Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 32 Nr 3 (2023)

Artykuły

Dzieje mitu w mediach. Analiza fenomenu wampira w kinie na przykładzie Zagadki nieśmiertelności Tony’ego Scotta i Tylko kochankowie przeżyją Jima Jarmuscha

  • Dominik Wąsowski
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2023.3.113-139  [Google Scholar]
Opublikowane: 09.10.2023

Abstrakt

The article is an attempt to prove that cinema, becoming a kind of home of a mythical being – a vampire, clearly influences the change in the perception of its importance in culture. It was decided to explore the form and narrative of The Hunger, directed by Tony Scott and Only Lovers Left Alive, written by Jim Jarmusch, because both of these works are masterpieces of the romance of the vampire myth with the film medium, which are not particularly popular among researchers of the phenomenon. The research works of Roland Barthes, Vladimir Propp, Erich Fromm and Rollo May were used, as well as the concepts of successive processing of a mythical story were demonstrated.

Bibliografia

  1. Assmann A., Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań 2014. [Google Scholar]
  2. Barthes R., Mit i znak. Eseje, Warszawa 1970. [Google Scholar]
  3. Chaciński M., Dzieci Nosferatu, w: Wampir. Leksykon, red. K. Śmiałkowski, Bielsko-Biała 2010. [Google Scholar]
  4. Dunn-Mascetti M., Świat wampirów. Od Draculi do Edwarda, Warszawa 2010. [Google Scholar]
  5. Eisner L., The Haunted Screen: Expressionism in the German Cinema and the Influence of Max Reinhardt, Berkeley 2008. [Google Scholar]
  6. Fromm E., Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów, Kraków 2009. [Google Scholar]
  7. Gwóźdź A., Kino po kinie: film w kulturze uczestnictwa, Warszawa 2010. [Google Scholar]
  8. Has-Tokarz A., Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2010. [Google Scholar]
  9. Hopfinger M., Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003. [Google Scholar]
  10. Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008. [Google Scholar]
  11. Kałużyński Z., Raczek T., Leksykon filmowy na XXI wiek, t. 2, Michałów-Grabina 2005. [Google Scholar]
  12. Kamińska M., Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii kina grozy, Poznań 2016. [Google Scholar]
  13. Karg B., Spaite A., Sutherland R., Wampiry. Historia z zimną krwią spisana, Gliwice 2010. [Google Scholar]
  14. Kletowski P., Nosferatu, w: K. Śmiałkowski Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała 2010. [Google Scholar]
  15. Kletowski P., Wampir a walka klas, w: K. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała 2010. [Google Scholar]
  16. Klik M., Teorie mitu. Współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969–2010), Warszawa 2016. [Google Scholar]
  17. Kołodyński A., Seans z wampirem, Warszawa 1986. [Google Scholar]
  18. Koschany R., Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu, Poznań 2017. [Google Scholar]
  19. Lecouteux C., Tajemnicza historia wampirów, Warszawa 2011. [Google Scholar]
  20. Majchrzyk M., Mass kultura, popkultura, postkultura – transformacje pojęcia „kultury współczesnej” (zarys problemu), w: Języki (pop)kultury w literaturze, mediach i filmie, red. M. Kocot, K. Szafraniec, Łódź 2018. [Google Scholar]
  21. May R., Błaganie o mit, Poznań 1997. [Google Scholar]
  22. Murphy I., Decadence and Decay in Paul Morrissey’s Blood for Dracula (1974), Mise en scène 2021, vol. 6, No. 2. [Google Scholar]
  23. Niemiecki ekspresjonizm filmowy, red. A. Helman, A. Madej, Katowice 1985. [Google Scholar]
  24. Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków 2008. [Google Scholar]
  25. Petoia E., Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legendy od antyku do współczesności, Kraków 2012. [Google Scholar]
