Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 16 No. 18 (2) (2021)

Articles

Artificial Intelligence and Competition Law

DOI: https://doi.org/10.32084/sawp.2021.16.2-19  [Google Scholar]
Published: 2022-09-23

Abstract

In view of the massive development of AI technologies in society and economy, the paper identifies current proposals for the regulation of artificial intelligence at the EU level, which will be directly implemented in the Member States. The rapidly changing market if forcing a new approach of competition authorities to this process and raises the question of the role of competition policy in the digital economy. The main thread of the paper is therefore to highlight the existing and expected challenges for the protection of competition related to the increased use of AI algorithms by entrepreneurs for the implementation and maintenance of cartels concluded in the traditional manner, as well as algorithms affecting competition without human intervention. To maintain some objectivity in the discussion, significant pro-competitive benefits of their use are also indicated.

References

  1. Castells, Manuel. 2000. “Toward a Sociology of the Network Society.” Contemporary Sociology 29, no. 5:693-99. [Google Scholar]
  2. Castells, Manuel. 2011. Społeczeństwo sieci. 2nd edition. Warszawa: PWN. [Google Scholar]
  3. Chłopecki, Aleksander. 2021. Sztuczna inteligencja – szkice prawnicze i futurologiczne. 2nd edition. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. [Google Scholar]
  4. Cormen, Thomas. 2020. Algorytmy bez tajemnic. 1st edition. Gliwice: Helion. [Google Scholar]
  5. Derdak, Michał Konrad. 2018. “Czy androidy śnią o zmowach cenowych? Algorytmy cenowe, sztuczna inteligencja i prawo konkurencji.” Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny 8 (7):73-82. [Google Scholar]
  6. Elliot, Anthony. 2011. Współczesna teoria społeczna. 1st edition. Warszawa: PWN. [Google Scholar]
  7. Ezrachi, Ariel, and Maurice E. Stucke. 2016a. “Is the Digital Economy Much Less Competitive Than We Think It Is?” https://promarket.org/2016/09/23/digital-economy-much-less-competitive-think/ [accessed: 29.07.2021]. [Google Scholar]
  8. Ezrachi, Ariel, and Maurice E. Stucke. 2016b. Virtual competition: the promise and perils of the algorithm-driven economy. 1st edition. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. [Google Scholar]
  9. Famirska, Sabina, and Marcin Kulesza. 2018. “Prawo ochrony konkurencji w dobie systemów AI oraz blockchaina.” In Innowacje, vol. 2, edited by Krzysztof Wojdyło, and Justyna Zandberg-Malec, 55-62. Warszawa: Wardyński i Wspólnicy sp. k. [Google Scholar]
  10. Goźliński, Paweł, and Vadim Makarenko, ed. 2020. Jutro jest teraz. 1st edition. Warszawa: Wydawnictwo Agora. [Google Scholar]
  11. Kadar, Massimiliano. 2015. “European Union competition law in the digital era.” https://www.competitionpolicyinternational.com/european-union-competition-law-in-the-digital-era/ [accessed: 29.07.2021]. [Google Scholar]
  12. Kaku, Michio. 2011. Fizyka przyszłości. Nauka do 2100 roku. 1st edition. Warszawa: Prószyński i S-ka. [Google Scholar]
  13. Kelly, Kevin. 2017. Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią naszą przyszłość. 1st edition. Warszawa: Wydawnictwo Poltext. [Google Scholar]
  14. Kohutek, Konrad. 2017. “Czy wysłanie e-maila o treści antykonkurencyjnej stanowi praktykę uzgodnioną w rozumieniu art. 101 ust. 1 TFUE? Glosa do wyroku TS z dnia 21 stycznia 2016 r., C-74/14.” Gloss 3:96-103. [Google Scholar]
  15. Kurzweil, Raymond. 2001. Law of Accelerating Returns. Special Report. Lifeboat Foundation Scientific, https://lifeboat.com/ex/law.of.accelerating.returns [accessed: 29.07.2021]. [Google Scholar]
  16. Lianos, Ioannis. 2019. “Competition Law for the Digital Era: A Complex Systems’ Perspective.” https://www.ucl.ac.uk/cles/sites/cles/files/cles_6-2019_final.pdf [accessed: 29.07.2021]. [Google Scholar]
  17. Menszig-Wiese, Katarzyna. 2019. “Pomocnictwo do kartelu: między efektywnością egzekwowania prawa konkurencji a ochroną praw przedsiębiorców – przegląd orzecznictwa.” Europejski Przegląd Sądowy 10:40-45. [Google Scholar]
  18. Mikosik, Stanisław. 1993. Teoria rozwoju gospodarczego Josepha A. Schumpetera. 1st edition. Warszawa: PWN. [Google Scholar]
  19. Mleczko, Marcin. 2018. “Technologiczne wyzwania dla antropocentrycznego prawa konkurencji na przykładzie algorytmicznego ustalania cen w sektorze e-commerce.” Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny 8 (7):63-72. [Google Scholar]
  20. Namysłowska, Monika, and Agnieszka Jabłonowska. 2020. “Personalizacja oparta na sztucznej inteligencji – nowe wyzwanie dla prawa konsumenckiego.” In Prawo sztucznej inteligencji, edited by Luigi Lai, and Marek Świerczyński, 95-111. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. [Google Scholar]
  21. Petit, Nicolas. 2016. “Antitrust and Artificial Intelligence: A Research Agenda.” Journal of European Competition Law & Practice 8 (6):361-62. https://doi.org/10.1093/jeclap/lpx033 [Google Scholar]
  22. Rygus, Tomasz. 2021. Środki algorytmicznej koordynacji zachowań przedsiębiorstw w świetle prawa antymonopolowego Unii Europejskiej. 1st edition. Warszawa: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. [Google Scholar]
  23. Skoczny, Tadeusz, ed. 2014. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz. 2nd edition. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. [Google Scholar]
  24. Wierzbicki, Przemysław. 2019. “Algorytmy w zmowie cenowej. Co na to prawo konkurencji?” https://www.cloudforum.pl/2019/04/24/algorytmy-w-zmowie-cenowej-co-na-to-prawo-konkurencji/ [accessed: 29.07.2021]. [Google Scholar]
  25. Vestager, Margrethe. 2017. “Algorytmy i konkurencja.” https://wayback.archive-it.org/12090/20191129221651/https:/ec.europa.eu/commission/commissioners/2014-2019/vestager/announcements/bundeskartellamt-18th-conference-competition-berlin-16-march-2017_en [accessed: 29.07.2021]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.