Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 33 No. 1 (2024)

Artykuły

A split in the 3rd Polish Radio Program in 2019–2022 in the light of selected reports from the press.pl and wirtualnemedia.pl websites

  • Tomasz Tomaszewski
DOI: https://doi.org/10.52097/lst.2024.1.121-156  [Google Scholar]
Published: 2024-05-22

Abstract

The article is a study of the split that took place in the editorial office of the Third Program of Polish Radio, showing the direction taken by the Three after the United Right government came to power in 2015. The publication presents a historical outline of Program Three, controversial episodes in the history of public radio, as well as the history of Trójka after 2016. The author uses the content analysis method. The article increases the cognitive value in the area of radio research and in the area of media politicization.

References

  1. Annusewicz A., „Ramowanie» dobrej zmiany «. Ramy językowe kampanii wyborczej Prawa i Sprawiedliwości na Twitterze w 2015 r.”. Kwartalnik Naukowy OAP UW „e-Politikon 2016, 17, 75–96. [Google Scholar]
  2. Berelson B., Analiza treści, Teoria i Metodologia badań nad prasą za granicą (przekłady) – 3. Analiza zawartości, Kraków 1970. [Google Scholar]
  3. Chapman A., Pluralism under attack: the assault on press freedom in Poland. Freedom House 2017. https://freedomhouse.org/sites/default/files/FH_Poland_Report_Final_2017.pdf (dostęp: 5.10.2023). [Google Scholar]
  4. Czarnek P., Pozaantenowe formy rozrywki jako dopełnienie przekazów stacji radiowych w Polsce, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2014, 23(1), 91–105. [Google Scholar]
  5. Donefner P., Włodzimierz Sokorski jako prezes Radiokomitetu w latach 1956–1972. Pozycja polityczna w elicie władzy, Warszawa 2020. [Google Scholar]
  6. Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek radiowy w Polsce w latach 2001–2011, Zeszyty Prasoznawcze 2012, nr 4 (212), 30–53. [Google Scholar]
  7. Grzelewska D., Recepcja wybranych audycji radiowych w pierwszych latach PRL, Warszawa 2005. [Google Scholar]
  8. Guzek D., Grzesiok-Horosz A., Political will and media law: A Poland case analysis, East European Politics and Societies 2022, 36(4), 1245–1262. [Google Scholar]
  9. Hopfinger M., Radio – platforma audialna, Łódź 2017. [Google Scholar]
  10. Janiszewski B., Moja Trójka, Warszawa 2013. [Google Scholar]
  11. Jeziński M., Autorska audycja radiowa jako forma rytuału, Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne 53/2017, Toruń 2017. [Google Scholar]
  12. Jeziński M., Muzyka popularna jako forma pamięci kulturowej, Kultura Współczesna, Warszawa 2017. [Google Scholar]
  13. Kaszewski K., Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa 2018. [Google Scholar]
  14. Kaszuba E., Polityka programowa Polskiego Radia w latach 1925–1929. Założenia i praktyka, Łódź 2013. [Google Scholar]
  15. Klepka R., Idzik J., O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata, w: Medialne obrazy świata. Tom 2. Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych, R. Klepka & J. Idzik (Eds.), [Google Scholar]
  16. (s. 11–31). Wydawnictwo Naukowe UP. [Google Scholar]
  17. Krippendorff K., Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (Fourth Edition), Los Angeles 2018. [Google Scholar]
  18. Kurdupski M., Rekordowa słuchalność RMF FM w III kwartale. Trójka z 4,6 proc. – najgorszy wynik od 2002 roku, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-wyniki-sluchalnosci-iii-kwartal-2019-rmf-fm-jedynka-trojka-rekordowy-spadek (dostęp: 14.01.2023). [Google Scholar]
  19. Kwiatkowski M.J., 60 lat Polskiego Radia (Próba syntezy), Zeszyty Prasoznawcze nr 1 (107), [Google Scholar]
  20. Kraków 1986. [Google Scholar]
  21. Kwiatkowski M. J., Mikrofon i polityka. Z dziejów radiofonii polskiej 1944–1960, Warszawa 1990. [Google Scholar]
  22. Kwiatkowski M.J., Narodziny Polskiego Radia. Radiofonia w Polsce w latach 1918–1929, Warszawa 1972. [Google Scholar]
  23. Kwiatkowski M.J., Ojciec Polskiego Radia, Kwartalnik Historii Prasy Polskiej wyd. 26 cz. 2., Kraków 1987. [Google Scholar]
  24. Lakomy M., Rynek radiowy w Polsce, Kraków 2012. [Google Scholar]
  25. Leśniczak R., Czy tygodnik katolicki „Niedziela” poparł Prawo i Sprawiedliwość w kampanii parlamentarnej w 2019 r? Studium medioznawcze, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne 2020, 2, 171–190. [Google Scholar]
  26. Leśniczak R., News coverage of Christian churches and other religious bodies dealing with the Covid-19 pandemic: An analysis of newspapers in German and English. Church, Communication and Culture 2022, 7(1), 175–195. [Google Scholar]