  26. Płażewski J., Język filmu, Warszawa 1982. [Google Scholar]
  27. Propp W., Morfologia bajki, Warszawa 1976. [Google Scholar]
  28. Sontag S., Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2018. [Google Scholar]
  29. Stoker B., Dracula, przeł. M. Moltzan-Małkowska, Poznań 2011. [Google Scholar]
  30. Szyłak J., Oblicza Draculi, w: K. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała 2010. [Google Scholar]
  31. Śmiałkowski K., Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała 2010. [Google Scholar]
  32. Witkiewicz S.I., Nikotyna, alkohol, kokaina, peyotl, morfina, eter + Appendix + Niemyte dusze, Warszawa 2016. [Google Scholar]
  33. Wydmuch M., Gra ze strachem. Fantastyka grozy, Warszawa 1975. [Google Scholar]
  34. Źródła internetowe [Google Scholar]
  35. Beebe J., Dracula 1992: Every Way Coppola’s Movie Deviates From Bram Stoker’s Novel, https://screenrant.com/dracula-1992-movie-differences-bram-stoker-novel/ (dostęp: 15.04.2022). [Google Scholar]
  36. Bose S., The Vatican named the 45 greatest films of all time, https://faroutmagazine.co.uk/the-vatican-all-time-greatest-films/ (dostęp: 1.04.2022). [Google Scholar]
  37. Connors G., Francis Ford Coppola’s Adaptation Of Bram Stoker’s Dracula, https://headstuff.org/culture/literature/literature-on-film-part-1-francis-ford-coppolas-adaptation-of-bram-stokers-dracula/ (dostęp: 15.04.2022). [Google Scholar]
  38. Ebert R., Interview with the Vampire movie review (1994), https://www.rogerebert.com/reviews/interview-with-the-vampire-1994 (dostęp: 11.04.2022). [Google Scholar]
  39. Kołodziej M., Anioły – funkcjonowanie postaci mitycznych w kulturze popularnej na przykładzie „Kłamcy” Jakuba Ćwieka, http://www.laboratoriumkultury.us.edu.pl/?p=30513 (dostęp: 7.01.2022). [Google Scholar]
  40. Mannolini-Winwood S., Cinematic Vampires: From Shadows to Spotlight, https://the-artifice.com/cinematic-vampires/ (dostęp: 11.04.2022). [Google Scholar]
  41. Meenan D., The 10 Fictional Characters Who Have Appeared In The Most Movies, https://www.cbr.com/fictional-movie-characters-most-appearances/ (dostęp: 27.01.2022). [Google Scholar]
  42. Orzeł Z., Boskie rozwiązanie. O nowych odsłonach starożytnych mitów, http://www.laboratoriumkultury.us.edu.pl/?p=30518 (dostęp: 6.01.2022). [Google Scholar]
  43. Suton K., How Francis Ford Coppola Breathed New Life into ‘Bram Stoker’s Dracula’, https://cinephiliabeyond.org/dracula/ (dostęp: 15.04.2022). [Google Scholar]
  44. Wróblewski B., Cykl filmów Micheleangelo Antonioniego: trudne historie o niełatwej miłości, https://wyborcza.pl/7,90535,22060704,cykl-filmow-micheleangelo-antonioniego-trudne-historie-o.html (dostęp: 23.03.2022). [Google Scholar]
  45. Filmografia [Google Scholar]
  46. Dracula, reż. T. Browning, USA, 1931. [Google Scholar]
  47. Dracula (oryg. Bram Stoker’s Dracula), reż. F.F. Coppola, USA, 1992. [Google Scholar]
  48. Krew dla Draculi (oryg. Dracula cerca sangue di vergine... e morì di sete!!!), reż. P. Morrissey, Francja/Włochy, 1974. [Google Scholar]
  49. Nosferatu – symfonia grozy (oryg. Nosferatu, eine Symphonie des Grauens), reż. F.W. Murnau, Niemcy, 1922. [Google Scholar]
  50. Nosferatu wampir (oryg. Nosferatu: Phantom der Nacht), reż. W. Herzog, Francja/Niemcy, 1979. [Google Scholar]
  51. Tylko kochankowie przeżyją (oryg. Only Lovers Left Alive), reż. J. Jarmusch, USA/Wielka Brytania, 2013. [Google Scholar]
  52. Wywiad z wampirem (oryg. Interview with the Vampire), reż. N. Jordan, USA, 1994. [Google Scholar]
  53. Zagadka nieśmiertelności (oryg. The Hunger), reż. T. Scott, USA/Wielka Brytania, 1983. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.