Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 34 Nr 2 (2025)

Artykuły

Dyskurs medialny na temat kobiecego rapu na przykładzie analizy internetowych dyskusji wokół albumu Wolne Doroty Masłowskiej

  • Zuzanna Pyź
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2025.2.147-183  [Google Scholar]
Opublikowane: 24.10.2025

Abstrakt

The article describes how women are perceived in the hip-hop environment. The study was devoted to the analysis of comments under the video clip for the song Wolne by Dorota Masłowska. The work answers the questions: Does the rap environment create a discourse about women? If so, what is it like? Do Internet users’ comments sexualize female rappers? Do Internet users’ comments marginalize female rappers in the hip-hop environment? Is there hate in the comments about the work of female rappers? Do Internet users show any tendencies related to language and form of expression in the comments containing hate? The conducted study allowed us to conclude that despite their efforts, women are still marginalized in the hip-hop (sub)culture, and the discourse created around them focuses mainly on their gender and corporeality.

Bibliografia

  1. Akram S., Ukształtowanie językowe komentarza internetowego, w: Gawędy o kulturach, III, Lublin 2017, 115–130. [Google Scholar]
  2. Berry V., Feminine or Masculine: The Conflicting Nature of Female Images in Rap Music, w: Cecilia Reclaimed: Feminist Perspectives on Gender and Music, red. S. Cook, J. Tsou, University of Illinois 1994. [Google Scholar]
  3. Cała A., Miszczak R., Beaty, Rymy, Życie. Leksykon Muzyki Hip-Hop, Wydawnictwo Kurpisz S.A, Poznań 2005. [Google Scholar]
  4. Czubała H., Zakazane dzielnice. O twórczości Doroty Masłowskiej, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria 2012, nr 12. [Google Scholar]
  5. Giemza N., Próba omówienia relacji muzyk–słuchacz na przykładzie recepcji twórczości Tego Typa Mesa, w: MUTE: Studia nad Muzyką Popularną II, red. A. Juszczyk, K. Sierzputowski, S. Papier, Kraków 2018. [Google Scholar]
  6. Glinianowicz A., Wizerunek kobiety w polskim rapie, Uniwersytet Warszawski, Instytut Kultury Polskiej, Warszawa 2015. [Google Scholar]
  7. Jachyra D., Trollowanie – antyspołeczne zachowania w Internecie, sposoby wykrywania i obrony, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica 2011, nr 28. [Google Scholar]
  8. Juza M., Hejterstwo w komunikacji internetowej: charakterystyka zjawiska, przyczyny i sposoby przeciwdziałania, Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja 2015, nr 25. [Google Scholar]
  9. Kawka M., O badaniu języka dyskursu medialnego, Media i Społeczeństwo 2014, nr 4. [Google Scholar]
  10. Kisielewska A., Granice telewizyjnych światów a tożsamość kulturowa, Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych 2015, nr 27. [Google Scholar]
  11. Loewe I., Dyskurs medialny – przegląd stanowisk badawczych, Forum Lingwistyczne 2014, nr 1. [Google Scholar]
  12. Majewski P., Rap jako muzyka tożsamościowa: od czarnego getta do polskiego pop-nacjonalizmu, Sprawy Narodowościowe 2015, nr 47. [Google Scholar]
  13. Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania roli kobiety we współczesnym społeczeństwie, Seminare. Poszukiwania naukowe 2008, nr 25. [Google Scholar]
  14. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  15. Messyasz K., Obrazy młodzieży polskiej w dyskursie prasowym. Młodzież o sobie i rzeczywistości społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014. [Google Scholar]
  16. Miszczyński M., Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. [Google Scholar]
  17. Regiewicz P., Muzyczność w Innych Ludziach Doroty Masłowskiej, Przegląd Kulturoznawczy 2023, nr 3. [Google Scholar]
  18. Shusterman R., Praktyka filozofii, filozofia praktyki, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2005. [Google Scholar]
  19. Shusterman R., The Fine Art of Rap, New Literary History 1991, nr 3. [Google Scholar]
  20. Stæhr A., Madsen L., Standard language in urban rap: Social media, linguistic practice and ethnographic context, Tilburg Papers in Culture Studies 2014, nr 94. [Google Scholar]
  21. Stasiewicz S., Hejt – zło odwieczne czy kulturowy nowotwór?, w: Hejterstwo. Nowa praktyka kulturowa?, red. J. Dynkowska, N. Lemann, M. Wróblewski, A. Zatora, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017. [Google Scholar]
  22. Struzik J., Konstrukt gender w polskiej kulturze hip-hopu, w: Kalejdoskop genderowy: w drodze do poznania płci społeczno-kulturowej w Polsce, red. K. Slany, B. Kowalska, M. Ślusarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011. [Google Scholar]
  23. Trębaczewska M., Kobiety w muzyce, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica 2009, nr 34. [Google Scholar]
  24. Trzaskowski P., Hejt w komentarzach internetowych, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020. [Google Scholar]
  25. Urzędowska A., Ekspresywność w komunikacji internetowej na przykładzie komentarzy wybranych fanpage’y Facebooka, Prace Językoznawcze 2016, nr 1. [Google Scholar]
  26. Urzędowska A., Komentarz na facebooku jako quasi-gatunek internetowy – język i typologia, Język. Komunikacja. Informacja 2019, nr 14. [Google Scholar]
  27. Węcławek D., Antologia Polskiego Rapu, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014. [Google Scholar]
  28. Wrzochul-Stawinoga J., Obraz współczesnego społeczeństwa w utworach muzycznych Doroty Masłowskiej – Mister D., Kultura–Społeczeństwo–Edukacja 2018, nr 1. [Google Scholar]
  29. Wyrwas K., Oko za oko, ząb za ząb”. Mowa nienawiści i hejt na fanpage’u Ośrodka Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych, w: Nie/porozumienie, nie/tolerancja, w(y)kluczenie w języku i kulturze, red. E. Biłas-Pleszak, A. Rejter, K. Sujkowska-Sobisz, W. Wilczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2021. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.