Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr specjalny (2023)

Artykuły

Teoria nastawienia Carol Dweck w nauczaniu języków obcych: refleksja z sali lekcyjnej

DOI: https://doi.org/10.25312/2391-5137.NS23_bpl  [Google Scholar]
Opublikowane: 11.12.2023

Abstrakt

Artykuł omawia zastosowanie teorii nastawienia Carol Dweck w nauczaniu języków obcych. Przedstawiono różnicę między nastawieniem z góry ustalonym (sztywnym) oraz nastawieniem rozwojowym, a także wpływ nastawienia na motywację, wytrwałość i zaangażowanie uczniów. Odwołując się do badań nad tzw. nastawieniem do nauki języka i motywacją w różnych kontekstach edukacyjnych, omówiono wpływ przekonań uczniów na ich pracę w klasie: redefinicję błędu, rolę informacji zwrotnej, znaczenie współpracy oraz oceniania kształtującego. Szczególną uwagę poświęcono emocjonalnym aspektom komunikacji w języku obcym oraz roli nauczyciela w kontekście modulowania nastawienia rozwojowego. W zakończeniu zaproponowano konkretne strategie dydaktyczne sprzyjające kształtowaniu nastawienia na rozwój w klasie językowej i wskazano na konieczność spójności między przekazem nauczyciela, kulturą oceniania a praktyką instytucjonalną.

Bibliografia

  1. Blackwell L.S., Trzesniewski K.H., Dweck C.S. (2007), Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention, “Child Development”, vol. 78(1), pp. 246–263, https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.00995.x [Google Scholar]
  2. Dweck C.S. (1999), Self-theories: Their role in motivation, personality, and development, Philadelphia. [Google Scholar]
  3. Dweck C.S. (2006), Mindset: The new psychology of success, New York, Random House. [Google Scholar]
  4. Goldhorn L., Wilhelm T., Spatz V. (2022), Fostering a growth mindset in physics, https://core.ac.uk/download/578253789.pdf [accessed: 14.11.2023]. [Google Scholar]
  5. Gregersen T., MacIntyre P.D. (2014), Capitalizing on language learners’ individuality: From premise to practice, Bristol. [Google Scholar]
  6. Lanvers U., Chambers G. (2019), In the shadow of global English? Comparing language learner motivation in Germany and the United Kingdom, [in:] M. Lamb, K. Csizér, A. Henry, S. Ryan (eds.), The Palgrave handbook of motivation for language learning, Cham. [Google Scholar]
  7. Lou N.M., Noels K.A. (2019), Language mindsets, meaning-making, and motivation, [in:] M. Lamb, K. Csizér, A. Henry, S. Ryan (eds.), The Palgrave handbook of motivation for language learning, Cham. [Google Scholar]
  8. MacIntyre P. D., Gregersen T., Mercer S. (2016), Positive psychology in SLA, Bristol. [Google Scholar]
  9. Mega C., Ronconi L., De Béni R. (2014), What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement, “Journal of Educational Psychology”, vol. 106(1), pp. 121–131. https://doi.org/10.1037/a0033546 [Google Scholar]
  10. Mercer S., Dörnyei Z. (2020), Engaging language learners in contemporary classrooms, Cambridge. [Google Scholar]
  11. Mercer S., Ryan S. (2010), A mindset for EFL: Learners’ beliefs about the role of natural talent, “ELT Journal”, vol. 64(4), pp. 436–444, https://doi.org/10.1093/elt/ccp083 [Google Scholar]
  12. Mercer S., Ryan S., Williams M. (eds.) (2012), Psychology for language learning: Insights from research, theory and practice, Basingstoke. [Google Scholar]
  13. Ryan S., Mercer S. (2012), Language learning mindsets across cultural settings: English learners in Austria and Japan, “OnCUE Journal”, vol. 6(1), pp. 6–22. [Google Scholar]
  14. Zhang Y., Li M., Chieh Y., Han, S. (2022), On a path to becoming more self-regulated: reflective journals’ impact on chinese english as a foreign language students’ self-regulated writing strategy use, “Frontiers in Psychology”, vol. 13, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1042031 [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.