998. Etyka gospodarcza. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. [Google Scholar]
  10. Klimek, Jan. 2014. Etyka biznesu. Teoretyczne założeni, praktyka zastosowań . Warszawa: Difin. [Google Scholar]
  11. Kołakowski, Leszek. 2006. O co nas pytają wielcy filozofowie. Kraków: Wydawnictwo Znak. [Google Scholar]
  12. Lewicka–Strzałecka, Anna. 1999. Etyczne standardy firm i pracowników. Warszawa: IfiS PAN. [Google Scholar]
  13. Łączkowski, Wojciech. 2004. “Etyczne aspekty finansowania potrzeb socjalnych ze środków publicznych.” Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 1:5–14. [Google Scholar]
  14. Maciuszek, Józef. 2009. “Zarys problematyki etyki biznesu.” In Etyka biznesu, ed. Jerzy Dietl, and Wojciech Gasparski, 320. Warszawa: PWN. [Google Scholar]
  15. Mroziewski, Marian. 2010. Styl zarządzania jako instytucjonalny czynnik kreowania kapitału przedsiębiorczości organizacyjnej. Koncepcja ewolucyjno-normatywna. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. [Google Scholar]
  16. Mroziewski, Marian. 2012. “Alternatywność w zarządzaniu jako czynniki kreatywności.” In Ekonomia kreatywności. Jakość kapitału ludzkiego jako stymulator wzrostu społeczno-gospodarczego, ed. Anna Lipka, and Stanisław Waszczak, 40–50. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. [Google Scholar]
  17. Schrade, Urlich. 1997. Etyka. Główne systemy. Warszawa: Placet. [Google Scholar]
  18. Sitek, Magdalena. 2018. “Prawne ramy bezpieczeństwa jednostki w cyberprzestrzeni.” Journal of Modern Science 37, no. 2:177–91. [Google Scholar]
  19. Szejniuk, Aleksandra. 2016a. “Istota i znaczenie komunikacji w procesie zarządzania.” Journal of Modern Science 29, no. 2:43–55. [Google Scholar]
  20. Szejniuk, Aleksandra. 2016b. “Etyka menedżerska w zarządzaniu zasobami ludzkimi.” Journal of Modern Science 28, no. 1:89–104. [Google Scholar]
  21. Tischner, Józef. 1998. Spór o istnienie człowieka. Kraków: Znak. [Google Scholar]
  22. Zawisza, Jerzy. 2018. “Etyka w zarządzaniu organizacją.” Journal of Modern Science 37, no. 2:235–51. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.