  27. Leśniczak R., Wizerunek prezydenta elekta Andrzeja Dudy w polskich tygodnikach katolickich „Gość Niedzielny” i „Niedziela”, Politeja – Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego 2017, 14(48), 299–318. [Google Scholar]
  28. Ligarski S., Majchrzak G., Agenci na fali. Listy współpracowników Urzędu Bezpieczeństwa do „Fali 49”, Dzieje Najnowsze 2016, nr 2, Warszawa 2016. [Google Scholar]
  29. Lisowka-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004. [Google Scholar]
  30. Łazarewicz C., Winnicka E., Zapraszamy do Trójki, Warszawa 2012. [Google Scholar]
  31. Łęcicki G., Censorship in People’s Poland, Žurnalistikos tyrimai 2016, nr 10, 147–175. [Google Scholar]
  32. Łęcicki G., Media katolickie w III Rzeczypospolitej (1989–2009), Kultura – Media – Teologia 2(2), Warszawa 2010. [Google Scholar]
  33. Machcewicz P., „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa 1950–1989, Warszawa 2007. [Google Scholar]
  34. Majchrzak G., Armia Krajowa na „Fali” w czasach „odwilży” (1954–1956), Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej 2002 nr 8–9, Warszawa 2002. [Google Scholar]
  35. Mamczur P., „Jest nas już trzysta tysięcy”, Poetyki i performanse songów, Poznań 2022. [Google Scholar]
  36. Michalczyk S., Uwagi o analizie zawartości mediów, Rocznik Prasoznawczy 3, Sosnowiec 2009. [Google Scholar]
  37. Niedźwiecki M., Nie wierzę w życie pozaradiowe, Warszawa 2011. [Google Scholar]
  38. Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. [Google Scholar]
  39. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008. [Google Scholar]
  40. Pogracka-Michalak I., Andrzej Turski (1943–2013), Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 23 (1), Łódź 2014. [Google Scholar]
  41. Pszenicki K., Tu mówi Londyn. Historia Sekcji Polskiej BBC, Warszawa 2009. [Google Scholar]
  42. Radej M., „Mira sane ope Marconiana”. Pierwsze radiowe transmisje mszy świętych, Kultura – Media – Teologia, nr 4, Warszawa 2020. [Google Scholar]
  43. Skowrońska M., Zawistowska A., Dobra zmiana czy Polska w ruinie?, Przegląd Socjologii Jakościowej, [Google Scholar]
  44. t. 13, nr 2, Białystok 2017. [Google Scholar]
  45. Słowiński P., Mroczny PRL. Wielkie Afery, Warszawa 2017. [Google Scholar]
  46. Stachyra G., The Notion of ‘Mission’ in Radio Broadcasting in Poland, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, Łódź 2015. [Google Scholar]
  47. Szarłat A., Prezenterki Tele PRL, 2015. [Google Scholar]
  48. Szczepaniak K., Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica 2012, 42, 83–112. [Google Scholar]
  49. Szot L., Między wolnością a upolitycznieniem mediów publicznych. Przegląd Politologiczny 2020, (2), 157–177. [Google Scholar]
  50. Tetelowska I., Analiza i ocena treści dzienników, Zeszyty Prasoznawcze nr 1, Kraków 1960. [Google Scholar]
  51. Trochimiuk M., Przemiany w zwyczajach słuchania radia w latach 2001–2010, Warszawa 2012. [Google Scholar]
  52. Ustawa z dnia 27 maja 1919 r. o państwowej wyłączności poczty, telegrafu i telefonu, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 58. [Google Scholar]
  53. Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 7 [Google Scholar]
  54. Ustawa z dnia 3 czerwca 1924 o poczcie, telegrafie i telefonie. [Google Scholar]
  55. Ustawa z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, https://isap.sejm.gov.pl/ [Google Scholar]
  56. isap.nsf/download.xsp/WDU20160000025/T/D20160025L.pdf (dostęp: 11.01.2023) [Google Scholar]
  57. Walewska J., „Dzisiejszy Sputnik lub Łajka – to szczeniaczki w porównaniu z pojawieniem się radioodbiornika…”: zachwyceni oraz zdziwieni mówią o pierwszym zetknięciu z radiem, Kultura Popularna 2015, nr 4 (46), 4–41. [Google Scholar]
  58. Wersig G., Inhaltsanalyse: Einführung in ihre Systematik und Literatur, Berlin 1968. [Google Scholar]
  59. Wielopolska-Szymura M., Rozgłośnie BBC World Service, Radio France Internationale i Voice of America w komunikowaniu międzynarodowym. Od propagandy do dyplomacji publicznej, Katowice 2019. [Google Scholar]
  60. Wiernicka P., Lista Przebojów Trójki. Wpływy, fani, przeobrażenia., „GŁOWA MÓWI…” Polski rock lat 80., Toruń 2018. [Google Scholar]
  61. Willey M. M., The Country Newspaper: A Study of Socialization and Newspaper Content, University of North Carolina Press, 1926. [Google Scholar]
  62. Zdrojewska K., Rynek radiowy w Polsce po 1989 roku. Od pierwszych stacji komercyjnych do sieci [Google Scholar]
  63. sformatowanych. Polski system medialny 1989–2011, Kraków 2013. [Google Scholar]

Downloads

Download data is not yet available.