Artykuł poddaje analizie problematykę odpowiedzialności pracodawcy z tytułu stosowania wobec pracownika mobbingu. W rozważaniach odniesiono się zarówno do doktryny oraz orzecznictwa, w szczególności Sądu Najwyższego, wskazując na liczne kontrowersje pojawiające się w tej materii. Omówiono zarówno kwestię zadośćuczynienia, jak i odszkodowania, zwracając uwagę na różnice występujące pomiędzy tymi dwoma roszczeniami przysługującymi pracownikowi w przypadku doświadczenia przez niego mobbingu w miejscu zatrudnienia, jednocześnie wskazując na charakter odpowiedzialności – tj. kontraktowy czy też odszkodowawczy. W ostatniej części odniesiono się do statystyk sądowych obrazujących liczbę wszczynanych roszczeń z art. 943 § 4 oraz § 5 k.p. uwzględniając również liczbę spraw prawomocnie zakończonych, a także długość trwania takich postępowań i wysokość przyznanych przez sądy odszkodowań oraz zadośćuczynienia.