Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

No. 1/22 (2025)

Articles

Propaedeutics of the passive voice syntax of Polish as a foreign language based on the example of Norbert Morciniec's approach

DOI: https://doi.org/10.25312/j.8938  [Google Scholar]
Published: 2025-03-26

Abstract

The aim of the article is to describe the consequences for the categorical components of the constructions both ats of the Passive Voice in the German at the Polish language, which arise by the reduced semantical meaning of their participles to facilitate their understanding and their appropriate teaching approach. The article focuses on the syntactic analysis of such constructions, seeking answers to the question of how much the convergence of the Participles, which offers Prof. Norbert Morciniec with his method, can still evoke the ability to admit and logically determine the appropriate categories of the Passive Voice.

References

  1. Bęza S. (2001), Nowe repetytorium z języka niemieckiego. Wydanie poszerzone, , Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN. [Google Scholar]
  2. Coseriu E. (1968), Adam Smith und die Anfänge der Sprachtypologie, [w:] H. Brekle, L. Lipka (red.), Wortbildung, Syntax und Morphologie, ‎Haga–Paryż: De Gruyter Mouton, s. 46–54. [Google Scholar]
  3. Der Formenbestand des deutschen Tempussystems (b.r.) https://grammis.ids-mannheim.de/progr@mm/5254 [dostęp: 12.02.2024]. [Google Scholar]
  4. Fazlić-Walter K., Wegner W. (2013), Mit Erfolg zur DSH, Stuttgart: Klett Sprachen GmbH. [Google Scholar]
  5. Korzeb D. (2023), Strona bierna w języku niemieckim – Passiv, https://jezykowyprecel.pl/strona-bierna-w-jezyku-niemieckim-passiv/ [dostęp: 12.02.2023]. [Google Scholar]
  6. Morciniec N. (2013), Das Zustandspassiv – analytische Verbform oder prädikative Wortfügung?, [w:] J. Jarosz, S.M. Schröder (red.), Studia Scandinavica et Germanica: vom Sprachlaut zur Sprachgeschichte: 28 linguistische Annäherungen an diachrone und synchrone Sprachbetrachtung, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 197–203. [Google Scholar]
  7. Morciniec N. (2020a), Gramatyka niemiecka w pytaniach i odpowiedziach, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut. [Google Scholar]
  8. Morciniec N. (2020b), Wprowadzenie do językoznawstwa niemieckiego, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut. [Google Scholar]
  9. Morciniec N. (2022), Gramatyka kontrastywna. Wprowadzenie do niemiecko‑polskiej gramatyki kontrastywnej, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut. [Google Scholar]
  10. Nickel G. (1968), The contrast “He is reading” vs. “He is interesting” and related problems, [w:] H. Brekle, L. Lipka (red.), Wortbildung, Syntax und Morphologie,‎ Haga–Paryż: De Gruyter Mouton, s. 150–159. [Google Scholar]
  11. Strona bierna (b.r.), http://www.niemiecki.slowka.pl/gramatyka,strona-bierna,m,1910.html [dostęp: 12.02.2023]. [Google Scholar]
  12. Strona bierna w języku niemieckim – na czym polega i jak się jej skutecznie nauczyć? (2022), https://structura.pl/blog/strona-bierna-w-jezyku-niemieckim-na-czym-polega-i-jak-sie-jej-skutecznie-nauczyc/ [dostęp: 12.02.2023]. [Google Scholar]
  13. Strona bierna w języku niemieckim (b.r.), https://niemiecki.ang.pl/gramatyka/strona_bierna/strona_bierna [dostęp: 12.02.2023]. [Google Scholar]
  14. Valenzverhältnisse im Verbalkomplex (b.r.), https://grammis.ids-mannheim.de/kontrastive-grammatik/3376 [dostęp: 10.05.2024]. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.